Najduži most u Ujedinjenom Kraljevstvu gradi stroj težak 700 tona

Radovi na 3,4 kilometra dugom mostu su započeli postavljanjem jedinstvenog, 700-tonskog stroja nazvanog Dominique. Stroj će upravljati postavljenjem masivnih betonskih segmenata mosta na svoja mjesta

157
Dominique u akciji [Izvor: volkerfitzpatrick.co.uk]

U dolini Colne u Engleskoj, zapadno od Londona, počela je izgradnja željezničkog vijadukta koji će biti ključna sastavnica kontroverzne prometne mreže High Speed 2 (HS2) vrijedne desetke milijardi eura.

Izvođač radova je konzorcij JV u kojem su tvrtke Bouygues Travaux Publics, Sir Robert McAlpine i VolkerFitzpatrick. Most (vijadukt) će biti dug 3,4 kilometra i bit će najduži u Ujedinjenom Kraljevstvu, a protezat će se preko niza jezera i plovnih putova.

Radovi su započeli postavljanjem jedinstvenog, 700-tonskog stroja za izgradnju mostova popularno zvanog „launching girder”, a službeno nazvanog Dominique, u čast Bouyguesova inženjera Dominiquea Dronoua koji je imao ključnu ulogu u projektiranju i razvoju stroja. Dominique je konstruiran 2004. godine, a prvi puta upotrijebljen je prilikom gradnje vijadukta East Tsing Yi u Hong Kongu.

Prometna mreža High Speed 2

Ovaj 160 metara dug stroj će upravljati postavljenjem masivnih betonskih segmenata mosta na svoja mjesta. Ukupno će biti postavljeno tisuće segmenata, a svaki ima jedinstven oblik koji prati zavoje vijadukta. Svaki segment je težak 140 tona, a betonski odljev nastaje u obližnjoj tvornici izgrađenoj upravo s tom svrhom. Izliveni segment se prikolicom dostavlja na gradilište.

Paralelno sa segmentima lijevaju se i stupovi koji će ih nositi. Svaki od 56 stupova težak je oko 370 tona. Po jedan se segment se postavlja na poziciju sa svake strane središnjeg stupa, koristeći konzolni pristup kako bi se izbalansirala struktura, budući da se istovremeno konstruiraju dva poluluka s obje strane svakog stupa. Kroz segmente će biti provučene čelične zatezne sajle kako bi se most ojačao.

U konzorciju planiraju da će svakog tjedna postaviti oko 12 segmenata.

Kada mreža High Speed 2 bude puštena u promet, trebala bi poboljšati željezničke veze između Londona, Birminghama i sjevera Engleske, a očekuje se da će vlakovi voziti brzinom do 200 kilometara na sat.

Projekt je i kontroverzan zbog cijene koja bi mogla premašiti 100 milijardi eura, a mnogi smatraju da će njegovom realizacijom nastati nenadoknadive štete za okoliš.