Istarski ipsilon: Dionica Cerovlje-Vranja bit će u prometu već ovog ljeta

U tijeku je projektiranje dionice Tunel Učka - Matulji, nakon čega će slijedi postupak otkupa zemljišta. Konkretan početak radova predviđen je unutar dvije godine, a izgradnja će ztrajati oko 36 mjeseci

3200
Istarski ipsilon

Istarski ipsilon je uz Pelješki most jedan od najvažnijih aktualnih projekata cestovne infrastrukture u Hrvatskoj. Riječ je o cestovnom sustavu ukupne dužine 145 kilometara koji spaja Pulu s Umagom i Rijekom, a čine ga autocesta A8, Matulji – Kanfanar, i autocesta A9 koja vodi od slovenske granice preko Kanfanara do Pule.

“Istarski ipsilon prvi je projekt gradnje cestovne infrastrukture prema modelu javno-privatnog partnerstva u Hrvatskoj, u koji je od početka projekta uloženo 800 milijuna eura. Dodatnih 200 milijuna eura će bitu uloženo u radove koji su pred nama. Godišnji troškovi održavanja iznose 98 milijuna kuna”, rekao je dr. sc. Dario Silić, izvršni direktor Bina Istre, tvrtke utemeljene 1995. zbog financiranja, izgradnje i upravljanja Istarskim ipsilonom, s kojim smo razgovarali za časopis Mineral&Gradnja.

Prema koncesijskom ugovoru između Vlade RH i BINA-Istre Republika Hrvatska je u koncesiju unijela već izgrađene dionice od Matulja do Pazina, uključujući i tunel Učku, u ukupnoj dužini od 47 kilometara, te dionicu Kanfanar–Medaki u dužini od 7 kilometara, sve u profilu poluautoceste. Koncesijsko društvo BINA-Istra d. d. obvezalo se izgraditi preostalih 90 kilometara poluautoceste i prema rastu prometa, kada prosječni dnevni promet premaši više od 10.000 vozila, autocestu u cijeloj dužini u punom profilu.
Posljednjim izmjenama ugovora koncesionaru je omogućeno dodatno ulaganje od 197 milijuna eura u izgradnju druge cijevi tunela Učka te izgradnju drugog kolnika od čvora Vranje do tunela Učka (Kvarner) – 8 kilometara duge dionice na sjeveroistočnom dijelu autoceste.

U prvoj fazi autocesta A8 izgrađena je u poluprofilu, dok je autocesta A9 duga 76,79 kilometara izgrađena u punom profilu, osim mosta preko Mirne i vijadukta Limska Draga koji su izgrađeni u poluprofilu. U drugoj fazi krenula je izgradnja punog profila autoceste A8 koja se s istarske strane bliži kraju.

Počela prva etapa izgradnje druge cijevi tunela Učka

“Na dosadašnjim fazama izgradnje Istarskog ipsilona, izvođač je, dobrom organizacijom i intenzivnim tempom, uvijek uspio dovršiti radove prema planu, pa je tako i prva dionica Rogovići-Cerovlje u dužini od 12 kilometara puštena u promet u ugovorenim rokovima, u studenom prošle godine. Na preostalih 16 kilometara radovi napreduju i brže u odnosu na plan pa smo si postavili novi cilj: pustiti u promet dionicu Cerovlje-Vranja i prije ugovorenog roka koji ističe u studenom 2021. Ako ne budemo naišli na tehničke poteškoće te ako meteo uvjeti budu dobri, dionica bi bila puštena u promet već tijekom ljeta 2021. Procijenjena vrijednost investicije ove dionice iznosi 160 milijuna eura”, tumači generalni direktor Dario Silić.

Počeli su i pripremni radovi za izgradnju druge cijevi tunela Učka. U tijeku je prva etapa zahvata koja obuhvaća izgradnja pristupne ceste za potrebe teške mehanizacije koja je angažirana na proboju tunela. Paralelno su počeli intenzivni radovi na samom ulazu buduće druge cijevi tunela Učka na Istarskoj strani, gdje je do sada odrađeno tridesetak miniranja. Pripremni radovi, kao i miniranja, u tijeku su i na Kvarnerskoj strani tunela Učka.

Financiranje radova na drugoj cijevi tunela Učka osigurao je koncesionar. Riječ je o investiciji vrijednoj 1,5 milijardi kuna, a rok izgradnje je 42 mjeseca. Glavni izvođač radova je hrvatska podružnica tvrtke Bouygues, a za podizvođače je angažirana uglavnom lokalna operativa.

Program ušteda omogućio nastavak radova bez kašnjenja

Zbog pandemije Bina Istra izgubila je više od 30 posto gubitka u prihodima od cestarina ili skoro 100 milijuna kuna. Kako bi se smanjili potencijalni gubici, pokrenut je program ušteda.

“Dobrom organizacijom gradilišta i održavanja Istarskog Ipsilona uspjeli smo stabilizirati društvo i nastaviti radove bez kašnjenja. Tomu je znatno doprinijelo rezanje svih naših operativnih troškova, refinanciranje dugova te pokrivanje gubitka prihoda od cestarina od 50 milijuna kuna u 2020. godini od strane dioničara Bina Istre. U takvom teškom kontekstu poslovanja, Bina Istra je nastavila s gradnjom dionice Pazin – tunel Učka i pripremama za gradnju dionice Vranja – tunel Učka.

Refinanciranjem kredita i optimizacijom troškova dodatno smo smanjili opterećenje u državnom proračunu za 500 milijuna kuna samo u ove tri godine. Gradnja dionice Pazin – tunel Učka u vrijednosti od cca 400 milijuna eura definitivno je u posljednje dvije godine, a tako će biti i u sljedeće tri godine, doprinijela rastu hrvatskog BDP-a te zapošljavanju mladih s područja Istre i Primorsko-goranske županije”, razlaže izvršni direktor Bina Istre.

Što se tiče dionice tunel Učka – Matulji, u tijeku je projektiranje dionice nakon čega će slijedi postupak otkupa zemljišta. Konkretan početak radova predviđen je unutar dvije godine ako se realiziraju tehnički i financijski preduvjeti te ishode brojna odobrenja od strane EU te institucija RH. Izgradnja će trajati oko 36 mjeseci.

Silić dodaje kako Bina Istra neće stati s razvojem projekta: “Pored dionice Matulji – Učka ostaje nam i razvoj faze 2B2-3 – vijadukti Mirna i Limska Draga, kao i zaustavna traka na pojedinim dionicama. Dat ćemo sve od sebe da, u suradnji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, po završetku ove dionice nastavimo i završimo Istarski ipsilon u punom profilu kako je i predviđeno faznom gradnjom iz Ugovora o koncesiji”.


Integralni tekst “Počela miniranja na ulazima druge cijevi tunela Učka” objavljen je u časopisu Mineral&Gradnja