Jadrolinija mijenja “oldtimere” električnim putničkim brodovima

Novi brodovi trebali bi zamijeniti Jadrolinijine "oldtimere" - brodove Tijat, Postira i Premuda - izgrađene prije više od šezdeset godina, koji plova na državnim linijama u dubrovačkom, šibenskom i lošinjskom arhipelagu

108
Jadrolinija
Očuvanje Tijata vrlo je važno, ne samo zbog ljubavi prema brodu već i zbog kulturnih i povijesnih vrijednosti, a kao pomorska zemlja nemamo sačuvanog niti jednog čeličnog broda u izvornom obliku [Izvor: Facebook grupa Tijat u srcu]

Jadrolinija je u ponedjeljak raspisala javni natječaj za gradnju triju putničkih brodova na električni pogon. Procijenjena vrijednost javne nabave je 45 milijuna eura, a gradnja brodova sufinancirala se iz europskih fondova, odnosno iz Nacionalnog programa oporavka i otpornost.

Novi brodovi trebali bi zamijeniti Jadrolinijine “oldtimere” – brodove Tijat, Postira i Premuda – izgrađene prije više od šezdeset godina. Trebali bi, dakle, ploviti na dubrovačkom području (na liniji prema Elafitima, odnosno državnoj liniji Suđurađ – Dubrovnik), na šibenskom (na državnoj liniji Šibenik – Vodice, prema Prviću, Zlarinu i drugim otocima), te u lošinjskom arhipelagu (državna linija Mali Lošinj – Susak), no prema potrebi koristit će se i na drugim linijama.

Riječ je o tri putnička broda na električni pogon, s dodatnim solarnim napajanjem, pojedinačne vrijednosti oko 15 milijuna eura. Brodovi su namijenjeni za prijevoz putnika i tereta, previđeni kapacitet svakog je 389 putnika, s osam članova posade. Maksimalna duljina broda ograničena je na 52 metra, a maksimalna širina na 12 metara.
Osnovni pogon broda treba biti električni s korištenjem električne energije pohranjene u baterijama, a minimalan rok trajanja baterije osam godina uz pretpostavljeni rad na državnoj brodskoj liniji Suđurađ –Dubrovnik.

Prvenstveni način punjenja baterija bit će preko priključaka u lukama, na kopnu i otocima, gdje treba izgraditi adekvatnu infrastrukturu za njihovo punjenje. Dopunski izvor električne energije bit će fotonaponska elektrana ugrađena na krov sunčane palube, površine 90 četvornih metara.

Zbog sigurnosti broda i putnika te osiguranja pouzdanog reda plovidbe – brodovi će ploviti na državnim linijama na kojima je propisan broj plovidbi – na brodu će biti ugrađeni i rezervni izvori energije, dva dizelska generatora s emisijom ispušnih plinova u skladu s IMO Tier III standardom. To je potrebno i u slučaju da brod iz bilo kojeg razloga mora otploviti u neku udaljeniju luku, primjerice kada ide na remont ili u slučaju lošeg vremena i slično.
Iako je Jadrolinija inicijalno namjeravala graditi brodove na hibridni pogon, električni pogon odabran je jer je to jedan od uvjeta za sufinanciranje europskim sredstvima, u očekivanom iznosu od 65 posto od njihove ukupne vrijednosti.

Rok za dostavu ponuda je 22. veljače 2023. godine, a brodovi bi trebali biti izgrađeni do kraja 2026. godine, a do tad bi i HEP, zajedno s nadležnim lučkim upravama, trebao osigurati priključke za punjenje u lukama u kojima će pristajati.