Maroko i Španjolska oživjeli ideju o gradnji tunela između Afrike i Europe

Tunel bi omogućio brzu željezničku vezu između Casablance u Maroku i Madrida u Španjolskoj, što bi moglo smanjiti vrijeme putovanja između ta dva grada na samo pet i pol sati

292
[Izvor: Pixabay]

Marokanska nacionalna tvrtka za izučavanje Gibraltarskog tjesnaca (SNED) preispituje planove za projekt pomorskog tunela koji bi povezao Maroko i Španjolsku, navodi se u izvješću marokanske državne izvještajne agencije SNRTnews.

Ako se projekt koji je prvi put predložen 1979. oživi, trebao bi biti dovršen prije 2030. godine, kada će Španjolska, Portugal i Maroko zajedno biti domaćini Svjetskog prvenstva u nogometu.

Tunel bi omogućio brzu željezničku vezu između Casablance u Maroku i Madrida u Španjolskoj, što bi moglo smanjiti vrijeme putovanja između ta dva grada na samo pet i pol sati.

U izvješću se također citira španjolska ministrica prometa Raquel Sanchez, koja je rekla da će dvije zemlje dati novi zamah studijama o projektu iz 1979. Sanchez je rekla da je riječ o strateškom projektune samo za Španjolsku i Maroko, nego i za Europu i Afriku.

Zajedno sa svojim španjolskim pandanom, tvrtkom SECEGSA, SNED sada navodno provodi istraživanja kako bi odabrali odgovarajuću tehnologiju za izgradnju tunela.

SNED je objavio da su sa SECEGSA-om proveli ukupno 44 oceanografska istraživanja, pokrivajući više od 10.000 km geofizičkih značajki koristeći seizmičku refleksiju, plus više od 5000 kilometara bočnih sonarnih istraživanja i 5000 uzoraka prikupljenih s morskog dna.

Brojne bušotine također su izbušene na lokacijama kao što su Bologna i Tarifa u Španjolskoj, kao i u blizini marokanskog Tangera.

Veliki inženjerski izazovi

Jedan od izazova za projekt je to što je najkraća udaljenost između dva kontinenta – otprilike 14 kilometara – ujedno i najdublja ruta, na kojoj dubina mora u nekim područjima doseže i 900 metara.

Tu su i seizmički izazovi povezani s Gibraltarskim tjesnacem, s pojačanom tektonskom aktivnošću zbog konvergencije Euroazijske i, Afričke ploče te Alboranske podploče.

SNED i SECEGSA zajednički su odgovorni za financiranje predloženog projekta. Iako nije objavljena nikakva službena brojka o troškovima izgradnje, nedavne procjene pokazuju da bi ukupni trošak iznosio oko 6 milijardi eura.

Plan za uspostavu projekta iznikao je iz španjolsko-marokanske zajedničke deklaracije od 16. lipnja 1979. u Fezu, gdje su se kralj Hassan II od Maroka i kralj Juan Carlos I od Španjolske složili da će raditi na razvoju projekta u skladu sa svojom obvezom. za jačanje bilateralnih veza između Europe i Afrike. Planovi su zaustavljeni zbog diplomatske krize između dviju zemalja, ali poboljšani diplomatski odnosi nakon odluke Španjolske da podrži plan Maroka o autonomiji Zapadne Sahare potaknuli su jačanje odnosa dviju zemalja na svim razinama.

Projekt su podržale Europska komisija te organizacije Euro-mediteransko partnerstvo, Centar za prometne studije za zapadni Mediteran, Unija Arapskog Magreba i Gospodarsko i socijalno vijeće Ujedinjenih naroda (ECOSOC).