U posljednjih nekoliko godina FinTech tvrtke uzdrmale su tradicionalno stabilno i promjenama nesklono bankarsko okruženje. Termin FinTech obuhvaća startup ili već etablirane tvrtke koje tehnologijom čine financijske usluge učinkovitijim i profitabilnijim. Iako su ih u početku i tržišta i analitičari i mediji, a posebno tradicionalističke financijske institucije, doživljavali kao uzurpatore, rušitelje ili, ako vam je tako draže, disruptore postojećih poslovnih modela, današnji stavovi su ipak malo drugačiji. Banke danas u FinTech kompanijama traže partnere koji će im pomoći da bolje kontroliraju troškove, bolje usmjere ulaganja i povećaju broj korisnika.
Analitičarska kuća McKinsey prije nekoliko godina procijenila je da se tri četvrtine FinTech kompanija usmjerilo na maloprodajno bankarstvo, kreditiranje, upravljanje imovinom i platni sustav za mala i srednja poduzeća. U većini tih područja startupi su ciljali krajnje korisnike, prilagođavajući usluge njihovim potrebama, zaobilazeći tradicionalne banke i stvarajući dojam snažnog potresa u sektoru koji je vapio za inovacijama.
Lanjsko istraživanje McKinseya pokazalo je pak da se struktura FinTech industrije mijenja, kao i ozračje između FinTech kompanija i tradicionalnih financijskih institucija. Umjesto međusobne napetosti, sve je više suradnje.
Rješenja za poslovne korisnike
Istraživanje je obuhvatilo više od tri tisuće tvrtki. Pokazalo je da se povećava broj FinTech tvrtki koje rade na B2B rješenjima – s 34 posto u 2011. na 47 posto krajem 2015. godine. Mnoge takve tvrtke postale su partneri etabliranim bankama koje su zadržale poveznicu prema krajnjim klijentima.
“Banke mogu zauzeti defenzivni stav kad je riječ o digitalnim rješenjima ili razvijati poslovne modele u skladu s novim tehnologijama u suradnji s FinTech kompanijama kao što radimo mi u HPB-u. Važno je trendove koji dolaze s razvijenih bankarskih tržišta znati pretvoriti u naše nove prilike”, komentira Danijel Baruškin, izvršni direktor Sektora izravnog bankarstva Hrvatske poštanske banke.
Kao klasičan primjer suradnje FinTecha i banaka navodi tehnologiju ‘Slikaj i Plati’ koja je, kaže, “postala mainstream u rješenjima mobilnog bankarstva”. Dodaje kako je HPB-u posebno zanimljivo njemačko tržište na kojem je veliki broj startupova koji se bave FinTechom – jedan od najpopularnijih je Number26. “Osim praćenja inozemnih trendova, naši timovi za razvoj predani su osmišljavanju novih, boljih i bržih proizvoda. Primjer s kojim smo prvi i jedini u Hrvatskoj je SuperSmart HPB račun kojeg klijenti u potpunosti mogu otvoriti online putem video komunikacije”, istaknuo je Baruškin.
FinTech prodire u korporativno i investicijsko bankarstvo
Trend jačanja B2B rješenja kod FinTecha najizraženiji je u korporativnom i investicijskom bankarstvu. Na taj segment otpada 15 posto svih FinTech aktivnosti ukupnog tržišta. Istraživanje pokazuje da dvije trećine tih kompanija razvija B2B rješenja, ali samo 21 posto ih podržava neposredan kontakt s klijentom. Manje od 12 posto ih doista teži promijeniti ustaljeni poslovni model razvijajući rješenja na sofisticiranim tehnologijama poput blockchaina. A i tu tehnologiju danas već počinju prihvaćati banke.
Korporativno i investicijsko bankarstvo je vrlo reguliran segment bankarstva, klijenti su zahtjevni, riječ je o velikim iznosima i traže se specijalizirana znanja i vještine. Zato nije neobično da se većina FinTech kompanija usredotočila na relativno jednostavniji segment malih i srednjih poduzetnika. Oni koji su se okušali u korporativnom i investicijskom bankarstvu, potražili su partnere u bankama koje posjeduju potrebnu infrastrukturu i imaju uspostavljene bliske odnose s klijentima.
Osim što nastoje poboljšati elemente u bankarskom lancu vrijednosti, FinTech tvrtke usmjerene na korporativno i investicijsko bankarstvo koje ulaze u partnerstvo s bankama pokrivaju najveći dio financijskog kolača u tom segmentu. Čak 69 posto ukupnog kapitala prikupljenog u proteklom desetljeću od strane FinTech tvrtki koje se bave korporativnim i investicijskim bankarstvom otpada na njih.
To ne znači da će ostale FinTech tvrtke odustati. FinTech se razvija, otvaraju se nova područja i inovacije, kao što su multikanalne platforme usmjerene na jačanje korporativne prodaje uz niže naknade. FinTech prodire sve dublje u sustav prijeboja i namire te bankarskih transakcija. Djelujući kao agregatori, startup kompanije fokusiraju se na jednostavne i transparentne usluge krajnjim kupcima. Tradicionalne banke mogu birati hoće li postati partneri takvim igračima ili ne, ali iskustvo ukazuje da će priroda promjena dovesti do nižih marži i manjih zarada. Na sličan način su stranice s agregiranim, usporednim podacima o cijenama promijenile internetsku maloprodaju.
Strateški cilj: odabir pravog partnera
“Primjena novih digitalnih rješenja rezultiraju transformacijom, a banke to koriste za bolju uslugu klijentima“, tumači Vedran Turković, izvršni direktor informatike HPB-a. “Mi u HPB-u predani smo stvaranju moderne banke koja digitalna rješenja zna iskoristiti na najbolji način na ovom tržištu. Upućeni smo u nove trendove, stalno educiramo naše djelatnike i razvijamo timove koji osmišljavaju i implementiraju najmodernija rješenja za Banku i naše klijente. S takvim rješenjima spremni smo konkurirati i najboljima“.
Općenito, ‘veleprodajno’ bankarstvo koje je spremno za prilagodbu moglo bi kroz suradnju s FinTech kompanijama ostvariti niz prednosti. Inovacije im mogu pomoći u mnogim segmentima poslovanja, od smanjenja troškova, bolje raspodjele kapitala do povećanja prihoda. Iako prijetnja njihovu dosadašnjem poslovnom modelu ostaje, osnovni strateški interes je odabrati pravog FinTech partnera. Potencijalnih partnera je mnogo, a suradnja je složena i skupa jer FinTech tvrtke moraju testirati svoja rješenja i uskladiti svoje tehničke mogućnostima s rješenjima koje nude vanjski partneri. Uspješan inkumbent u bankarskom sektoru mora razmotriti niz mogućnosti: od akvizicije, jednostavnog partnerstva do zahtjevnijih kapitalnih partnerstva.