Kako do poticaja za sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila

Poziv je vrijedan 90 milijuna kuna, a prijave su otvorene od 10. lipnja. Najveća novost je način prijave koje će se ove godine odvijati izravno putem prodajnih mjesta. Kroz program je moguće dobiti do 40 posto opravdanih troškova nabavke vozila

224
[Image by (Joenomias) Menno de Jong from Pixabay]

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost objavio je u srijedu, 2. lipnja, Javni poziv za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila, namijenjen građanima i pravnim osobama. Poziv je vrijedan 90 milijuna kuna, a prijave su otvorene od 10. lipnja.

Najveća novost je način prijave koje će se ove godine odvijati izravno putem prodajnih mjesta. Prvi korak u provedbi novog modela sufinanciranja bila je objava Javnog poziva za proizvođače, generalne zastupnike ili uvoznike motornih vozila, koji su Fondu prijavili prodajna mjesta i dostupne modele energetski učinkovitih vozila.

Na poziv Fonda, u program sufinanciranja se prijavilo 45 zastupnika vozila s 86 marki i čak 499 modela vozila za koja je moguće ostvariti do maksimalno 40 posto opravdanih troškova nabavke vozila.

Svako prodajno mjesto dobilo je svoj korisnički račun za prijavnu aplikaciju. Najviši iznos sredstava Fonda po vozilu ovisi o kategoriji vozila i vrsti pogona.

Račun za obvezni minimalni predujam za kupnju vozila koja su u sustavu poticaja ne može biti izdan prije 10. lipnja 2021. godine

Nakon što je Fond raspisao natječaj za građane i pravne osobe, prodavatelji će kroz prijavnu aplikaciju prijavljivati zainteresirane za sufinanciranje. Unosom obveznih podataka prijavitelja i učitavanjem potrebne dokumentacije u sustav automatski će se rezervirati dostupan iznos poticaja. U odnosu na prethodne natječaje, promjena je što će korisnik da bi ostvario pravo na potporu u određenom roku morati uplatiti minimalni predujam u iznosu od 7 posto traženih sredstva Fonda. Za fizičke osobe maksimalni predujam će iznositi 4900 kuna, a za pravne osobe 28.000 kuna.

Poziv vrijedan 90 milijuna kuna

U slučajevima kad je na računu za predujam uračunata i kapara koju će od kupaca potraživati prodavatelji na istom treba biti jasno naznačeno da se dio iznosa odnosi na obvezni minimalni predujam koji je propisao Fond.

Iz Fonda upozoravaju da račun za obvezni minimalni predujam za kupnju vozila koja su u sustavu poticaja ne može biti izdan prije 10. lipnja 2021. godine.

Na posebnoj stranici Fonda moći će se u realnom vremenu pratiti koliko je sredstava iskorišteno. Na stranici će također biti dostupne detaljne informacije o programu sufinanciranja, uključujući popis svih modela dostupnih kroz program sufinanciranje te prodajnih mjesta.

Kad iznos rezerviranih sredstava u prijavnoj aplikaciji dosegne 90 milijuna kuna, poziv za građane i tvrtke će se privremeno zatvoriti.

Nabavka vozila će se, kao i do sad, sufinancirati s do 40 posto po vozilu, a maksimalni iznos poticaja će ovisiti o kategoriji. Za električna vozila L1-L7 kategorije osigurano je do 20.000 kuna, za plug-in hibride do 40.000 kuna, dok će se za kupnju vozila s električnim pogonom ili pogonom na vodik moći dobiti do 70.000 kuna.

u program sufinanciranja se prijavilo 45 zastupnika vozila s 86 marki i 499 modela vozila

Sredstva su dostupna i za vozila N1 kategorije i to plug-in hibridna vozila (do 40.000 kuna) te ona s električnim pogonom ili pogonom na SPP, UPP ili vodik, za koja se može dobiti do 70.000 kuna. S maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 s električnim, „plug-in“ hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik.

Građani će sufinanciranje moći ostvariti za jedno novo vozilo, dok će tvrtke moći kupiti i više njih, ali će im maksimalno biti dostupno 400.000 kuna bespovratnih sredstava. I jedni i drugi kupljena vozila moraju zadržati u vlasništvu dvije godine.

Prema podacima Energetskog instituta Hrvoje Požar, emisije CO2 u ukupnom domaćem prometu iznose oko 5,6 milijuna tona, od čega na cestovni promet otpada gotovo 3 milijuna tona. U Hrvatskoj je danas registrirano više od 2 milijuna cestovnih vozila, od čega je gotovo 1,5 milijuna osobnih automobila. Prosječna starost osobnih vozila je više od 12 godina te prosječno osobno vozilo u RH godišnje emitira oko 3 tone CO2. Za ilustraciju, hibridno vozilo godišnje emitira 1 tonu CO2, dok električna vozila uopće nemaju emisija niti zagađuju okoliš bukom.

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost do sada je odobrio sufinanciranje za više od 4500 električnih vozila. Međutim, tranziciju prometnog sustava u energetski učinkovitiji potrebno je još dodatno ubrzati, s obzirom na to da Strategija niskougljičnog razvoja predviđa da bi do 2050. godine čak 35 posto hrvatskog voznog parka trebalo biti električno.

>>Ožujak najavio mogući oporavak tržišta putničkih vozila

>>Do 2030. trećina novih prodanih automobila bit će električna

>>U lipnju kreće natječaj za poticaje pri kupnji električnih vozila