Snažan brend poslodavca čini zaposlenike tvrtke ponosnima što su dio tvrtke. Biti dio poduzeća sa snažnom pozitivnom radnom kulturom izuzetno je važno za mlade generacije koje po prvi put izlaze na tržište rada, ali i za pripadnike starijih generacija, tako da je za svaku tvrtku važno kako tu kulturu pokazuje. Većina onih koji traže posao pogledat će profile tvrtke na društvenim mrežama kako bi se upoznali s potencijalnim radnim okruženjem. O iskustvima i praksama vezanim uz brendiranje poslodavca razgovarali smo s Majom Markulin Klarić, direktoricom Odjela digitalnih inovacija u Combisu.

  • Što za Combis znači brendiranje poslodavca (Employer Branding)?

Prilika da napravimo nešto drugačije mimo onog što se ustaljeno smatra dobrom praksom. Combis čini odlična IT ekipa od više stotina ljudi i još uvijek rastemo. Tehnologija se stalno mijenja i konstantno nešto novo radimo, no važno nam je da budemo tržištu poznati po kreativnosti, iskrenosti i odgovornosti. Od toga polazimo u svakoj prilici, na svakom projektu, u svakoj inicijativi.

Kad je posao u pitanju, dominira odgovornost, no kada treba uzeti pauzu – a nju treba uzeti – gledamo da smo što kreativniji, opušteniji i zaigraniji. Tako se i brendiramo, kroz ono što stvarno jesmo iznutra, kroz iskrenost. Vjerujem da se to i prepoznaje na tržištu.

Cijenimo sve generacije

  • Na tržištu rada danas je 4 do 5 generacija. Kako se Combis prilagodio tome? Je li problem povezati različite generacije u jedinstveni tim i kako to postižete?

Razlike među generacijama su ogromne, to je činjenica vremena u kojem živimo i tome nije lako doskočiti. Dodatno, ono što je za nas specifično je to što imamo više sektora i kako se bavimo s jako puno različitih tehnologija, često se stvaraju zasebni timovi koje konstantno treba povezivati, ali i upoznavati.

Poimanje igre treasure hunt je različito, a usprkos tome što su mislili da će većinom mozgati, taj dan su, kako kažu, većinom trčali.

Kad kažem upoznavati – tu nije samo riječ o dolasku novih kolegica i kolega koji trebaju upoznati druge ljude u kompaniji, već tu su i promjene rola, prelasci iz jednog tima u drugi i napredovanja. I naravno, nove generacije imaju svoje preferencije, no imaju ih i generacije prije i o tome isto valja pričati.

U IT-u su brojne tvrtke pretežno mladih znalaca, tako se i predstavljaju i zbog toga su mladima jako poželjne, no mi nismo samo ekipa svježih lica s fakulteta, već i onih koji su dio Combisa 15 – 20 godina. Ljudi koji su kompaniji posvetili svoje znanje, lojalnost, stručnost, pa čak i slobodno vrijeme. Posvećeni smo svima, što je možda i najteže ali i nužno jer mi cijenimo sve generacije.

  • Po čemu se Combis razlikuje od drugih tvrtki iz sektora, što možete ponuditi mladim zaposlenicima? Kako (ili čime) privlačite i zadržavate zaposlenike koji posjeduju znanja i kompetencije koje vam trebaju?

Ovo pitanje se odlično nadovezuje na ono za što nije bilo dovoljno prostora u prethodnom, a u pogledu prožimanja generacija. Naša posebnost je radna okolina u kojoj su mogućnosti učenja praktički neograničene – kako kroz mentorstvo, tako i kroz brojne poslovne edukacije i certifikacije, koje su već godinama dio našeg DNA. Nema rasta bez znanja. To je posebno vidljivo u IT-u – mladi uče, ali i eksperti se nadograđuju. Pristup ide u dva smjera – kroz pružanje stabilnosti jer iza nas su tisuće projekata, tridesetgodišnje energično i uspješno poslovanje, i drugo, kroz slobodu za rast, za nove, ako treba ponekad i pomalo lude, teško zamislive ideje i projekte koji su, ako ćemo iskreno, zapravo dio svakodnevnog zdravog IT-a.

Mladima je atraktivan neograničeni potencijal startup scene

  • Tko su najkvalitetniji kandidati, odakle dolaze, kakav je opći profil poželjnog kandidata? Koliko je važno imati definiran employee value proposition?

