Kako prevladati uredske spletke

Uvjereni ste da možete uspjeti na radnom mjestu isključivo svojim zaslugama? U nekim sredinama to je moguće, ali u mnogima treba "poznavati pravila igre". To znači da morate razumjeti dinamiku vaše organizacije kako biste mogli napredovati

165
uredske spletke

Vjerojatno ste čuli kako se kaže da za uspjeh u karijeri trebate biti “igrač”. Drugim riječima, morate naučiti kako se nositi s uredskim politikama ili bolje rečeno spletkama. Iako je to u određenoj mjeri točno, to ne znači da morate zaboraviti na moral i etiku te igrati prljavo kako biste se penjali na korporativnoj ljestvici.

“Poznavati pravila igre” znači da morate razumjeti dinamiku vaše organizacije kako biste mogli napredovati.

“Uredske spletke postoje u svakoj organizaciji bez obzira na njenu veličinu. Pitanje je na kojoj su razini”, tumači za portal Monster Christopher K. Lee, viši menadžer programskog marketinga u UCLA Health i osnivač PurposeRedeemed.com, koji se zalaže za promjene aktualne percepcije radne kulture.

Politika na radnom mjestu uočljivija je u srednjim i velikim tvrtkama, jer se u njima više ljudi natječe za pozicije ili vidljivost. Iako nema ništa loše u prijateljskom nadmetanju među kolegama, uvlačenje u intenzivne sukobe može ugroziti vaše vrijednosti i biti loše za tvrtku. Evo kako se možete nositi s problematičnim uredskim politikama, a da pri tome ne žrtvujete svoja uvjerenja.

Primjeri uredskih politika

“Uredske politike pojavljuju se u raznim oblicima, ali uvijek ih potiču ljudi koji se natječu za više moći, više prestiža i više novca”, tumači Joshua Evans, osnivač i direktor tvrtke Culture Consulting Associates iz Houstona. Ponekad ljudi smatraju kako je njihovo ponašanje opravdano ili racionalno jer je to “najbolje za tvrtku”. Ali u konačnici takve politike stvaraju okruženje nepovjerenja i sumnje u cijelom poduzeću. To pak guši inovacije i suradnju, što negativno utječe na rast i razvoj tvrtke.

Evo nekoliko primjera destruktivnih uredskih politika:

Postoji klub “odabranih”

U nekim tvrtkama postoje povlaštene grupe i otpadnici, sektori ili odjeli u kojima šef favorizira druge, kaže Lee. “Kada zaposlenik koji nije pripadnik povlaštene grupe nešto predloži, ideja se odbacuje bez puno razmišljanja. Međutim, ako netko iz povlaštene grupe predloži nešto, čak i ako je to vrlo slično odbijenom prijedlogu, to se uzima u razmatranje.

Stvaranje saveza

Još jedan oblik destruktivne uredske politike je kada netko svoje mišljenje o nečemu što je povezano s uredom pokušava nametnuti drugima. To zvuči otprilike ovako: “Alice je jako dobar radnik, ali mislim da bi Jen bila bolji menadžer. Zar se ne slažete?”.

Puno podmetanja i ulizivanja

Evans se prisjetio i situacije iz vlastite karijere u kojoj je surađivao s klijentom koji je imao dva neovisna operativna tima, a oba su vodili jaki menadžeri. Uredske spletke su se zakuhale kada se počelo raspravljati o kupnji susjedne zgrade za proširenje tvrtke.

“Znalo se da kao poslovni savjetnik predlažem i savjetujem u kojem bi smjeru trebala ići tvrtka. Nakon što se proširila vijest o mogućem proširenju, dva operativna menadžera počela su me salijetati. Bilo je očito da obojica žele novu zgradu za sebe i željeli su da utječem na odluku uprave kako bi upravo oni dobili prostore”, rekao je Evans. Jedan od njih tvrdio je čak da će onaj drugi uništiti novi prostor i učiniti ga neisplativim.

Kako biti igrač

Kad je riječ o uredskim politikama, ne trebate iskorištavati kolege da biste ostvarili vlastiti interes. Ali pametno je surađivati s njima, pokušati steći njihovo povjerenje i utjecati na njih. Tako se stvaraju istinske vođe. U nastavku navodimo nekoliko legitimnih strategija za stjecanje političkog utjecaja bez ugrožavanja vlastitog integriteta.

Podijelite zasluge

Pretpostavimo da imate briljantnu ideju i vaš je cilj jednostavno da se ideja ostvari. U takvom slučaju suradnja s kolegom može ići u vašu korist ako ste spremni odreći se dijela zasluga, kaže Lee. “Možda ćete trebati podijeliti zasluge za ideju, ali partnerstvo s kolegom povećava vjerojatnost da ona bude usvojena.”

Budite neutralni

Pretpostavimo da kolega dođe u vaš ured, ponaša se kao da ste mu pouzdanik i pokušava pridobiti vašu odanost. Evans savjetuje da izbjegnete mamac zadržavanjem nepristranosti ili opreznom promjenom teme.

“Često je najbolji način da skrenete razgovor na drugu temu. Vaš bi odgovor mogao zvučati otprilike ovako: ‘Bio sam toliko usredotočen na svoj aktualni projekt da nisam imao vremena razmišljati o drugim stvarima. Jeste li se ikad bavili projektom poput ovog? ’”

Presijecite

Kada je riječ o uredskim spletkama, ponekad je korisno izvesti stvari na čistac, kaže Evans. U situaciji s menadžerima koji su se borili za novi prostor, uprava je odlučila presjeći i izravno riješiti situaciju. Od oba menadžera zatražili su da sastave šestomjesečni plan kako će njihovi timovi koristiti novi prostor, s procjenama troškova i projekcijama prihoda.

“To je odmah zaustavilo prepucavanja i potaknulo je članove timova da se vlastitim radom, a ne političkim utjecajima, izbore za ono što žele.”

Pazite na znakove upozorenja

Iako neke korporacije transparentnost i etiku postavljaju kao prioritet, uredske spletke vjerojatno nikada neće potpuno nestati. Ako radite svoj posao izbjegavajući poticati ih, možete napredovati bez prodaje duše vragu.

Ako tražite posao kako biste se odmaknuli od uredskih spletki na bivšim poslovima, mala istraga može vam pomoći da shvatite kakva je situacija kod potencijalnog poslodavca. U tome vam mogu pomoći taktike o kojima možete pročitati u nastavku.

Proučite povijest tvrtke

Pročitajte online recenzije kako biste stekli uvid u ono što trenutni zaposlenici osjećaju prema svom poslodavcu. Koristite korporativne stranice “O nama” da biste shvatili kako se menadžerski tim popeo na vrh, predlaže Evans.

Je li potpredsjednik tamo radio 10 godina u raznim ulogama prije uspona na čelo kompanije? Ako jest, vjerojatno se njegov uspon temelji na zaslugama. Ako se potpredsjednik do svoje pozicije uspeo nevjerojatno brzo, to bi mogao biti znak da je tamo stigao zahvaljujući političkim igrama, tumači Evans.

Budite otvoreni

Ako vas pozovu na razgovor, propitajte se kod više ljudi o korporativnoj kulturi. “Raspitajte se o tome što se nagrađuje, kako se napreduje i tko napreduje. Provode li se pravila dosljedno? Traže li se usluge kada treba obaviti neke stvari?”, savjetuje Lee.

>>Devet najgorih grešaka koje možete napraviti na poslu

>>Društvena inteligencija je preduvjet za uspjeh u poslu

>>Pet stvari koje trebate da biste bili sretni na poslu