Žene u poduzetništvu: Financiranje, edukacija, umrežavanje grade put do uspjeha

"Poduzetnicima su potrebna značajna sredstva da bi pratili tehnologiju, za edukaciju, a za to kod nas nema razumijevanja. Na tome bi trebalo poraditi", poručila je Ranka Vukasović Botica, direktrica tvrtke Mardesigne

u 10:17 Zadnja izmjena: 16.04.2018 u 11:03
242
žene u poduzetništvu
Antonija Zorić, izvršna direktorica Sektora poslovanja s malim i srednjim poduzećima HPB-a, Vedrana Kašić Jelušić , regionalna direktorica EBRD-a, i Tomislav Vuić, predsjednik Uprave HPB-a

Uloga žene u gospodarstvu i društvu se mijenja i promjene su vidljive i u Hrvatskoj gdje žene sve češće pokreću vlastiti biznis i u ukupnom broju malih i srednjih poduzeća sudjeluju s oko 25 posto. Žene u Hrvatskoj u poduzetništvo ulaze najčešće iz nužnosti i to u dobi od 35 do 44 godine, pokazalo je istraživanje Global Entrepreneurship Monitora (GEM). Istraživanja su pokazala da od 100 nezaposlenih osoba, 15 žena pokrene svoj posao, dok istovremeno to učini 5 muškaraca.

S ciljem boljeg povezivanja i financiranja poduzetničkih projekata Hrvatska poštanska banka (HPB) i Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) organizirale su u četvrtak, 12. travnja, konferenciju Žene u poduzetništvu u Kaptol Boutique Cinema.

“EBRD kroz specijalizirani program financijskih i savjetodavnih usluga za poduzetnice želi podržati daljnji rast tvrtki koje vode žene i ujedno pridonijeti stvaranju poticajnog okruženja u kojem se  lakše može pokrenuti vlastito poslovanje”, rekla je Vedrana Kašić Jelušić, direktorica EBRD-a za Hrvatsku, Sloveniju, Mađarsku i Slovačku.

“U Hrvatskoj smo imali dobar odaziv. U programu je sudjelovalo 250 poduzetnica, a prilikom evaluacije pokazalo se, iako je uzorak bio relativno mali, samo 35 tvrtki, da su rezultati čak nešto bolji od ukupnog uzorka koji je obuhvaća svih 17 zemalja u kojima se EBRD-ov program provodi. Razlika nije velika, ali je ohrabrujuća”, istaknula je regionalna direktorica EBRD-a.

U Hrvatskoj je 80 posto tvrtki koje sudjeluju u programu povećalo prihode, u ukupnom uzorku 77 posto; zaposlenost i produktivnost u Hrvatskoj je povećalo 60 posto tvrtki, a u ukupnom uzorku 54 posto.

Suradnja HPB-a i EBRD-a

Hrvatska poštanska banka ugovorila je prošle godine financijski paket s EBRD-om u okviru kojeg je i financiranje poduzetnica. HPB ima i vlastite kreditne linije za projekte koje pokreću i vode žene, a kroz novi model podrške poduzetništvu surađuje s partnerskim institucijama i educira klijente.

>>EBRD-ov program – snažna poluga za razvoj ženskog poduzetništva

>>HPB financijska pismenost: Poduzetnice

“HPB želi postati banka koja će imati najbolji financijski servis za mala i srednja poduzeća. Jedna od niša u kojima se želimo profilirati su žene u poduzetništvu. Imamo kreditnu liniju s EBRD-im, imamo specijalizirane kreditne linije. U pripremi je izdavanje poduzetničkih paketa, a jedan od njih bit će namijenjen poduzetnicama. Ovisno o poslovanju i financijskim uvjetima svakog pojedinačnog društva nudimo različite uvjete, od cijene samog kreditiranja do instrumenata osiguranja i prilagodbe počeka i načina otplate. Imamo jedanaest dobro ekipiranih regionalnih centara kojima se poduzetnice mogu obratiti i pružit ćemo im sve što je potrebno da uspiju”, rekla je Antonija Zorić, izvršna direktorica Sektora poslovanja s malim i srednjim poduzećima HPB-a koja je inicijator Konferencije.

Malo i srednje poduzetništvo i otvaranje novih radnih mjesta su u fokusu poslovanja HPB-a. Financiramo sve projekte koji generiraju ili će generirati novu vrijednost hrvatskom društvu, potičemo izvrsnost i poduzetničku odvažnost i kao banka želimo sve aktivnije doprinositi takvoj poduzetničkoj klimi. HPB u tome vidi svoju ulogu i na tome radimo”, dodala je Zorić.

