Svjetska ljestvica talenata, koju objavljuje Institut za razvoj poslovnog upravljanja (IMD) iz Lausanne u partnerstvu s Nacionalnim vijećem za konkurentnost donijela je Hrvatskoj u 2019. godini 53. mjesto. Izvješće obuhvaća 63. zemlje koje su rangirane u IMD – Svjetskom godišnjaku konkurentnosti, a Hrvatska je u odnosu na prošlu godinu napredovala za jedno mjesto.
Izvješće ocjenjuje sposobnost zemlje da izgradi, privuče i zadrži nadarene osobe kako bi stvorila bazu talentiranih osoba potrebnih za povećanje konkurentnosti i rast gospodarstva, a temelji se na tri ključna faktora:
1. Ulaganje i razvoj – podizanje kvalitete obrazovnog sustava kroz javne investicije u cilju povećanja broja talentiranih osoba u zemlji.
2. Faktor privlačnosti – sposobnost zemlje da zadrži svoje nadarene osobe i privuče nadarene osobe iz inozemstva.
3. Faktor spremnosti – mogućnost zemlje da udovolji zahtjevima tržišta rada za potrebnom radnom snagom i stvaranje baze talentiranih osoba.
Ove godine Švicarska je ponovno prva na ljestvici, a slijede Danska, Švedska, Austrija, Luksemburg, Norveška, Island, Finska, Nizozemska i Singapur. Na dnu ljestvice su Meksiko (60.), Brazil (61.), Venezuela (62.) i Mongolija (63.).
Među “novim” članicama Europske unije najbolje su rangirane Estonija (27.), Litva (28.), Slovenija (31.), Latvija (34.), Poljska (37.) Češka (39.) i Mađarska (45.).
Nespremni za pozicioniranje u budućnosti
“Odnos našeg društva prema talentima posebno je osjetljiv u vrijeme odlazaka mladih kao i ostalih demografskih problema kojima svjedočimo. Stvaranje uvjeta za razvoj talenata, njihovo zadržavanje i spremnost društva za opstanak i boljitak u globalnim uvjetima temeljne su odrednice kojima bi se trebali voditi. Ovogodišnje izvješće IMD-a pokazuje da smo se pomakli prema vrhu za jedno mjesto. Ali s 53. mjestom ne možemo biti zadovoljni”, rekao je Ivica Mudrinić, predsjednik Nacionalnog vijeća za konkurentnost. Dodao je da na naše probleme ukazuje struktura naših pozicija po pojedinim kriterijima.
>>Hrvatska na ljestvici globalne konkurentnosti 60. od 63 ekonomije
>>Hrvatska najmanje konkurentna članica Europske unije
“Možemo biti zadovoljni visokim izdvajanjem vlade po srednjoškolskom učeniku, kao i omjerima učenik-nastavnik, ali mora nas duboko zabrinuti naša nesposobnost da zadržimo nadarene i nespremnost za pozicioniranje u budućnosti. Stoga ovu rang listu trebamo prihvatiti kao poticaj na akcije koje će nas osposobiti za društvo znanja i vještina te tako osigurati boljitak našim građanima”, poručio je predsjednik Nacionalnog vijeća za konkurentnost.
I ove godine na ljestvici talenata dominiraju europske zemlje. Među prvih deset je devet europskih zemalja. Za to su zaslužni izvrsni obrazovni sustavi europskih zemalja koji izdvajaju Europu od ostalih regija svijeta. Većina europskih zemalja u prosjeku ima visoku razinu ulaganja u obrazovanje i to od primarne do tercijarne razine. To im omogućuje da razvijaju lokalne talente i istodobno privlače strane visokoobrazovane stručnjake, na koje se mnoge europske kompanije oslanjaju.
Rezultati istraživanja temelje se na tri faktora koji sadrže ukupno 32 pokazatelja. Dio pokazatelja su statistički podaci dok je drugi dio pokazatelja dobiven kroz istraživanje mišljenja gospodarstvenika.
