Zašto najbolji poduzetnici imaju zaposlenike koji se s njima ne slažu

Najočitija korist od kritičkog mišljenja je da sukob prirodno potiče napredak. Nesuglasice prisiljavaju vođu da se suoči sa slabostima svojih ideja; u suprotnom te slabosti ostaju neprovjerene

u 10:56 Zadnja izmjena: 24.03.2019 u 14:38
142
kritičko mišljenje

To je intuitivna činjenica: da bi bili uspješni, poduzetnici moraju biti snažni lideri čiji zaposlenici odmah postupaju po njihovoj zapovijedi. Kada donose odluku, njihovi zaposlenici ju slijede gotovo automatski, s uvažavanjem, poslušnošću i vjerom da je njihov vođa iskusniji i obrazovaniji nego oni.

To, međutim, ne znači da je taj vođa dobra osoba. Razmislite koliko je poznatih poduzetnika koji su stekli reputaciju unatoč tome što su negdje u rasponu između “teških“ i “bezobzirnih“. Nije teško zamisliti zašto takvi ljudi vole biti okruženi lojalnim ljudima, praktično ulizicama. Štoviše, mnogi lideri traže upravo takve suradnike, piše portal Entrepreneur Europe.

No, kada se sagleda opće slika tvrtke ipak bolje funkcioniraju kada njihovi vlasnici rade s partnerima i zaposlenicima koji se ne slažu uvijek s njima ili su barem spremni izreći drugačije mišljenje.

Kritičko mišljenje i drugačije perspektive

Najočitija korist od kritičkog mišljenja je da sukob prirodno potiče napredak, kao što je ustvrdila dugogodišnja izvršna direktorica Margaret Heffernan na TED Talku 2012. godine. Nesuglasice prisiljavaju vođu da se suoči sa slabostima svojih ideja; u suprotnom te slabosti ostaju neprovjerene.

Na primjer, ako iznesete plan o tome kako ćete plasirati svoj startup na tržište, kritični zaposlenik može iskazati zabrinutost zbog proračuna ili ukazati na problem vezan uz namjeru da doprete do svoje primarne publike. U najgorem slučaju, takvo neslaganje prisiljava vas da posvetite dodatno vrijeme istraživanju kako biste usavršili svoju ideju. U najboljem slučaju, upozorava vas na kritičnu manu i sprječava vas da gubite vrijeme, novac ili energiju.

Svaka je osoba podložna misaonim predrasudama, ali te predrasude obično su nusproizvodi naše genetike, povijesti i osobnih uvjerenja. Ako pristranosti smatrate slabim točkama, možete biti gotovo sigurni da će zaposlenici koji se često ne slažu s vama imati drugačije slabe točke nego vi. Tako ćete međusobno kompenzirati kognitivna ograničenja i lakše ćete sagledati „punu istinu“ određenog problema.

Tvrdoglavost i kompromis

Stereotipni poduzetnici poznati su kao tvrdoglavi. Oni imaju viziju onoga što žele da njihova tvrtka ili proizvod bude i nisu voljni to žrtvovati. Primjer takvog poduzetnika je Steve Jobs. On bi često tražio da se u proizvode uključe nemoguće značajke ili da se ispune nemogući rokovi kako bi se postigla ključna prednost; i često bi gubio strpljenje sa zaposlenicima koji nisu mogli ispuniti ta očekivanja.

Ovakva tvrdoglavost nije nedopuštena u poslovnom svijetu, ali je ujedno i slabost. Može navesti tvrtke da gube vrijeme na loše ideje ili da se razočaraju jer nisu uspjeli ostvariti nemogući cilj. Imati zaposlenike koji se ne slažu s vama omogućava da se vaša tvrdoglavost preispita kada je to prikladno. A ako se pokaže da obje osobe imaju krute stavove, moguće je pronaći rješenje koje odgovara objema stranama.

Gotovo je sigurno da se vaši zaposlenici barem povremeno neće slagati s vama.Pravo je pitanje hoće li to neslaganje izraziti otvoreno i produktivno, ili će ga zadržati za sebe. Zaposlenici koji se otvoreno ne slažu s vama vjeruju da njihovo neslaganje neće rezultirati osvetom. S druge strane, vi kao vođa možete vjerovati da zaposlenici neće prešutjeti svoje istinske stavove.

U takvoj otvorenoj atmosferi zaposlenici se osjećaju opuštenije i uvažavano. Poduzetnici pak imaju razloga vjerovati da imaju zaposlenike koji nisu klimavci koji šutke podržavaju njihove odluke iako se s njima u stvari ne slažu.

Nažalost, otvorenost nije česta značajka modernih radnih mjesta. Samo 58 posto žena i 68 posto muškaraca u istraživanju SurveyMonkey izjavilo je kako vjeruju da mogu izraziti drugačije ili nepopularno mišljenje na poslu bez ikakvih negativnih posljedica. To nije dobro. To guši razmjenu ideja u radnom okruženju i na kraju dovodi do napetosti, ljutnje i sukoba.

Kako stvoriti atmosferu razumijevanja

Izazov za vas kao poduzetnika je stvaranje okruženja koje omogućuje konstruktivne nesuglasice bez ugrožavanja vašeg vodstva ili poštivanja od strane vaših zaposlenika.

To možete učiniti s nekoliko strategija:

  • Iznajmite stručnjake i kritičke mislioce. Nije svako drugačije razmišljanje vrijedno razmatranja. Pokušajte izgraditi tim pun stručnjaka, kritičkih mislilaca i profesionalaca koji su sposobni iznijeti smislene protuargumente za dileme u svojim područjima.
  • Pružite zaposlenicima prostor za razgovor. Kad god je to moguće, dopustite im da iznesu svoje mišljenje. Samo će najhrabriji radnici samostalno iskazati svoje neslaganje, ali ako izravno upitate zaposlenike, mnogi će biti spremni podijeliti svoja razmišljanja s vama.
  • Otklonite moguće negativne posljedice. Čim uvedete bilo kakvu odmazdu ili negativne posljedice zbog drugačijeg razmišljanja, zaposlenici će biti mnogo oprezniji prilikom iznošenja svojih stavova. Izbjegavajte omalovažavanje ili potkopavanje zaposlenika koji razmišljaju drugačije. Iznimka je ako to postane kontraproduktivno. U tom slučaju pokušajte problem riješiti s njima u četiri oka.

To što se zaposlenici često ne slažu s vama značajka je snažne organizacije sve dok su neslaganja konstruktivno usmjerena. Dakl, učite iz perspektive vaših najvrjednijih suradnika. Čak i ako e promijenite mišljenje, prihvatite prednosti kritičnog mišljenja, kompromisa te međusobnog povjerenja i uvažavanja.