Bojan Bernik: Volim logiku agregatora i zato radim takve siteove

Mislim da danas, u doba interneta, imamo previše izbora. To kod ljudi stvara stres i otežava izbor. Zašto im ne olakšati tako da im ponudiš usporedbu na jednom mjestu ili sugeriraš uži izbor, smatra Bojan Bernik, pokretač i vlasnik niza agregatorskih portala

754
Bojan Bernik
Bojan Bernik

Portal 1klik.hr navršio je deset godina. Zbog svog koncepta, prikupljanja vijesti po kategorijama s brojnih hrvatskih portala, nametnuo se kao prvi izbor za homepage mnogim domaćim korisnicima interneta. Idejni začetnik i pokretač portala je Bojan Bernik, vlasnik agencije za digitalni marketing Morgan Grey i pokretač niza agregatorskih portala iz raznih područja.

“Volim logiku agregatora i volim usporedbu na jednom mjestu. Na primjer, Top10 meksičkih restorana u New Yorku. Volim ono što pomaže ljudima da donesu odluke”, kaže Bojan te pojašnjava: “Moja postavka je da danas, u doba interneta, imamo previše izbora. To je veliki problem koji kod ljudi stvara stres i onemogućava lagan izbor. Kako u toj gomili odabrati najbolje? Ima li uopće razlike među njima?”

Zašto ne olakšati ljudima izbor tako da im ponudiš usporedbu na jednom mjestu ili sugeriraš uži izbor? “Takav način razmišljanja volim i zato volim raditi portale tog tipa”, tumači Bojan.

1klik.hr bio je prvi portal koji je pokrenuo. Bilo je to vrijeme Internet Explorera, Chrome još nije postojao. Pretraživači tada nisu pamtili gdje je korisnik stao, nego su se resetirali prilikom zatvaranja. Postojali su bookmarksi i favoritsi, ali ljudi ih baš nisu koristili.

“Tata me stalno zapitkivao za adrese pojedinih stranica. Pomislio sam kako bi bilo dobro napraviti jednostavnu web stranicu s hrpom likova. Popisao sam razne portale, napravio selekciju i kategorizirao par stotina linkova. Postavio sam stranicu i pokazao tati. Bio je zadovoljan i nije me više ispitivao”, prisjeća se Bojan početka. Za razliku od Googlea koji je pretraživač na kojem da bi nešto našao moraš znati točno što tražiš, 1klik.hr imao je samo linkove i dovoljno je bilo klikati na one koji te zanimaju.

Neovisan o Googleu

“Moja poslovna logika od početka je bila da ne ovisim o Googleu, nego da ljudi dolaze izravno na portal. Kada smo dodali RSS na sve vijesti kako bi ljudi mogli izravno čitati ono što ih zanima, ušli smo u područje kojim su tada vladali CRO portal i CRO RSS. No, njihova je mana bila ovisnost o Googleu”, objašnjava Bojan.

1klik.hr, kaže, nije tipičan agregator. “Ne ovisi toliko o Googleu, nego privlači izravan promet. A primarno nam je dobro korisničko iskustvo.”

“Kada si došao na stranice CRO portala ili CRO RSS-a, kliknuo si na link koji te doveo na njihovu drugu stranicu s dvije rečenice članka koji si želio pročitati. Tek te novi klik odveo na originalni članak. To nije dobro korisničko iskustvo. Mi nismo imali međustranice. Zbog tih razlika smo opstali, a oni su nestali.”

Danas 1klik.hr ima 250.000 jedinstvenih korisnika (unique visitors) mjesečno te 1,5 milijuna posjeta (visits). Po broju posjeta smo među vodećih 20 portala u Hrvatskoj, kaže Bojan te dodaje kako je pola korisnika starije od 45 godina. “To su ljudi koji imaju navike, a jedna od njih je da svakodnevno koriste 1klik.hr. Mladi su nestabilni, nisu vjerni brendovima, ne čitaju portale. A stariji su vjerni, zadovoljni su dok dobivaju ono što im treba.”

