Amodo: Startup mora ulagaču omogućiti da bude dio njegova uspjeha

"Nije svaki ulagač pogodan za svaku fazu razvoja posla. Kod nas se sve poklopilo i došao je trenutak kada smo donijeli odluku o suradnji sa SpeedInvestom", kaže izvršni direktor Amoda Marijan Mumdžiev

586
Amodo ZIP Master Class
ZIP Master Class: Marijan Mumdžiev (Amodo), Marie-Helene Ametsreiter (Speed Invest) i Gorjan Agačević (Amodo)

Tehnologija koju je razvila tvrtka Amodo na usluzi je industriji osiguranja – ona prikuplja podatke korisnika s pametnih uređaja i procjenjuju njihovu izloženost riziku. Tako osiguravatelji ne samo da lakše predviđaju potencijalne rizike već dobivaju i uvid u to koje još proizvode osiguranja klijent može zatrebati.

Uslugama tvrtke Amodo već se koriste BNP Paribas, Generali, VIG, Triglav osiguranje, ali i AIG Singapur, jedno od najvećih svjetskih osiguranja, te AIG Hong Kong. Klijente imaju i na Filipinima, u Latinskoj Americi… Iako su osnovani u Hrvatskoj, na hrvatskom tržištu ne ostvaruju prihod.

Američki magazin specijaliziran za osiguravateljsku branšu uvrstio ih je među vodeće svjetske providere ove vrste tehnologije.

O svojim iskustvima na prvom ovogodišnjem ZIP Master Classu govorili su izvršni direktor Amoda Marijan Mumdžiev te tehnički direktor Gorjan Agačević.  Treći gost bila je Marie-Helene Ametsreiter, predstavnica SpeedInvesta, fonda rizičnog kapitala koji je u Amodo prošle godine uložio 450.000 eura.

“U trenutku kada smo se predstavljali Speed Investu već smo imali klijente i ugovor vrijedan više od 1,2 milijuna eura. To znači da smo imali potvrdu da za nas na tržištu ima mjesta i da je naš proizvod prihvaćen kod klijenata“, pojašnjava Mumdžiev iskustva oko privlačenja ulagača.

Odabir ulagača

Za Speed Invest su se odlučili zbog specifičnog modela: oni ulažu, ali također i rade za kompaniju. Imaju poduzetničku pozadinu, razumiju proces kreiranja startupa, pomažu razviti poslovanje, pomažu ostvariti kontakte… Drugi nam to nisu nudili”, kaže Mumdžiev. Naime, bankarski investitori kada ulažu nisu spremni aktivno sudjelovati u procesu rada.

“Kad imate proizvod koji je prihvaćen na tržištu, relativno je lako privući ulagača koji će dati ček na 50.000 ili 100.000 eura. Ali, odluka se tada bazira na povjerenju, osjećaju”, pojašnajva Mumdžiev.

„I start up mora procijeniti koji mu je ulagač najprihvatljiviji. Osim sa SpeedInvestom razgovarali smo s još nekoliko jako zainteresiranih fondova, ali procijenili smo da njihovi timovi ne bi pridonosili našoj tvrtki odnosno poslu koji smo nastojali razviti. Važno je biti od početka na ‘istoj valnoj duljini’ s ulagačem kako bi se uspostavila dobra suradnja.

Naše je razmišljanje bilo: ‘Imamo ideju, ali nismo spremni preuzeti apsolutno nikakav rizik, trebamo nekoga da riskira umjesto nas, a mi ćemo proizvod razvijati. Ako uspije – odlično, a ako ne – mi nećemo izgubiti naš novac’.“

Nije se sve tako razvijalo: “Uložili smo puno vlastitog novca u razvoj kompanije, puno smo riskirali, i onda smo odlučili potražiti nekoga tko želi biti dio našeg uspjeha”, prisjeća se Mumdžiev.

“Ako ulagaču pristupite samo s namjerom da vi budete dio njegovog uspjeha ne dajući ništa zauzvrat, nećete postići cilj. Ulagaču treba omogućiti da bude dio vašeg uspjeha. To je način razmišljanja koji vas smjesta poveže”, razlaže izvršni direktor Amoda.