Premalo ulažemo u trening zaposlenika
Hrvatska je najbolje pozicionirana po faktoru ulaganja i razvoja (36.). Kao prednosti ističu se izdvajanje vlade za obrazovanje po učeniku (postotak BDP-a po glavi stanovnika u srednjoškolskom obrazovanju) te omjer učenika i profesora u osnovnim i srednjim školama. Kao nedostatak navodi se nedovoljno ulaganje kompanija u trening zaposlenika.
Po faktoru privlačnosti da zadrži nadarene osobe i privuče strane talentirane osobe Hrvatska se nalazi na 61. mjestu. Kao prednost izdvojen je indeks troškova života, a nedostatak je u privlačenju i zadržavanju talentiranih osoba te njihovom odlasku (brain drain).
Kod faktora spremnosti zemlje za udovoljavanjem zahtjevima tržišta za kvalificiranom radnom snagom nalazimo se na 60. mjestu. Prednost su nam diplomanti prirodnih znanosti (postotak diplomiranih studenata u ICT-u, inženjerstvu, matematici i ostalim prirodnim znanostima), a nedostaci su nam u području dostupnosti osoba s financijskim vještinama te međunarodnog iskustva višeg menadžmenta.
Indikatori Ljestvice talenata – profil Hrvatska
ULAGANJE I RAZVOJ (36) | Izvor | Rang 2019. | Rang 2018. |
Ukupno izdvajanje za obrazovanje (%) | Statistika | 30 | 33 |
Izdvajanje vlade za obrazovanje po učeniku (srednja škola) | Statistika | 21 | 11 |
Ukupni javni izdaci za obrazovanje po učeniku (sve razine) | Statistika | 41 | |
Omjer učenik-nastavnik (osnovna škola) | Statistika | 4 | 12 |
Omjer učenik-nastavnik (srednja škola) | Statistika | 6 | 9 |
Praksa za vrijeme školovanja (naukovanje) | Anketa | 62 | 60 |
Obuka zaposlenika | Anketa | 63 | 63 |
Ženska radna snaga (%) | Statistika | 27 | 32 |
Zdravstvena infrastruktura | Anketa | 44 | 44 |
FAKTOR PRIVLAČENJE (61) | Izvor | Rang | Rang |
Indeks troškova života | Statistika | 15 | 14 |
Privlačenje i zadržavanje talentiranih ljudi | Anketa | 63 | 63 |
Motivacija zaposlenika | Anketa | 62 | 62 |
Odljev mozgova | Anketa | 62 | 57 |
Kvaliteta života | Anketa | 44 | 45 |
Visoko kvalificirani radnici iz inozemstva | Anketa | 62 | 62 |
Naknade u uslužnim djelatnostima | Statistika | 40 | 37 |
Naknade menadžmentu | Statistika | 51 | 52 |
Efektivne porezne stope na dohodak | Statistika | 35 | 33 |
Pravosuđe | Anketa | 54 | |
Izloženost onečišćenju česticama | Statistika | 40 | |
FAKTOR SPREMNOSTI (60) | Izvor | Rang | Rang |
Rast radne snage | Statistika | 61 | 46 |
Kvalificirana radna snaga | Anketa | 60 | 56 |
Financijske vještine | Anketa | 62 | 63 |
Međunarodno iskustvo | Anketa | 62 | 63 |
Kompetentan viši menadžment | Anketa | 61 | 63 |
Osnovno i srednjoškolsko obrazovanje | Anketa | 57 | |
Diplomanti prirodnih znanosti | Statistika | 23 | |
Visoko školsko obrazovanje | Anketa | 56 | 60 |
Obrazovanje menadžmenta | Anketa | 60 | 59 |
Znanje jezika | Anketa | 35 | 31 |
Mobilnost studenata – dolazak | Statistika | 55 | 54 |
Procjena obrazovanja – PISA | Statistika | 36 | 36 |