Ljudi često pretpostavljaju da je prilikom razgovora za posao, u razgovoru s nadređenima ili sa suradnicima najvažnije ono što govore. Uostalom, kako ćete pokazati što znate i za što ste sposobni ako prethodno ljudima to ne kažete?
No, za napredak u karijeru nije ključno samo ono što govorite. Za napredak je jednako važno kako slušate. Ili, da budemo precizniji – koliko ste vješti u aktivnom slušanju.
Što je aktivno slušanje?
Aktivno slušanje je slušanja s namjerom i strategijom. Istraživači su aktivno slušanje nazvali “najvišom i najučinkovitijom razinom slušanja”, opisujući ga kao slušanje sadržaja, namjere i osjećaja osobe koju slušate.
“To je … način prikupljanja više informacija i podataka za dublji uvid u ono što osoba osjeća ili govori”, objašnjava Leigh Espy, koja već dvadeset godina podučava projektni menadžment i vještine vođenja.
No, aktivno slušanje nije samo ono što zadržite iz razgovora – to je i način kako prenosite svoj interes i pažnju osobi s kojom razgovarate verbalnim i neverbalnim znakovima. “Aktivno slušanje način je slušanja koji koristi govor tijela i riječi kako bi drugima dao do znanja da slušate, da ste posvećeni razgovoru i da doista čujete što govore”, tumači Espy.
To je vještina koja nekima možda urođena, prirodna, ali većina nas na tome može raditi. A zbog karijere bismo trebali.
Zašto je aktivno slušanje važno za vašu karijeru?
“Aktivno slušanje važno je u radnom okruženju”, kaže Espy. Vjerojatno će vam donijeti dobrobit u svakodnevnom poslu i dugoročno u karijeri.
Kako? Na nekoliko načina. U nastavku ćemo spomenuti nekoliko njih
Saznat ćete informacije koje vam trebaju
Kad usvojite aktivni način slušanja, moći ćete prikupiti sve informacije potrebne da biste uspješno završili projekt. U nekim će vam uštedjeti vrijeme jer se nećete morati vraćati svom nadređenom s dodatnim pitanjima, u drugom ćete znati kada vam trebaju dodatne informacije… U svakom slučaju, omogućit će vam da se predstavite kao pametna i razborita osoba koja može obaviti posao.
Učinkovitija suradnja
“Aktivno slušanje temeljna je kompetencija za učinkovitu i uspješnu suradnu”, kaže Nadia Ibrahim-Taney, sveučilišna profesorica koja studente podučava kako dobiti posao i ostvariti uspješnu karijeru. “Ako vas ne razumiju ili ako vi ne razumijete drugu osobu, i vama i vašem timu i klijentu bit će vrlo teško ići naprijed.”
Smanjite nesporazume i jalovi rad
Ako aktivno slušate i ako ste vješt komunikator, jedna od očitih prednosti je to što će biti manje nesporazuma koji bi mogli dovesti do toga da se posao bude neučinkovit ili rađen pogrešno. Ako svi razumiju očekivanja, temeljne namjere i ciljeve te druge nijanse onoga što se govori, puno je vjerojatnije daće posao biti dobro obavljen iz prve.
Izgradite dobre radne odnose
Aktivno slušanje može pomoći i u uklanjanju napetih situacija i poboljšanju morala među članovima tima. Kad nekome pokažete da ga uvažavate kao osobu i da uvažavate ono što govori, vjerojatnije je da će se osjećati cijenjenom. To pomaže u izgradnji samopoštovanja i odnosa među kolegama s kojima komunicirate, a u konačnici dovodi do boljih rezultata.
Budite suradnik s kakvim ljudi žele raditi
Aktivno slušanje također može dugoročno utjecati na vašu karijeru. Jednostavno, može vas učiniti osobom s kojom će ljudi željeti raditi.
Kad pozorno slušate, to ljudima daje osjećaj vidljivosti i podrške, kaže Ibrahim-Taney. To može povećati lojalnost vaših suradnika i supervizora, čak i u slučaju komplikacija i pogrešaka.Iako je kvaliteta vašeg rada važna, ljudi će se uvijek sjećati koliko je njima i drugim kolegama s vama bilo teško ili lako raditi, te kako su se osjećali dok su radili s vama. Vještina slušanja čini vas osobom s kojom će rado ponovo surađivati ili će vas preporučiti drugima kao dobrog suradnika.
Kako vam aktivno slušanje može pomoći u potrazi za poslom
Izgradnja međuljudskih odnosa često zahtijeva vrijeme i razne razgovore tijekom zajedničkog rada. Ali to ne znači da aktivno slušanje ne može biti korisno u kraćim razgovorima poput intervjua za posao. Ibrahim-Taney kaže da aktivno slušanje često može presuditi u tome hoćete li dobiti ponudu za posao ili ne.
“Aktivno slušanje prilikom intervjua pokazuje da ste prisutni, zainteresirani i da aktivno sudjelujete u razgovoru, ne razmišljajući o sljedećem odgovoru ili o sljedećem pitanju koje želite postaviti”, razlaže Ibrahim-Taney. “Boravak u istom mentalnom prostoru s osobom koja vas intervjuira pridonosi međusobnom povezivanju i prelasku u ležerniji razgovor koji prirodno teče.” Kada menadžeri ljudskih resursa osjete povezanost s kandidatom, veća je vjerojatnost da će ih propustiti u idući krug, dodaje.
Kao kandidatu za posao aktivno slušanje će vam pomoći d prikupite više informacija o poslu i o ljudima s kojima biste trebali raditi, a to će vam pomoći da lakše donesete odluku je li to doista posao za vas.