“Tada smo ulagaču (SpeedInvestu) mogli predstaviti naš uspjeh, a oni su bili na potezu da ocijene kakav je taj uspjeh. Važno je naglasiti kako nije svaki ulagač pogodan za svaku fazu razvoja posla. Kod nas se sve poklopilo i došao je trenutak kada smo donijeli odluku o suradnji“, zaključuje Mumdžiev.

Američka iskustva

Na putu do uspjeha Amodu je pomoglo i iskustvo iz američkog akceleratora u kojem su naučili kako funkcionira proces prikupljanja novca.

“Teško je ulagačima predstaviti život i planove za kompaniju i zainteresirati ih u 30 sekundi, ali naučili smo kako se to radi. Ponekad se morate naći u pravo vrijeme na pravom mjestu, a upravo tako smo mi stigli u SAD“, govori nam  Gorjan Agačević, suosnivač tvrtke i glavni tehnički direktor.

“Relativno slučajno smo dobili poziv predstaviti se ukrajinskim ulagačima. Taj nas pitch nije doveo do rezultata, ali tada smo dobili poziv da se prijavimo u SAD. Tamo smo proveli tri mjeseca i shvatili kako funkcionira proces prikupljanja novca. Puno smo griješili, ali smo naučili raditi brzo.”

“Mladi poduzetnici, posebno tehnološki startupi, moraju biti svjesni da za uspjeh nije dovoljno završiti FER. Više od polovine procesa pokretanja posla znanje o biznisu – kome prodati, kako riješiti probleme izvan djelokruga tehnologije. Nas sada veseli kad nam se pojavi tehnološki problem jer je njega moguće riješiti – to su sve nule i jedinice. Problemi s poslovanjem su mnogo teže rješivi“, pojašnjava svoje iskustvo Agačević.

Amodu je pomoglo što su osnivači imali iskustvo rada u velikim kompanijama u kojima su akumulirali know how, razumijevanje kupaca, znanje prodaje…

Konkretno poduzetničko znanje pomoglo im je u pobjedi na natječaju za ugovor vrijedan 30 milijuna dolara. “Konkurenta iz Velike Britanije nadjačali smo jer smo imali više znanja o biznisu, stavili smo kupca u središte, a oni su se usredotočili na zadovoljavanje ulagača”, tumači Mumdžiev.

Presudan je dobar tim

Također, ističu važnost dobrog tima tvrtke i njegovu ključnu ulogu ne samo u trenucima kada je tvrtka uspješna, odnosno kada pobjeđuje, već i kad gubi. “Ne bih nikome savjetovao da pokreće kompaniju samostalno. Lakše je s nekim dijeliti i dobro i loše, a i zabavnije je“, odlučan je Agačević.

Amodo je pred potpisivanjem ugovora s jednom talijanskom kompanijom. “Riječ je o kompliciranom ugovoru. Jedan od problema pri finaliziranju ugovora bila je i činjenica da je Hrvatska na popisu zemalja s kojima ne smiju poslovati“, ističe Marijan Mumdžiev te dodaje kako se i drugi klijenti boje hrvatske birokracije. Tako je zbog lakšeg poslovanja sjedište tvrtke prebačeno u Sjedinjene Države.

Osim birokracije, potpisivanje velikih ugovora često koče i brojni drugi detalji. Za finalizaciju posla s AIG-om trebalo im je, primjerice, godinu dana jer su morali zadovoljiti strogi proces nabave, a partner uvjetuje čak i detalje poput toga koje sigurnosne kamere imaju u uredima.

Amodo zapošljava 20 djelatnika. Većina ih je u Zagrebu, ali zbog opsega i prirode posla uskoro bi im mogla trebati i osoba čija će baza biti u Aziji.

U sklopu Master Classaa održan je mentorski trening jedan na jedan sa sedam ZIP-ovih i HUB385 timova.

I u ovoj sezoni Master Classa partner je HAMAG-BICRO – Hrvatska agencija za malo gospodarstvo i investicije, koja putem Europske poduzetničke mreže EEN financira dolazak predavača.