Otežan pristup komercijalnom financiranju

Banke kreditiranje uvjetuju čvrstim kolateralima, a mnogi mali poduzetnici nemaju nekretnine ili se bave intelektualnim djelatnostima pa ne mogu ispuniti uvjete za kreditiranje. Njima je na usluzi HAMAG-BICRO, agencija za malo i srednje gospodarstvo koja im može omogućiti da osiguraju dodatno svoje dugoročne kredite i tako pomoći u ostvarenju poduzetničkih ciljeva.

>>Gdje su najbolji uvjeti za razvoj ženskog poduzetništva

>>Kako banke podupiru žensko poduzetništvo

“HAMAG-BICRO prilikom odobravanja financijskih instrumenata ne pravi razliku na temelju toga je li zahtjev podnio muškarac ili žena. Uvjet za odobrenje zahtjeva je održiv projekt, pozitivni financijski pokazatelji i dobra ideja”, tumači Josipa Kutle Stepančić, voditeljica ureda kreditiranja u HAMAG-BICRO-u. “Kao agencija podržavamo svaki oblik ženskog poduzetništva koji zadovoljava osnovne kriterije za dobivanje potpora. HAMAG dodjeljuje bespovratna sredstva, evaluira, ugovara i prati provedbu, dok natječaje raspisuju nadležna ministarstva.”

Osim bespovratnih sredstava, Agencija odobrava i izravne zajmove, mikrokredite i jamstava za kredite koje odobravaju partnerske financijske institucije. “Takvim jamstvima”, tumači Kutle Stepančić, “smanjuje se potreba za čvrstim kolateralima i olakšava se pristup komercijalnom financiranju. Jamstva, posebno ESIF jamstva koja imamo u ponudi od ove godine, omogućavaju smanjenje kamatne stopa, što je dodatna pogodnost za poduzetnike.”

Kamatne stope ovisi o poslovnoj banci i o postotku jamstva koje se traži za određeni kredit.

Tržište kapitala u sjeni banaka

Problemi s tržištem kapitala u Hrvatskoj su duboki i ne mogu se svesti na razliku da li poduzeća vode muškarci ili žene, iako istraživanja pokazuju da su predsjednice Uprava staloženije i manje sklone rizicima od predsjednika uprava, rekla je predsjednica Uprave Zagrebačke burze Ivana Gažić.

“Tržište za financiranje malih i srednjih poduzeća Europske unije ima problem s dominantnim bankarskim financiranjem poduzetničkih pothvata što rezultira time da se financiraju projekti koji su manje rizični. Kompanije koje nama pristupaju za Progres, platformu za financiranje malih i srednjih poduzeća, su tehnološke kompanije koje nemaju imovinu. One imaju mozgove, znanje, ljude koji prodaju svoje usluge širom svijeta. To su tvrtke koje imaju promet od 30 do 100 milijuna kuna i koje su bitan faktor hrvatske ekonomije. A pomalo su zanemarene iako su iznijele krizu”, dodala je Ivana Gažić.

Nema razumijevanja za potrebe edukacije i praćenja tehnologije

Pogled iz poduzetničkog kuta iznijele su Ranka Vukasović Botica, direktorica tvrtke Mardesigne, i odvjetnica Anita Hukelj, koja se bavi i turizmom.

Mardesigne je upravo primjer tvrtke kakve je spomenula Ivana Gažić: pruža intelektualne usluge i nije mogao dobiti kredit za razvoj poslovanja odnosno kupnju informatičke opreme. “Zašto za automobil možete dobit kredit, a za server ne?”, pita se Ranka Vukasović Botica. Poduzetnicima su potrebna značajna sredstva da bi pratili tehnologiju, za edukaciju, a za to kod nas nema razumijevanja. Na tome bi trebalo poraditi”, poručuje.

Istaknula je da cijelo vrijeme istražuje mogućnosti povlačenja sredstava iz raznih izvora. Tako je aplicirala i za sredstva iz fondova Europske unije, no proces je prespor. “Sredstva smo zatražili prije dvije godine, odobrena su, ali još uvijek ih nismo dobili. Morali smo ići na komercijalna sredstva kako bismo to premostili.”

Anita Hukelj smatra da se žene zaposlene u različitim područjima i industrijama trebaju više povezivati i međusobno poticati kroz uspješne poslovne priče. Istaknula je također koliko je važno raditi na edukaciji, ali i na izgradnji vlastitog brenda: “Stvorite snažan osobni brend. Ja sam se tome godinama odupirala. Govorila sam si nije važno kakav ured imam, da je važan sadržaj onoga što govoriš i što radiš. Na kraju sam shvatila da je stvaranje osobnog brenda jako važno, da ono mora biti utemeljeno na ekspertizi, vrijednostima koje uistinu imate i po kojima želite da vas prepoznaju  To je put kojim se sigurno dolazi do cilja”, zaključila je na kraju izlaganja u sklopu konferencije Žene u poduzetništvu.