Kako pokazati da aktivno slušate?
Ako je jedan od glavnih ciljeva aktivnog slušanja da ljudi osjete da ih slušate, važno je kako im pokazati da ih slušate.
U teoriji to je prilično jednostavno. “Aktivno slušanje znači da se potpuno posvetite jednoj aktivnosti: istinskim slušanju sugovornika”, kaže Espy. No, to ne znači da je doista jednostavno. “Misli vam vrlo lako mogu odlutati na neke druge stvari ili možete razmišljati o tom što biste trebali reći. Za aktivno slušanje treba se potruditi.”
To možete učiniti tako da se usredotočite na vlastitu neverbalnu komunikaciju:
- Ostvarite kontakt očima.
- Okrenite tijelo prema osobi s kojom razgovarate.
- Kimnite kako biste pokazali razumijevanje ili slaganje.
- Vodite kratke bilješke ako je razgovor vezan uz posao, a informacije će biti važne za budući projekt.
- Reagirajte odgovarajućim izrazima lica (na primjer, nasmiješite se ako govornik kaže nešto smiješno).
- Obratite pažnju na govor tijela sugovornika – postoji li nešto što vam govore, a da to ne kažu? “Ako osoba kaže da je mirna, a vrpolji se ili je napeta, imate indikatore koji vam govore drugačije”, kaže Espy. A ti vam pokazatelji mogu pružiti priliku da postavljate pitanja koja pokazuju da vodite aktivnu komunikaciju.
Kako verbalno sudjelovati u aktivnom slušanju
To nas dovodi do načina kako možete verbalno sudjelovati u aktivnom slušanju, što je posebno važno tijekom sastanaka na daljinu, virtualnih brainstorming sesija i drugih razgovora koje vodite bez fizičkog prisustva u istoj prostoriji.
“Sjajan način verbalizacije aktivnog slušanja je sažimanje i potvrđivanje onoga o čemu je sugovornik govorio”, kaže Ibrahim-Taney. Evo što ona sugerira kako biste to mogli učiniti:
- Postavljajte pitanja kako biste razriješili sve potrebe i nedoumice. Ako se od vas, na primjer, zatraži da preuzmete planiranje godišnje konferencije, možete pitati kakvi su ciljevi i željeni ishodi te koje su prepreke s kojima su se suočavali raniji planeri.
- Koristite podatke iz njihovih odgovora kako biste preoblikovali ili pojasnili problem. Ako vam se kaže da su prethodni planeri imali najviše problema s određivanjem lokacije, mogli biste reći: “U redu, kako bismo bili sigurni da smo na dobrom putu, trebali bismo se usredotočiti na lokaciju prije nego što raspravljamo druge logističke zahtjeve i težiti da lokaciju odredimo do [datum]. Zvuči li vam to u redu?”
- Predstavite nekoliko potencijalnih rješenja na temelju onoga što ste naučili. Možete predložiti da se kontaktirate mjesta na kojima su se održale prethodne konferencije koje su dobro funkcionirale kako bi saznali jesu li ponovno dostupna prije nego što se obratite drugim potencijalnim hotelima. To je sjajna prilika da naglasite svoje prioritete, prije svega potrebu da se odredi mjesto održavanja.
Postavljanje pravih pitanja
“Kad sam postala karijerna trenerica, morala sam se naučiti strpljenju i aktivnom slušanju”, kaže Ibrahim-Taney, koja ove tehnike redovito koristi u svom poslu.
“Ako klijent priopći da je uznemiren zato što ne dobiva posao, postavit ću vjerojatno pet do šest dodatnih pitanja kako bih utvrdila bolne točke.” Iako zna da je glavni problem što ljudi žele posao i uznemireni su zato što ga ne mogu pronaći, Ibrahim-Taney objašnjava da postavljanjem tih pitanja može saznati da su klijenti zabrinuti zbog svog životopisa, nesigurni prilikom razgovora ili otkriti neke druge probleme koje ih muče.
To su specifični problemi koje je moguće riješiti, no ona ih može prepoznati samo ako je prisutna, ako pravi bilješke i postavlja prava pitanja. Jednom kad dobije te podatke, može razmotriti te strahove s klijentom i predložiti rješenja.
Kako možete poboljšati svoju vještinu aktivnog slušanja?
Dobra vijest je da, čak i ako trenutno niste najbolji slušatelj, aktivno slušanje je vještina koja se može razviti.
“Kao i sve druge vještine, aktivno slušanje se uči i može se poboljšati vježbom i povratnim informacijama”, kaže Ibrahim-Taney. Nemojte čekati sastanak sa šefom ili razgovor za posao iz snova – aktivno slušanje počnite vježbati već danas. U svakom razgovoru koji vodite. “Pronađite ljude koji su spremni sjediti s vama pet do deset minuta i razgovarati o svom danu.”
Tijekom tih razgovora usredotočite se na slušanje i obratite pažnju na detalje. Ne dajte da vam nešto odvrati pažnju. Zatim vježbajte postavljati pitanja i preoblikovati ono što ste čuli u razgovoru.
Također biste mogli potražiti tečajeve za razvoj međuljudskih odnosa koji su usredotočeni na razvijanje aktivnog slušanja. Ili se možete pridružiti mrežnim grupama kao biste vježbali aktivno slušanje.
Bez obzira na to kako namjeravate vježbati, znajte da “što više to radite, to postaje lakše i osjeća se kao urođena naspram naučene vještine”, kaže Ibrahim-Taney. Što se komfornije i samopouzdanije budete osjećali kao aktivni slušatelj, ta vještina će vam više koristiti u karijeri.
>>Devet najgorih grešaka koje možete napraviti na poslu