HGK: Koliki je utjecaj koronavirusa na poslovanje hrvatskih tvrtki

Anketa HGK o utjecaju koronavirusa na poslovanje hrvatskih tvrtki pokazala je da dvije trećine tvrtki već osjeća negativne posljedice situacije s koronavirusom na svom poslovanju, a više od polovine bilježe pad prometa

548
utjecaj koronavirusa na poslovanje
Image by Jan Vašek from Pixabay

Hrvatska gospodarska komora provela je među svojim članicama istraživanje o poteškoćama u poslovanju povezanima s pojavom korona virusa (Covid-19) u Hrvatskoj i svijetu.

Anketa je pokazala da dvije trećine  hrvatskih tvrtki (66 posto) već osjeća negativne posljedice situacije s koronavirusom na svom poslovanju, a više od polovine njih (53 posto) je izjavilo da im je pao promet.

Najviše su pogođene putničke agencije, firme koje se bave pružanjem smještaja, pripremom i posluživanjem hrane te logistika, a zasad male i srednje tvrtke osjećaju veći negativan utjecaj nego velike kompanije.

„HGK je o problemima s prelaskom granice koje su nam prijavili prijevoznici s terena odmah izvijestila Stožer civilne zaštite RH, a njihovom promptnom reakcijom su riješeni u jednom danu. Nastavit ćemo osluškivati glas gospodarstvenika i raditi na tome da ova situacija u što manjoj mjeri utječe na njihovo poslovanje“, istaknuo je predsjednik HGK Luka Burilović i pozvao poduzetnike da i dalje javljaju probleme u poslovanju na za to otvorene stranice Komore.

>>Kako se nositi s koronavirusom na radnom mjestu

34 posto kompanija osjeća jak ili srednje jak utjecaj koronavirusa na poslovanje

Na pitanje U kojoj mjeri trenutno osjećate negativne posljedice na poslovanje tvrtke?, dvije trećine gospodarstvenika je izjavilo kako trenutno osjećaju negativne posljedice na poslovanje – od toga 13 posto osjeća jake negativne posljedice, 21 posto srednje posljedice,  a 32 posto male negativne posljedice.

34% gospodarstvenika je izjavilo da trenutno ne osjeća negativne posljedice na svoje poslovanje.

Djelatnosti u kojima je više od 50 posto tvrtki izjavilo kako ima jake i srednje posljedice na trenutno poslovanje su putničke agencije (69 posto), pružanje smještaja, priprema i posluživanje hrane (62 posto) te prijevoz i skladištenje (51 posto).

Sektori u kojima je više od trećine tvrtki prijavilo jake i srednje posljedice na trenutno poslovanje su trgovina na veliko i malo, poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo, umjetnost, zabava i rekreacija te stale uslužne djelatnosti.

Više od polovice sudionika ankete (53%) izjavljuje kako je promet njihovih tvrtki uslijed korona virusa smanjen, a nešto manje od polovine (43%) ne bilježi promjene u prometu tvrtke kao posljedicu korona virusa.

Putničke agencije očekuju najsnažnije posljedice na dugoročni poslovanje

Na pitanje U kojoj mjeri će posljedice korona virusa negativno utjecati na poslovanje?, 75 posto tvrtki očekuje kratkoročne negativne posljedice  pri čemu 15% očekuje jaki utjecaj na poslovanje. Dugoročne negativne posljedice očekuje čak 82% tvrtki, pri čemu gotovo četvrtina (njih 24%) očekuje jaki negativan utjecaj na poslovanje u dugoročnom razdoblju.

Putničke agencije očekuju najsnažnije posljedice na dugoročno poslovanje – čak 92% njih izjavljuje kako očekuju jake i srednje negativne posljedice na dugoročno poslovanje, 62% na kratkoročno.

Slijede tvrtke iz djelatnosti pružanja smještaja pripreme i usluživanja hrane (hoteli, odmarališta, kampovi, ostali smještaj, restorani, catteringi, kafići) među kojima 76% očekuje dugoročno a 71% kratkoročno jaki i srednji negativan utjecaj na poslovanje.

Djelatnost prijevoza i skladištenja također očekuje snažan utjecaj korona virusa – 67% tvrtki očekuje snažne dugoročne posljedice.

Na pitanje Koje vrste posljedica na poslovanje Vaše tvrtke primjećujete a da su povezane s epidemijom Corona virusa?, najčešće su navedene poteškoće u sklapanju novih poslova, dovršavanju ugovorenih i obavljanju postojećih poslova.Uz to pojavljuju se i poteškoće s transportom roba, otkazivanjem sudjelovanja na međunarodnim sajmovima, kongresima i događanjima te smanjena potražnja proizvoda i usluga na domaćem tržištu.

>>Coronavirus – vodič za poslodavce

Zbog širenja koronavirusa u Hrvatskoj i susjednim zemljama te mogućim utjecajima novonastale situacije na domaće gospodarstvo Hrvatska gospodarska komora pokrenula je web stranicu na kojoj možete doznati najnovije preporuke za gospodarstvenike u vezi sa zarazom koronavirusom.


U istraživanju koje je provela HGK tijekom 2 dana (27. i 28. veljače 2020.) sudjelovalo je 1076 tvrtki članica, a kompletne rezultate anketa možete preuzeti ovdje