McKinsey: Sve više hrvatskih potrošača kupuje jeftinije robne marke

Iako manje troše na grickalice i alkoholna pića, hrvatski potrošači pokazuju snažnu otpornost na smanjenje potrošnje u nekim drugim kategorijama, kao što su svježi prehrambeni proizvodi, voće, povrće i mliječni proizvodi

41
paket mjera pomoći građanima i gospodarstvu
[Izvor: Točka na i Media]

Iako se u javnosti trgovci često prozivaju zbog marži, a i Vlada se u borbi protiv inflacije fokusira na taj segment, analiza sektora maloprodaje koju je naručila Hrvatska udruga poslodavaca, a autor je ekonomski analitičar Andrej Grubišić, pokazuje da trgovci nisu jako zarađivali na inflaciji. Kod velikih trgovaca je ta zarada pretočena u reinvestiranje, a kod ostalih je uočljiv veliki rast plaća.

“Ne samo da ne postoji korelacija, nego analize pokazuju da su bruto profitne marže 2021. i 2022. bile na vrlo usporedivim razinama u dnosu na razine prije Covida. Marže su općenito veće u nacionalnim lancima – zbog ekonomije obujma, boljih uvjeta kod dobavljača, asortimana koji prodaju, dijelom zbog geografske raspostranjenosti i utjecaja turističke sezone.”

Od 30 milijardi eura prihoda u posljednjih pet godina, 85 posto je išlo dobavljačima, 8 posto pripalo je državi, a 6 posto je isplaćeno za plaće, tek jedan posto za kamate i dividende.

Kod nacionalnih trgovačkih lanaca bruto marže su u prosjeku između 26 i 27 posto, a kod regionalnih trgovaca između 20 i 21 posto.

U analizi se vidi i promjena u odabiru trgovca. “Hrvatski potrošači sve veće povjerenje daju stranim trgovačkim lancima”, kaže Grubišić.

S rastom cijena mijenjaju se i potrošačke navike, pokazuje istraživanje o trgovini namirnicama u srednjoj Europi koje je provela konzultantska tvrtka McKinsey.

“Sve više hrvatskih potrošača gleda prema jeftinijim robnim markama. Iako su spremni smanjiti potrošnju na određenim kategorijama, kao što su grickalice, bezalkoholna i alkoholna pića, hrvatski potrošači pokazuju snažnu otpornost na smanjenje potrošnje u nekim drugim kategorijama, kao što su svježi prehrambeni proizvodi, voće, povrće i mliječni proizvodi”, rekao je Dino Komar, partner u McKinsey & Co. za srednju Europu, za Hrvatski radio.

Čak 61 posto potrošača ove godine troši znatno više u odnosu na prethodnu pa je logično da će neke proizvode koje su do sada kupovali zamijeniti jeftinijim. Najveći dio kućnog proračuna na hranu troše umirovljenici i generacija X, a slijede ih milenijci.

Istraživanje tvrtke McKinsey obuhvatilo je 4500 ispitanika u pet država središnje Europe.