Duh startupa ne može slomiti ni pandemija

Hodnici ZICER-a su utihnuli jer većina startupa radi od kuće.. Provjerili smo kako su se neki od njih - Peekator, Beyond Seen Screen i Hubbig - prilagodili uvjetima poslovanja u vrijeme pandemije

300
Marin Mrša, Peekator

Inače živahni prostori Zagrebačkog inovacijskog centra su utihnuli. Aktivni su samo 3D printeri i tvrtke koje izrađuju vizire i drugu zaštitnu opremu. Glasnogovornica ZICER-a Ivana Rajković Pavlić kaže kako dio tvrtki normalno radi i uspijeva naplatiti poslove.

Jedna od glavnih karakteristika startupa je da se brzo prilagođavaju. Provjerili smo iz prve ruke kako kako se u krizi snalaze Peekator, Beyond Seen Screen i Hubbig, tri startupa smještena u ZICER-u.

Peekator: Odmah smo se prilagodili novim uvjetima

Peekator je tvrtka fokusirana na Customer Experience, odnosno odnosom kupca i poduzeća tijekom njihova poslovnog odnosa. Kroz istraživanja i savjete nastoje unaprijediti taj odnos. U timu je troje stalno zaposlenih i dvoje vanjskih suradnika.

>>Peekator: Spremni smo i želimo se nadmetati na britanskom tržištu

Čim je počeo prvi val dogovorili smo set mjera kako ćemo raditi u vrijeme koronakrize. Podijeli smo ih u tri točke. Prva je da svi radimo od kuće, ali to smo nastojali podići na neku višu razinu. Naime, mi smo i prije radili od kuće, ali htjeli smo da sada budemo još efikasniji. Druga mjera je bila da smanjimo sve troškove koji nam nisu neophodni i koji nisu vezani uz ljude, kako bismo svi ostali na okupu. Treća točka bile je da ostanemo u komunikaciji sa svim klijentima, potencijalnim klijentima i svim ostalim partnerima te da pokušamo dati naš doprinos kroz besplatnu edukaciju i sadržaje za naše klijente, kako da se što bolje pozicioniraju prema kupcima i slično”, kaže osnivač i direktor Peekatora Marin Mrša.

Prvi kvartal ove godine bio ja za Peekator najuspješniji od osnivanja. To je omogućilo da tvrtka izdrži prva dva-tri tjedna krize kada je sve stalo.

“Iako smo imali dobar prvi kvartal, mi nemamo financijske rezerve da dugo izdržimo takvo razdoblje. Naša uobičajena strategija je da sve što zaradimo ulažemo u razvoj. No, sada smo odlučili da ono što smo ostvarili u prva tri mjeseca rasporedimo na idućih šest mjeseci, u slučaju da sve stane. Ono što smo trošili mjesečno, sada pokušavamo rastegnuti na što duže razdoblje”, tumači Marin.

Sve ono što smo znali o svojim kupcima više ne vrijedi

Proaktivnim pristupom su usprkos krize došli do novih klijenata, a Marin kaže da stalno dobivaju nove upite i rade na nekim novim projektima.

“U ovom trenutku smo potrebni našim klijentima jer istraživanja su okosnica svih novih strategija. A strategije se mijenjaju, jer sve ono što smo ranije znali o svojim kupcima više ne vrijedi. Sve se mijenja. I svi su toga svjesni. Broj upita koje dobivamo nije na razini kao prije krize, ali ipak je na višoj razini od one u prva dva-tri tjedna kad je sve stalo.”

Dodaje kako su prijavili za sve potencijalna gospodarske mjere namijenjene tvrtkama koje su pogođene posljedicama epidemije.

“Mjere će nam pomoći da se donekle vratimo u normalnu situaciju, ali situacija sigurno barem još godinu dana neće biti ista, sve dok se ne pronađe cjepivo”, zaključuje Marin.

Beyond Seen Screen: Krizu nismo ni osjetili

Startup Beyond Seen Screen uz pomoć svoje aplikacije ExRey na temelju video isječka omogućava prepoznavanje video sadržaja – filma, emisije, glazbenog spota… – i povezuje ga s dodatnim informacijama i sadržajima.

>>Beyond Seen Screen: Čovjek se osjeća dobro kad stvara nešto svoje

Pokrenuli su ga Mario Drevenšek, Krešimir Puljić i Miroslav Zarić, koji na projektu rade otprilike tri i pol godine. Ravnopravni su partneri, a uloge su podijelili tako da je Mario preuzeo dužnost izvršnog direktora, Krešimir je zadužen za tehnologiju, a Miroslav je operativni direktor.

Na pitanje kako su prilagodili uvjetima poslovanja u doba epidemije, Miroslav odgovara: “Odlično!”.

“Prebacili smo se u režim rada od doma. Kako smo i inače dosta sastanaka obavljali preko virtualnih opcija, to nam nije teško palo. Pripreme za izlazak platforme u šestom mjesecu su kompleksne, no ne zahtijevaju fizičku prisutnost na jednom mjestu, tako da nas trojica to bez problema odrađujemo virtualno”, tumači Miroslav.

Također, Beyond Seen Screen za sada ne koristi niti jednu mjeru za pomoć gospodarstvu.

Naime, Miroslav kaže kako krizu nisu osjetili: “Naš fokus je trenutno prvenstveno na izlasku platforme. Štoviše, kako se u svijetu zbog lockdowna sve više gleda televizija, streaming, video sadržaji, filmovi i serije, nama bi odgovaralo da uspijemo ranije izaći s platformom. No, zbog planiranog developmenta i testiranja same platforme to nije mogućei”.

“U šestom mjesecu, kada izađe platforma, očekuje nas puno posla oko analize što se s platformom događa, i oko održavanje iste. Očekuju nas i razgovori s potencijalnim klijentima koji bi se mogli naći na samoj platformi ili sudjelovati u partnerskim odnosima. S financijskog gledišta ne vidimo da ćemo imati problema, čak i ako kriza potraje duže od tri mjeseca”, zaključio je Miroslav Zarić iz tvrtke Beyond Seen Screen.

Hubbig: Osjećamo pad narudžbi iz Europe

Hubbig je logistička platforma koja povezuje autoprijevoznike, brodare, aviokompanije direktno s klijentima, a teret na brodu, kamionu i tijekom carinjenja je neprestano korisniku na dlanu, odnosno na zaslonu računala. Omogućuje također uvid u sve troškove, kao i termine dostave na pojedine lokacije.

Hubbig je pokrenula Dragana Lipovac, a njena platforma već u početku impresionirala je niz žirija na startup natjecanjima, a kasnije i investitore.

“Mi smo već u siječnju imali poteškoća s robom koja je dolazila iz Kine. Međutim, već u veljači se situacija oporavila. No, tijekom ožujka smo osjetili pad narudžbi iz Europe. Zračni prijevoz je sve teže organizirati jer je putnički promet zaustavljen, a oporavak kamionskog prijevoza se tek očekuje u svibnju”, kaže Dragana.

Dodaje kako njen tim i ona rade od doma od početka karantene. “Sve obavljamo bez ikakvih problema, a koristimo i potpore za očuvanje radnih mjesta.”

Što se tiče oporavka tržišta općenito, Dragana procjenjuje da će trebati pet godina kako bi gospodarstvo došlo na točku na kojoj je bilo prije tri mjeseca. Međutim, dodaje, sektor logistike ne bi trebao toliko dugo patiti