Istraživanje: Kako sada razmišljamo o uvođenju eura?

Građani su bolje upoznati s procesima koji će se desiti automatski (konverzija kredita i depozita u bankama) i informacijama o prijelaznom razdoblju, dok su slabije upoznati s detaljima zamjene kunske gotovine za eursku, pokazao je treći val istraživanja agencije Improve

186
uvođenje eura
foto: pixabay

Do uvođenja eura kao službene valute u Hrvatskoj ostalo je nešto više od sedamdeset dana, a podrška tom procesu ne raste: 43 posto naših građana podržava, dok 40 posto ne podržava uvođenje eura (uz 17% neodlučnih), pokazalo je istraživanje o tome koliko građani znaju o euru kao službenoj valuti i promjenama koje nas čekaju te kakav je njihov stav o uvođenju eura, a koje je provela Improve – agencija za istraživanje tržišta, na nacionalno reprezentativnom uzorku odrasle online populacije. To je rezultat na razini drugog vala istraživanja provedenog u lipnju ove godine.

Podržavanje uvođenja eura

Istraživanje je nadalje pokazalo da uvođenje eura više podržavaju muškarci nego žene (55% muškarci vs 45% žene), građani stariji od 55 godina, stanovnici Zagreba i okolice (47%) i Sjeverne Hrvatske (50%), te oni s višim primanjima (osobnih i u kućanstvu).

Informativna kampanja za uvođenje eura je počela i ljudi zaista bolje procjenjuju svoju razinu informiranosti o detaljima uvođenja eura, naročito oni koji i podržavaju uvođenje eura, no pokazalo se da su im bolje poznati procesi koji će se desiti automatski (konverzija kredita i depozita u bankama) i informacije o prijelaznom razdoblju koje će trajati 15 dana od uvođenja eura, dok su, na primjer, slabije upoznati s detaljima zamjene kunske gotovine za eursku.

Subjektivna procjena informiranosti

Ispitanici su procjenjivali i točnost odnosno netočnost određenih tvrdnji. Na kvizu (objektivna procjena znanja) samo je 2 posto građana odgovorilo točno na svih 7 postavljenih pitanja. Najniža točnost odgovora je kod najmlađih ispitanika – u dobi od 16 – 24 godine, što je pomalo zabrinjavajući podatak.

Znanje o euru

Kako se građani informiraju o uvođenju eura i kojim izvorima vjeruju?

Sve je veći udio građana koji se aktivno informira o uvođenju eura. Iako povjerenje u njih nije veliko – štoviše, s 12 posto u lipnju palo je na 9 posto u rujnu – novinari / novinski članci i dalje su najčešći izvor informacija o uvođenju eura – 61 posto građana informira se putem medija.

S druge strane, najveći pozitivan doprinos u odnosu na prethodni val istraživanja uočava se kod banaka koje su očito odradile dobar posao vezan uz informiranje građana. Ljudi vjeruju u banke kao izvor informacija o euru.

Načini informiranja o euru

U odnosu na prethodni val istraživanja u lipnju, povjerenje u banke poraslo je s 22 posto na 34 posto u rujnu, a udio ispitanika koji se o uvođenju eura informiraju putem banaka i drugih financijskih institucija porastao je s 14 posto na 40 posto.

Međutim, bankama je to i zakonska obveza. Naime, financijske institucije, uključujući banke, imaju obvezu informirati klijente o svim promjenama vezanim uz svoje usluge i proizvode te o konverziji depozita i kredita. Svaki klijent je već trebao dobiti tzv. općenitu obavijest, ali isto tako može očekivati i individualnu obavijest s konkretnim iznosima koji će se preračunavati.

Stabilno povjerenje kao izvori informacija o uvođenju eura uživaju i službeni kanali Ministarstva financija i Hrvatske narodne banke te nezavisni stručnjaci, iako se tim izvorima služi nešto manji broj građana.

Povjerenje u informacije o euru

Ono što naše građane najviše zanima su način kontrole onih koji se ne pridržavaju pravila konverzije (36%) te praktične implikacije uvođenja eura odnosno izračuni njihove plaće, mirovine, iznosa na računima…


Napomena: Istraživanje agencije Imrprove je provedeno na nacionalno reprezentativnom uzorku odrasle online populacije (stariji od 16 g.). Veličina uzorka za jedan val istraživanja je 1000 ispitanika Realizirana su tri vala istraživanja – tijekom ožujka, lipnja i rujna 2022.

>>Istraživanje: Što i koliko znamo o euru