Što se mijenja u pravilima za sufinanciranje kupnje eko vozila

Najveća novina je ograničenje cijene električnog vozila na 50 tisuća eura s PDV-om koje je uvedeno na temelju napravljenih analiza cjenovnih kategorija vozila

121
energetski učinkovita vozila
Ilustracija: Pixabay

Javni poziv za sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila bit će objavljen krajem ožujka, a prijave će biti početkom travnja, najavio je Aleksandar Halavanja iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u HRT-ovu “Studiju 4”. Poziv će biti namijenjen fizičkim osobama koje imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj, a Fond je kroz program Vozimo EKOnomično za sufinanciranje osigurao 15 milijuna eura, što je najveći iznos do sada.

Javni poziv za iskaz interesa proizvođačima, predstavničkim uredima, generalnim zastupnicima ili uvoznicima motornih vozila na području Hrvatske za sudjelovanje u programu je objavljen. Na temelju rezultata ovog poziva kreirat će se baza podataka o energetski učinkovitim vozilima i prodajnim mjestima zainteresiranima za provođenje ovog programa, kako bi se omogućilo građanima da pod istim uvjetima ostvare pravo na sufinanciranje.

Postupak

Prije objave poziva građanima, Fond će na svojim službenim stranicama objaviti listu prijavljenih zastupnika, marke i modele vozila koja će biti dostupna za kupnju te adrese prodajnih mjesta.

Poziv građanima će biti vrlo sličan kao i prethodnih godina, ali treba ipak upozorit na neke novine. Građani će moći dobiti do 40 posto bespovratnih sredstava za osobna električna i plug-in vozila te za motocikle i skutere. Maksimalna visina poticaja je neznatno korigirana: do 9.000 eura za električne automobile, do 5.000 eura za plug-in vozila i do 2.500 eura za motocikle i skutere. Najveća novina je ograničenje cijene električnog vozila na 50 tisuća eura s PDV-om koje je uvedeno na temelju napravljenih analiza cjenovnih kategorija vozila.

Prema dosadašnjim pravilima, prvi korak je da zainteresirani za sufinanciranje, odaberu željeno vozilo te kontaktiraju neko od prodajnih mjesta koje je evidentirano u bazi Fonda i navedeno uz listu vozila. Nakon što se zainteresirani kupac odluči za marku i model energetski učinkovitog vozila, u suradnji s odabranim ovlaštenim prodajnim mjestom treba pripremiti svu potrebnu dokumentaciju. Slijedi postupak prijave koji podrazumijeva unos obveznih podataka i učitavanje potrebne dokumentacije u aplikaciju od strane prodajnog mjesta kako bi se za prijavitelja automatski rezervirao odgovarajući iznos poticaja.

Redni broj podnošenja prijave trebao bi se dodjeljivati kronološki, prema datumu i vremenu otvaranja rezervacije u mrežnoj aplikaciji Fonda. Da je rezervacija uspješna, potvrđuje potvrda koju će prodajno mjesto ispisati i dati kupcu. Na potvrdi se nalaze uneseni podaci, redni broj prijave, kao i upute za plaćanje obveznog minimalnog predujma koji je ovisno o kategoriji i cijeni vozila iznosio 7 posto traženih sredstava Fonda.

U slučajevima kad je na računu za predujam uračunata i kapara koju će od kupaca potraživati prodavatelji, na istom treba biti jasno naznačeno da se dio iznosa odnosi na obvezni minimalni predujam koji je propisao Fond. Važno je istaknuti kako račun za obvezni minimalni predujam za kupnju vozila koja su u sustavu poticaja ne smije biti uplaćen prije datuma i vremena zaprimanja navedenog u potvrdi prijavitelja o uspješnoj rezervaciji sredstava. Rok za uplatu predujma bio je osam dana.

Takav model pokazao se iznimno uspješnim jer garantira visoki postotak iskorištenosti ugovorenih sredstava, rekli su iz Fonda prilikom posljednjeg poziva, pa možemo pretpostaviti da se postupak prijave neće mijenjati.

Halavanja je prilikom gostovanja na HTV-u rekao kako su najpopularnija vozila Renault Twingo, Dacia i Tesla: “Obično dođe negdje između 1500 i 2000 prijava koje sufinanciramo, a ta tri su se nametnula kao top modeli. Naravno, imate i L1 do L7 kategorije, to su mopedi, skuteri, motori, quadovi, manja vozila koja građani također vole. Očekujemo da bismo i ovom prilikom mogli financirati negdje do 2000 prijava”.

Ranije je najavljeno da bi se, ako se ukaže potreba i ako bude mogućnosti, za sufinanciranje mogla alocirat dodatna sredstva.

U Hrvatskoj je registrirano više od 7.000 električnih vozila, od kojih je Fond sufinancirao 60-70 posto.

„Možda su najdalje došli Norvežani, koji imaju preko 50 posto električnog voznog parka. U Hrvatskoj radimo na temelju integriranog nacionalnog energetskog i klimatskog plana. Jedna od mjera jest poticanje energetski učinkovitih vozila. Zadatak nam je da dostignemo jedan posto tržišta. Sada smo na nekakvih 0,03 posto”, rekao je Halavanja.

Tijekom godine bit će objavljen i javni poziv za sufinanciranje kupnje ekološki učinkovitih vozila za gospodarske subjekte.