Startup Miret nakon uspješne Kickstarter kampanje kreće u daljnji razvoj

Zahvaljujući uspješnoj Kickstarter kampanji startup Miret braće Boljar dohvatio je solidnu poziciju prilikom ulaska gopodarstva u krizu uzrokovanu pandemijom korona virusne bolesti, a Domagoj najavljuje lansiranje pretprodajne kampanje na web-shopu i nove dodatne proizvode

119
Miret

Hrvatski startup Miret, kojeg su prije pet godina pokrenula braća Hrvoje i Domagoj Boljar, na platformi za grupno financiranje Kickstarter lansirao je u ožujku kampanju u kojoj je predstavio svoju drugu kolekciju udobnih i izdržljivih ekoloških tenisica napravljenih od 97 posto prirodnih materijala. Iako je kampanja zbog pandemije prekinuta ranije, bila je vrlo uspješna – plasirano je 750 pari tenisica, a prikupljeno je 68 tisuća dolara.

“Imali smo sreću da smo lansirali kampanju u pravo vrijeme. Da smo krenuli tjedan ili dva ranije – za što objektivno nismo bili spremni – polučili bismo vjerojatno puno bolji rezultat. No, da smo krenuli tjedan ili dva kasnije, to bi bila katastrofa. Pogodili smo trenutak i već u prvih nekoliko dana smo ostvarili ono za što smo se pripremali i čemu smo se nadali. Cilj nam je bio da u prva 72 sata dosegnemo 50 tisuća dolara. To nam je bila potajna želja. Da smo nastavili s trošenjem na promociju onako kako smo planirali, sigurno bismo ostvarili 150 tisuća dolara, ako ne i više”, rekao je Domagoj Boljar za tockanai.hr.

Podrška u Hrvatskoj bila je fenomenalna – 75 posto tenisica je prodano u Hrvatskoj, a 25 posto u inozemstvu. U drugoj fazi, uz promotivne kampanje, očekivala se jača reakcija stranih tržišta, ali desio se lockdown u SAD-u i kickstarter zajednica se u tom trenutku stisnula. To je prostor u kojem su očekivanja braće Boljar ostala neostvarena.

Žal zbog neipunjenog potencijala

“Ostaje žal da nismo ispunili taj potencijal koji se statistički pokazao u prvih nekoliko dana kampanje”, tumači Domagoj.” S druge strane, ostvarili smo veliki uspjeh, ne samo u apsolutnom prikupljenom iznosu, nego u tome da su nas poduprli ljudi iz cijelog svijeta iako je iznos utrošen izravno na marketing i promociju vrlo mali. Više smo uložili u samu pripremu i materijale. Oglašavanje nismo ni koristili jer smo procijenili da nema smisla u trenutku kada su ljudi fokusirani na pandemiju i krizu, tako da smo zaustavili promotivne kampanje.”

>>Braća Boljar: Naša tenisica je autentičan zeleni proizvod

>>Hrvatski startup Miret pokrenuo Kickstarter kampanju za ekološke tenisice

Odmah se počeli pripremati za koronakrizu, iako Domagoj kaže kako je riječ prvenstveno o financijsko-ekonomskoj krizi koja je bila u nastajanju već neko vrijeme. “Pandemija je probušila balon i još dodala teret na njega tako da nam sijedi teško razdoblje.”

“Već sada vidimo da panika zbog pandemije polako prolazi. Imamo puno upita i za nekoliko dana ćemo lansirati pretprodajnu kampanju na našem web-shopu. Lansirali smo i svoj prvi dodatni proizvod. To je sprej kojim tretiramo kako bi bile vodootporne i kako bi se teže prljale. Tijekom kampanje smo ga nudili ekskluzivno, a sada ćemo ga prodavati u našem web shopu kao samostalni proizvod jer smo vidjeli da postoji veliki interes. To je prva edicija u našoj liniji nakon tenisica, a uskoro će ih biti još”, razlaže Domagoj.

Dobro priipremljeni za krizu

Dodaje kako se kao startup nalaze u specifičnoj situaciji. “Ulazimo u razdoblje u kojem će sve biti otežano i usporeno, ali nalazimo se u dobroj poziciji. Ne samo da možemo preživjeti, nego ćemo vrijeme iskoristiti za razvoj novih proizvoda i kanala. Također, iskoristit ćemo vrijeme da radimo na rastu prodaje. Ova kriza dala je veliki impuls digitalnim startupovima, pa i nama koji smo usmjereni isključivo na internetsku prodaju. Zbog toga se nadamo da ćemo relativno dobro proći u ovoj krizi.”

“Nalazimo se”, nastavlja obrazlagati Domagoj, “u solidnoj poziciji i za daljnje prikupljanje investicija. Ono što će obilježiti predstojeće razdoblje je teži pristup financiranju. Startupovi koji nisu uspjeli osigurati financiranje ili se nalaze između dvije runde financiranja naći će se u problemima. Fondovi i dalje investiraju, ali procesi su sporiji i percipira se puno veći rizik. Mi pripadamo u startupove koji se uspjeli osigurati stabilnost prije krize, tako da smo u dosta povoljnoj situaciji. Naravno, upitno je koliko će situacija trajati. Pri tome ne mislim samo na pandemiju s kojem se Hrvatska dobro nosi, nego na gospodarske posljedice.”

Domagoj ističe kako je generalna karakteristika startupova da se mogu jako brzo prilagođavati odnosno mijenjati poslovni model u skladu sa situacijom.

“Startup zajednica mogla bi iz ove krize izaći kao relativni pobjednik, ali to opet ovisi o tome u kakvoj se financijskoj situaciji našao pojedini startup prilikom ulaska u ovu krizu.”

Nema problema s proizvodnjom

Miret se s troje zaposlenih prijavio za potpore za očuvanje radnih mjesta, a aplicirali su i za Covid-19 kredit za obrtna sredstva kako bi financirali proizvodnju. Također, ZICER je sve svoje stanare oslobodio plaćanja najamnine.

Tehnički možemo izdržati osam do deset mjeseci bez ikakve prodaje, da samo proizvodimo naručeno i ako maksimalno srežemo troškove. Ali to nema smisla, to znači manja ulaganja u razvoj, svojevrsnu hibernaciju.”

Kada je riječ o proizvodnji, za sada nema nikavih naznaka problema. Svi Miretovi dobavljači su iz Europske unije, logistika funkcionira. “Proizvodnja nam je u Hrvatskoj i sve tvornice s kojima surađujemo još uvijek rade.”

Može se dogoditi da će u nekom trenutku trebati više vremena za nabavu određene komponente, ali situacije je generalno povljnija nego što smo očekivali, kaže Domagoj.

Ne mogu reći da je sve sjajno, ali nama se poklopilo da ulazimo u krizu s povoljne pozicije. Da je kriza počela mjesec dana ranije, bili bismo u znatno lošijoj poziciji. To je rizik, ali ovog puta sreća nam se malo nasmiješila”, zaključio je Domagoj.