Svako radno mjesto ima svoje tehničke zahtjeve i to je standardni dio svakog oglašavanja za posao. Ono što je nama u procesu zapošljavanja jednako bitno jest imati dovoljno vremena s kandidatima kroz koje ćemo moći procijeniti kako će se uklopiti u postojeći tim. I ovdje nema savršenog pravila – idealan kandidat nije isti za svaki odjel, no ono što svaki puta gledamo detektirati iza te maske koju ima gotovo svatko prilikom predstavljanja jest koliko je netko bazično dobra, pristojna i iskrena osoba koja želi raditi i pomoći osobi do sebe (ili preko Teamsa).

  • Jeste li spremni izaći u susret posebnim zahtjevima pojedinih kandidata? Ima li uopće takvih zahtjeva?

Ako je riječ o smislenom zahtjevu, poput boljeg balansiranja privatnog i poslovnog ili pomoći obitelji, bilo kojim posebnim okolnostima koje imaju uporište u zdravorazumskom razmišljanju naravno da ćemo pomoći; ako je riječ o razmišljanju na tragu onog što znamo nazvati liječenje kompleksa, ega ili iskazivanja neke vrste moći – to ne prolazi.

  • Koji su najveći izazovi u privlačenju (mladih) zaposlenika?

Uz veliku i odličnu konkurenciju drugih IT poslodavaca sličnih nama, imam dojam da je mladima osobito atraktivna startup scena koja ih privlači slikom neograničenih potencijala. Iz tog razloga, na razgovorima moramo i mi ispričati naše startup mogućnosti, koje su prilike u Combisu u pogledu inovacija i da je prednost za one koji žele raditi nove stvari da osim slobode i sigurnih primanja imaju i iskusne stručnjake pored sebe.

Šef na jedan dan

  • Interna kultura nije nešto što nastaje samo po sebi. U izgradnju treba uložiti puno truda. Kako to radi Combis?
Epidemiološke mjere onemogućile su velika druženja na koja su Combisovci navikli čemu su doskočili kuhanjem tradicionalnog blagdanskog ručka u online formatu s poznatim kuharom.

Komunikacijom s naglaskom na slušanje druge strane. I to je nešto gdje i mi imamo još puno prostora za napredak, ali trudimo se. Primjerice, prije koji tjedan smo imali projekt Šef na jedan dan gdje su kolegice i kolege zasjeli u fotelje svojih šefova i vidjeli kako je u njima, što je vjerujem vrijedan uvid, a uz to imali su izuzetno konstruktivan direktorski sastanak koji je pravim šefovima prava riznica informacija vezana uz boljke njihovih timova. Ovakvi projekti su kontinuirani i zbilja treba ulagati puno truda u organizaciju i realizaciju takvih internih evenata.

  • Kako postižete pozitivno iskustvo svojih zaposlenika?

Vjerujem da svaka voditeljica ili voditelj tima ima znanje i svoje manje ili veće trikove u liderstvu zbog kojih su kolegice i kolege sretni i zadovoljni. I to je velika stavka, a ono što ide iz našeg odjela, iz digitalnih inovacija je kreiranje ne samo digitalnih projekata ili novih tržišnih trendova, već i projekata poput #GetInvolved inicijative za bolji Combis i bolje društvo unutar kojeg motiviramo Combisovce na zdravlje, rekreaciju, ekologiju, ravnopravnost spolova, za sve teme koje imaju svrhu i korist kako za njih tako i za društvo u cjelini.

Inicijativa o slobodnom danu za Dan žena

  • Koliko uvažavate mišljenje zaposlenika i kako komunicirate s njima, kako mogu izraziti svoje mišljenje i koliko se ta mišljenja uvažavaju? Možete li navesti konkretan primjer u kojem je prihvaćeno mišljenje zaposlenika?

Imamo komunikaciju novosti na tjednoj bazi, periodično upitnike o zadovoljstvu, jedan na jedan razgovore, webinare, podcaste, online okupljanja (nadamo se da ćemo što prije moći svi biti i fizički na jednom okupljanju), posebne alerte kod važnih obavijesti. Kanala je mnogo i to nije nikad ni bilo sporno, a ono što me posebno veseli je to što i dalje mnogi od njih ipak prošetaju do nas i direktno kažu što im nije po volji ili što bi htjeli. Naravno, ako je smisleno.

