Apple je devetu godinu zaredom na vrhu Interbrandove liste najboljih svjetskih brendova (Best Global Brands) s procijenjenom vrijednošću od 408,25 milijardi američkih dolara. Apple se proširio na zdravstvenu skrb (Apple Watch sada bilježi razinu kisika u krvi), usluge pretplate u segmentu zabave, pohranjivanju podataka, glazbu… I dalje je blizak svojim kupcima i nastavlja (uspješno) tragati za rješenjima u online maloprodaji unatoč pandemiji.
Apple i dalje pokazuje izvanrednu usredotočenost na pružanje jednostavnog i besprijekornog potrošačkog iskustva, što se odrazilo kroz povećanje vrijednosti robne marke od 26 posto.
Slijedi ga Amazon s 249,25 milijardi dolara (rast 24%), a treće mjesto s 210,19 milijardi dolara zadržao je Microsoft (rast 27%) koji je 2020. prestigao Google. Prva tri brenda čine trećinu (33%) ukupne vrijednosti 100 vodećih brendova. Još 2010. tri vodeća brenda predstavljala su tek 16 posto ukupne vrijednosti Top 100 robnih marki.
Prvih deset zaokružuje redom Google (196,81 mlrd USD, rast 19%), Samsung (74,64 mlrd USD, rast 20%), Coca-Cola (57,49 mlrd USD, rast 1%), Toyota (54,11 mlrd USD, rast 5%), Mercedes- Benz (50,87 mlrd USD, rast 3%), McDonald’s (45,87 mlrd USD, rast 7%) i Disney (44,18 mlrd USD, rast 8%). Poredak prvih deset je, dakle, isti kao prethodne godine.
>>Interbrand: Pandemija srušila vrijednost luksuznih brendova, a dodatno ojačala tehnološke
Od 11. do 20 mjesto bilo je pak dosta promjena. Nike se s 15. popeo na 11. mjesto, uz rast vrijednosti robne marke za 24 posto, na 42,54 milijarde dolara. BMW (41,63 mlrd USD) je pao s 11. mjesta na 12. Na 13. mjestu je Louis Vuitton kojem je rast od 16 posto, na 36,77 milijardi dolara donio pomak prema za vrhu za četiri mjesta.
Tesla bez presedana
No, najbrže rastuća robna marka u prošloj godini je Tesla. Njena vrijednost porasla je za nevjerojatnih 184 posto, na 36,27 milijardi dolara. To je Tesli donijelo pomak za 26 mjesta, na 14. mjesto. Troznamenkasto povećanje vrijednosti brenda je bez presedana u protekle 22 godine, otkako Interbrand objavljuje listu najvrjednijih globalnih brendova.
Teslin meteorski uspon posljedica je sveprisutnosti na društvenim mrežama, čime je tvrtka učvrstila svoju poziciju vodećeg svjetskog proizvođača električnih vozila. Njegov cilj – “ubrzati tranziciju svijeta na održivu energiju” – jasno konvergira s rastućom i lojalnom potrošačkom bazom te pokazuje kako uspješne robne marke privlače potrošače jasnom, koherentnom vizijom. Bez obzira na povremene gotovo anegdotalne izvještaje o problemima s pouzdanošću, Teslini kupci vrlo su zadovoljni, znatno više od drugih kupaca u ovom sektoru.
Facebook (36,25 mlrd USD, +3%) je pao za dva mjesta i sada je 15. Cisco (36,23 mlrd USD, +6%) je zadržao 16. mjesto, dok je Intel pao s 12. na 17. mjesto, uz pad vrijednosti robne marke za 3 posto, na 35,76 milijardi dolara. IBM pao je s 14. na 18. mjesto, uz smanjenu vrijednost brenda za 5 posto, na 33,26 milijardi dolara.
Visokoučinkoviti Salesforce
Instagramu rast vrijednosti robne marke za 23 posto, na 32,01 milijardu dolara, nije donio pomak na ljestvici – i ove godine je na 19. mjesto. Vodećih 20 zatvara SAP s rastom od 7 posto, na 30,09 milijardi dolara, no to mu je donijelo pad za dva mjesta.
Snažan rast vrijednosti robne marke od 37 posto zabilježio je i Salesforce. To mu je donijelo pomak s 58. na 38. mjesto, s brendom vrijednim 14,77 milijardi dolara. Salesforce je pokazao visoko učinkovitu agilnost u diversifikaciji svojih akvizicija i strateškog portfelja.
Zahvaljujući tome Salesforce je najbrže rastuća tvrtka u području korporativnog softvera na globalnoj razini. Ambiciozna strategija rasta utemeljena na proizvodima i inovativnost proširile su njegovu korisničku bazu i zajednicu. Time je omogućeno kontinuirano lansiranje softverskih rješenja na globalnoj razini u nekoliko dimenzija, uključujući napore u borbi protiv pandemije koronavirusa.
Oporavak luksuznih brendova
U odnosu na prošlu godinu, ove godine treba ukazati na oporavak luksuznih brendova. Lani je vrijednost svih luksuznih robnih marki osim Hermesa na 28. mjestu pala je za jedan do devet posto. Ove godine priča je sasvim drugačija. Uz već spomenuti Louis Vuitton, Chanel je ojačao za 4 posto (22. mjesto, 22,2 mlrd USD), Hermes za 20 posto (23. mjesto, 21,2 mlrd USD), Gucci za 6 posto (33. / 16,66 mlrd USD), Cartier 9 posto (73. / 8,16 mlrd USD), Dior za 17 posto (77. / 7,02 mlrd USD), Tiffany & Co. za 10 posto (92. / 5,48 mlrd USD), Prada za 20 posto (94. / 5,42 mlrd USD), a Burberry za 8 posto (97. / 5,19 mlrd USD).
Sephora na 100. mjestu je jedini novi brend na listi ove godine. No, njen ulazak među sto vodećih brendova značajan je jer je to peti brend LVMH grupe na listi sto najvećih. Uz Sephoru tu su Louis Vuitton, Dior, Tiffany & Co. i Hennessy.
Od pivskih i alkoholnih brendova u top 100 ove godine su Budweiser (37.), Corona (78.), Jack Daniel’s (81.), Heineken (89.) i Hennessy (91.). Iz prvih sto ispao je Johnnie Walker koji je prošle godine prvi put ušao na listu.
Stagnacija logističkog sektora, rast sustava za plaćanje
Logistički sektor dobio je na snazi u pandemiji. UPS je lani bio 24, FedEx 75, a DHL 81. Sve tri robne marke zabilježile su rast vrijednosti. Ove godine UPS je 29, FedEx 75, a DHL 80, uz blagi jednoznamenkasti rast vrijednosti.
Sustavi za plaćanje i ove godine su znatno napredovali: Visa je s 45. mjesta skočila na 39., PayPal sa 60. na 42., a Mastercard s 57. na 50. mjesto.
J.P. Morgan na 24. mjestu najznačajniji je financijski brend, Allianz na 34. osiguravateljni, a Ikea na 27. je najznačajniji trgovački lanac.
Vodećih sto robnih marki ove godine procijenjeno je na 2,67 milijardi dolara. To je 15 posto više u odnosu na 2020., što je najveća stopa rasta ikada zabilježena u 22-godišnjoj povijesti Interbrandove ljestvice.