Most preko Cetine
Most preko Cetine spojit će tunel u klisurinama kanjona s jedne, i tunel Komorjak dug više od 600 s druge strane [Izvor: Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture]

Multimodalna platforma splitske aglomeracije, odnosno izgradnja 21,5 kilometara brze ceste oko Splita, razvija se godinama i to sporije nego što se očekivalo. Brza cesta realizirana je na dionici od Trogira do Solina i nastavlja se splitskom zaobilaznicom na potezu Mravinci – TTTS. S druge strane gradi se obilaznica Omiša s mostom preko Cetine, piše o projektu Nove multimodalna platforma splitske aglomeracije stručni časopis Mineral&Gradnja.

“U operativnom programu konkurentnost i kohezija prvi i najznačajniji projekt koji će se realizirati bit će središnji dio od Omiša do Splita koji je izuzetno težak zbog samog terena koji ide južnim obroncima planine tako da je pun složenih građevinskih zahvata. Procijenjena vrijednost projekta je 200-300 milijuna eura, no njime će se riješiti najveće prometno zagušenje u Hrvatskoj, a to je ulaz sa strane Stobreča u Split.

Osim toga, u Solinu je počela realizacija drugog ulaza u Split sa strane Trogira koja će značajno ubrzati protok prometa prema centru i gradskoj luci. Planira se i izgradnja tunela Kozjak čime će se otvoriti još jedna poveznica na autocestu. Taj projekt će se financirati domaćim sredstvima”, rekao je državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić krajem prošle godine na Saboru hrvatskih graditelja u Vodicama.

Projekt Nova multimodalna platforma Splitske aglomeracija Solin – Stobreč – Dugi Rat – Omiš obuhvaća više graditeljskih zahvata na izgradnji novih i rekonstrukciji odnosno dogradnji postojećih prometnica na potezu od ulaza u Split u blizini Solina (D1) do Omiša. Projekt je usmjeren na uklanjanje uskih grla u cestovnom i trajektnom prometu, bolju povezanost između otoka i kopna, povećanje sigurnosti u prometu te smanjenje emisije stakleničkih plinova.

Preopterećena Jadranska magistrala

Državna cesta DC-8, poznatija po nazivu Jadranska magistrala, na dijelu od Stobreča do Omiša jedina je cestovna poveznica južnih priobalnih naselja i grada Omiša sa Splitom kao glavnim središtem Splitsko-dalmatinske županije. Opterećena je križanjima u razini, nepravilnom geometrijom, nedostaju dodatne trake za lijeve i desne skretače, preglednost je slaba, a riječ je o izuzetno frekventnoj i opterećenoj prometnici.

Preko čvora Stobreč odvija se jak međugradski i prigradski javni autobusni promet bez autobusnih ugibališta i pješačkih staza – njime dnevno prođe više od 50 tisuća vozila. Projekt predviđa uređenje križanja, rekonstrukciju i poboljšanje ceste DC-8 te dogradnju pješačkih staza.

Projekt Multimodalna platforma splitske aglomeracije podijeljen je u nekoliko faza, a investicija je na procijenjena na 2,44 milijarde kuna. Prva faza obuhvaća dionicu čvor Mravince – čvor TTTS, a vrijedna je 336,8 milijuna kuna; slijedi dionica čvor TTTS – Grljevac – čvor Stara Podstrana vrijedna 705,69 milijuna kuna; treća faza je gradnja ceste od čvora Stara Podstrana do čvora Jesenice vrijedna 268,18 milijuna kuna; četvrta dionica od čvora Jesenice do čvora Dugi Rat procijenjena je na 276,31 milijun kuna: posljednja je dionica čvor Dugi Rat – Omiš, s mostom preko Cetine, vrijedna 838,35 milijuna kuna.

Ukupna duljina nove brze ceste je oko 20 kilometara. Izgradit će se dio obilaznice Splita (pravac Trogir – Kaštela – Solin – Omiš), od čvora Mravinci do mosta na Cetini kod Omiša. Nova cesta će otvoriti pristup novoj trajektnoj luci Krilo Jesenice u koju će u ljetnoj sezoni biti izmješten dio trajektnih linija iz Splita kako bi se izbjegla postojeća “uska grla” na križanju u Stobreču te kroz grad Omiš na mostu preko Cetine. Skratit će se vrijeme putovanja od čvora Dugopolje do trajektne luke. Duljina trajektne linije kopno – Supetar smanjit će se sa 9,1 nautičke milje na 4,7 nautičkih milja, a vrijeme putovanja će se prepoloviti.

Projekt povezivanja brzom prigradskom željeznicom kolodvora Split, u trajektnoj luci Split (Istočna obala), sa Zračnom lukom Split te izgradnja intermodalnog čvora novog glavnog kolodvora Split (Kopilica)obuhvaća rekonstrukciju kolodvora Split u gradskoj luci te kolodvora Split Predgrađe (Kopilica). čime će se ostvariti preduvjeti za uspostavu integriranog javnog putničkog prijevoza.

Povezivanjem kolodvora Split i zračne luke Split modernom željeznicom osigurao bi se učinkovit i ekološki prihvatljiv prijevoz putniku do samog centra grada. Procijenjena vrijednost za Projekt povezivanja brzom prigradskom željeznicom kolodvora Split iznosi 1,1 milijardu eura.


Cjeloviti tekst objavljen je u časopisu Mineral&Gradnja 144 (02/2022), autor: Tihomir Dokonal. Sva prava pridržana @Mineral&Gradnja