Konkretno, prije Međunarodnog dana žena, proveli smo anketu kako bismo vidjeli što bi žene voljele vidjeti od Combisa kao poslodavca. Inicijativa o slobodnom danu za Dan žena je ocijenjena kao odličan potez, a u budućim projektima kolegice su priželjkivale druženje u prirodi, sport i edukacije. A nakon toga, svaka kolegica je službeno dobila slobodan dan, održali smo webinar o izazovima ravnoteže privatnog i poslovnog života i dva puta smo imali druženje u prirodi – jedno više ekološko, drugo više sportsko. Da budem posve iskrena, sve smo mi to planirali, ali lijepo je dobiti i potvrdu kolega da smo na pravom putu s inicijativama.

Covid-19 i nova pravila igre

  • Svi smo doživjeli neočekivane izazove u posljednjih godinu dana – nove načine rada, suradnje i žongliranja kada su u pitanju granice poslovnog i privatnog koje su gotovo u potpunosti nestale. Kako se s time nosite u Combisu? Uvažavate li jedinstvenost potreba
    pojedinih zaposlenika u razdoblju pandemije?
U travnju i još pomalo u snijegu sadio se sljemenski dio Medvednice bukvom i hrastom u akciji Šumu zasadi

Covid-19 je puno toga promijenio. Od prvotnog straha od nepoznatog koji smo svi iskusili do navikavanja na rad od kuće i nova pravila igre što nije bilo uvijek najjednostavnije. No ono što je nama bilo neočekivano je gubitak člana tima zbog ove bolesti i to je bilo možda i najteže razdoblje za nas kao kolektiv. Uz to, naredali su se i potresi koji još uvijek svakodnevno utječu na naše živote.

Život je postao još stresniji, neizvjesnost je bila, i još uvijek jest, velika u pogledu naših osnovnih društvenih navika. Mnogo se toga dogodilo u kratkom vremenu i zato puno radimo na tome da svaki zaposlenik ima dovoljno prostora da posloži svoje obaveze kako mu najbolje odgovara i pronađe svoj balans u ovim zahtjevnim vremenima. Kolege koji rade iz ureda ovdje imaju puno više prostora nego ekipa na terenu, ali doprinos naših tehničara je ipak nezamjenjiv.

Ponosna sam na #GetInvolved inicijativu

  • Koliko su za brendiranje poslodavca važne društvene mreže i kakve su Combisove strategije na digitalnim kanalima?

Naša je strategija jednostavna – biti angažirani, prisutni, originalani, ali nadasve iskreni. Nitko ne želi slušati korporativne floskule, a mi ni ne želimo biti niti jesmo jedna. Radili smo mnogo i vidi se velika razlika, ponosni smo na LinkedIn CMS score, online engangement, CTR prosjek koji nadmašuju prosjek industrije, kao i druge vrijednosti koje pratimo, ali ipak najviše volimo kad nam se netko od kolega javi s pohvalom – zbog njih ovo sve i radimo, a ne za statistiku koja je nerazumljiva van naše struke.

  • Na koje ste svoje inicijative posebno ponosni?

Osobno sam najponosnija na #GetInvolved inicijativu. Projekt koji sam s timom započela 2019., kada su bila posve druga vremena gledajući iz ove perspektive. Ono što tada nismo slutili je da će ovo postati projekt budućnosti i utjecaja na društvo. Tada sam u začecima imala zaista skoro pa naivnu, dječju želju da jednostavno budemo bolji. Bolji prema sami sebi, kolegama, zajednici u kojoj radimo.

#GetInvolved se pretvorio u naš najveći projekt jer sažima najrazličitije akcije, webinare i podcaste o mentalnom zdravlju i fizičkoj aktivosti, projekte osobnog razvoja i razvijanja liderskih vještina, neizbježnih ekoloških akcija, kao i edukacije javnosti o temama koje se uzimaju zdravo za gotovo dok nas ne udare po novčaniku. Među recentnim temama u sklopu inicijative bili su interni izbori za najbolje vrtne oaze, prilika za postati šefom na jedan dan, kao i mijenjanje društva uz slobodan dan za žene što je ipak neočekivano za naše društvo. Posebno moram spomenuti Combisovo craft pivo Hack3r na koje sam izuzetno ponosna i zahvalna timu jer smo mjesecima radili na plasiranju ovog piva koje se i rasprodalo brzinom svjetlosti. Vjerujem da ljudi prepoznaju da nešto očito dobro radimo, a što je još bitnije, s iskrenom namjerom, kaže Maja Markulin Klarić.