Popularni, danas na žalost pokojni profesor sveučilišta MIT Patrick Winston redovito je studentima držao fascinantno i vrlo uvjerljivo predavanje o vrijednosti dobre komunikacije. U uvodu je isticao Jedinstveni kodeks vojnog pravosuđa koji poziva na vojni sud svakog časnika koji pošalje vojnika u bitku bez oružja.
Winston je govorio kako bi slična zaštita trebala postojati za studente, a mogli bismo to proširiti i na poduzetnike i buduće vlasnike tvrtki, piše konzultant Justin Bariso na portalu Inc.com. Naime, nitko ne bi trebao ići kroz život bez sposobnosti dobrog komuniciranja.
Jer, kako je Winston govorio studentima: “Vaš uspjeh u životu bit će uvelike određen vašom sposobnošću govora, vašom sposobnošću pisanja i kvalitetom vaših ideja. Tim redom.”
Sposobnost govora. Sposobnost pisanja. Kvaliteta vaših ideja.
Patrick Winston, briljantni profesor koji je podučavao tisuće studenata i koji je i sam bio pionir u području umjetne inteligencije, znao je kolika je snaga emocionalne inteligencije. Iako je znao vrijednost briljantnih ideja, pridavao je još veću važnost sposobnosti komuniciranja tih ideja na dojmljiv način.
Raščlanimo svaki od tri Winstonova ključa uspjeha, uz par savjeta kako možete usavršiti svoje vještine vezane uz njih.
Sposobnost govora
Najbolji govornici znaju kako informirati, uvjeriti i usmjeriti svoje slušatelje. Govore vjerodostojno i uvjerljivo. Zauzvrat, oni motiviraju svoju publiku na akciju (zamislite samo koliko bi manje uspješan Apple bio da Steve Jobs nije znao kako održati učinkovitu prezentaciju).
Dakle, kako poboljšati sposobnost govora? Evo tri kratka savjeta koji vam mogu pomoći u tome:
1. Razmislite: Koliko moja publika zna?
Ako znate mnogo o nekoj temi, lako je o tome govoriti publici koja vas ne može pratiti. Nasuprot tome, ako je publika dobro informirana, lako joj je dosaditi.
Dakle, zapitajte se: Koliko publika već zna o mojoj temi? Ako ono što govorite možete prilagoditi svojim slušateljima, maksimalno ćete povećati svoj utjecaj.
2. Budite strastveni
Nitko se neće zagrijati za ono što imate za reći ako vi sami niste zagrijani za temu.
Stoga dobro upoznajte svoju temu. Razjasnite kako vam je to pomoglo u poslu ili u životu i kakvu vrijednost ima za druge. Vježbajte govoriti o tome naglas, svima koji žele slušati. A ako ste tip koji postaje tjeskoban kada govori drugima, pokušajte kanalizirati tu nervoznu energiju u entuzijazam.
3. Usporite
Problem sa strašću i entuzijazmom je što vas tjera da govorite brže. A opet, morate zainteresirati svoju publiku: to znači morate usporiti govor na ritam koji oni mogu prihvatiti (ako gledate predavanje profesora Winstona, vidjet ćete da govori vrlo sporim, promišljenim tempom – a publika guta svaku riječ).
Vježbajte usporavanje dok govorite. Snimite sebe na sastancima ili tijekom predstavljanja pa kasnije poslušajte snimku. Ako smatrate da govorite prebrzo, usporite. Pokušajte praviti više pauza dok govorite. Na primjer, ako postavite retoričko pitanje, možete zastati i u tišini izbrojati do tri prije nastavka. Ili, ako postavljate izravno pitanje, pričekajte dok vam osoba ne odgovori.
Na kraju, upotrijebite fraze poput “drugim riječima” i “jednostavno rečeno” kako biste ponovili glavne točke na lako shvatljiv način.
Sposobnost pisanja
Jeff Bezos vodi sastanke s izvršnim menadžerima na temelju dobro koncipiranih zapisa za čije sastavljanje nekoliko suradnika treba tjedan ili više dana. Jason Fried, osnivač i izvršni direktor tvrtke Basecamp, kaže da sve odluke o zapošljavanju – od programera i dizajnera do marketinških stručnjaka i recepcionara – donosi na temelju kandidatove sposobnosti pismenog izražavanja.
Zašto? Jer jasno pismeno izražavanje ukazuje na jasno razmišljanje.
Pisana riječ ima posebnu snagu. Možete odrediti vlastiti tempo izražavanja. Možete se neprestano usavršavati i poboljšavati. Pisanje utječe i motivira. A kako sve više i više posla gravitira daljinskoj komunikaciji, postaje još važnije da pismeno komuniciramo na koncizan, lako razumljiv način.
Dakle, kako poboljšati vještinu pisanja? Morate pisati.
Mnogi iskusni copywriteri započeli su prepisivanjem tekstova drugih velikih copywritera kao vježbom. To funkcionira, jer kada pišete, ne možete ne zastati i razmisliti. To vam pomaže da akceptirate ono što ste napisali, dok istovremeno usavršavate svoju vještinu. S vremenom stvarate vlastiti stil, posuđujući najbolje prakse drugih.
Znate li web stranicu koja vam se jako sviđa? Transkribirajte, riječ po riječ. Zatim pokušajte to ponoviti – ovaj put imajući na umu svoj proizvod ili uslugu, ali koristeći isti stil pisanja. Ovu metodu možete primijeniti na bilo koju vrstu teksta, od e-pošte do izvješća.
Još jedan savjet: ako imate pitanje koje želite nekome postaviti, prvo ga zapišite. Razmislite o osobi kojoj želite postaviti pitanje i koja bi pitanja ta osoba mogla imati. Uključite odgovore na ta pitanja u svoj tekst.
Kvaliteta vaših ideja
Sposobnost generiranja visokokvalitetnih ideja počinje konzumiranjem visokokvalitetnih ideja. Započnite proučavanjem velikih mislilaca i razmišljanjem o njihovim idejama. Uspostavite veze između njihovih razmišljanja i otkrića i onoga što ste naučili u svom životu.
Zatim se usredotočite na ideje koje rješavaju probleme iz stvarnog svijeta. Ne čekajte inspiraciju, željezo se kuje dok je vruće: kada imate problem koji ste upravo riješili (ili pokušavate riješiti), zapišite svoj proces i svoj napredak. To će vam pomoći da nadogradite prethodna razmišljanja i poboljšate kvalitetu svojih ideja.
Sada morate odvojiti vrijeme za dubinski rad. To znači redovito, posvećeno vrijeme za kreativno razmišljanje i brainstorming, kao i konkretiziranje tih brainstorminga (dubinski rad također znači da se morate koncentrirati, stoga odložite telefon i isključite obavijesti). Usredotočite se na jedan zadatak ili ideju dok ne završite ili dok ne postignete značajan napredak.
Konačno, ne podcjenjujte moć šetnje koja može povećati razinu dopamina u vašem mozgu, kao i vaše sposobnosti kreativnog razmišljanja.
Stoga, ako želite povećati svoje šanse za uspjeh, sjetite se savjeta pokojnog profesora Winstona: ne idite u bitku bez oružja. Vježbajte govor, pisanje i razmišljanje te primijenite gornje savjete kako biste si olakšali posao. Razvijanje sposobnosti učinkovitog prenošenja ideja koristit će vam na načine koje vam je u ovom trenutku teško i zamisliti.