Mobilnih korisnika je 30 posto, a desktop korisnika 70 posto. Stariji korisnici više vole stolna računala, kaže Bojan.

>>Bojan Bernik: Vodič kroz sponzorirane i native članke

Generiranje prometa za druge portale

1klik.hr na mjesečnoj razini pošalje oko tri milijuna posjeta na druge portale. A ti posjetitelji pogledaju nekoliko stranica, tako da 1klik.hr generira oko 10 milijuna pregleda stranica na drugim portalima – oko tri puta više nego što sam ima.

“Ponosan sam na to. Težim tome da svi imaju koristi od onoga što radim, da se stvara nova vrijednost. Nema ništa ljepše od toga”, ističe nam Bojan Bernik.

Dizajn portala mijenja se svake dvije godine prateći tehnološke promjene. S obzirom na to da je od posljednjeg redizajna prošlo više od dvije godine, do kraja godine bit će predstavljen novi, moderniji i brži 1klik.hr.

“Uvijek tražim novu viziju za nove funkcionalnosti. Ne krećem u promjene dok nisam uvjeren da će nova verzija biti barem 30 posto bolja, brža, praktičnija, kvalitetnija od stare.  Sljedeća verzija će znatno olakšati korištenje: napravit ćemo mobile first verziju, potpuno drugačiju od desktop verzije; logika sustava će biti bolja, zabavnije za čitatelja, preglednija. Korisnik će moći isključiti sadržaj koji ne želi”, najavljuje Bojan.

“Korisnik će sam birati, ali će sustav biti pametniji tako da će predlagati sadržaje zanimljivije za korisnika. Ideja je da najkvalitetniji sadržaj dođe do korisnika. Pokušat ćemo personalizirati site tako da pamti kada je korisnik posljednji put bio na njemu. Nastojat ćemo se povezati i s portalima i društvenim mrežama kako bismo dobili njihove podatke o čitanosti članaka, da utvrdimo koje su teme doista popularne.”

Pokušat ćemo, dodaje Bojan, iskoristiti ono što Facebook dobro radi – prikuplja povratne informacije o čitanosti – i primijeniti na 1klik.hr. Tako će korisnik birati između algoritma koji će prikazivati vijesti ‘čitajući’ njegove navike i prikaza vijesti prema redu dolaska.

Algoritam na 1klik.hr redovito prati koji su linkovi manje korišteni. Deset posto najmanje korištenih linkova mijenja novima. U novoj verziji Bojan najavljuje da će se ‘čistiti’ 50 posto slabije korištenih linkova kako bi dobri linkovi još više došli do izražaja. Slično je i s korisničkim opcijama. Svaka opcija koju koristi manje od pet posto ljudi uklanja se, a dodaju se nove.

Automobili.hr

“Kada smo 2011. radili redizajn 1klika to je bio zahtjevan projekt i odužio se, trajao je šest mjeseci duže nego što je trebao. Za to vrijeme osmislio sam novi projekt – automobili.hr. Prvotna je ideja bila da to bude tražilica kroz autooglasnike, ali ona nije zaživjela jer nisam uspio pridobiti najveći oglasnik na suradnju. Promijenio sam koncept i – iako sam i danas uvjeren da se to ne isplati – počeli smo dodavati članke”, priča Bojan. “To ima smisla samo ako radiš vrlo korisne članke koji donose veliku vrijednost čitatelju ili ako imaš jako veliku bazu čitatelja. Sve ostalo nema smisla. Zato su mnogi portali u minusu”, tumači.

Ipak, dodavanje tekstova na automobili.hr pokazalo se dobrim potezom i posjećenost je rasla. Danas je to jedan od najposjećenijih automobilskih portala u Hrvatskoj. Po Gemiusu ima više od 150 tisuća čitatelja mjesečno.

“U pravilu”, kaže Bojan, “biram segmente gdje nemam konkurenciju ili konkurencija nije jaka. Kad sam radio popis linkova za 1klik.hr, to nije postojalo nigdje. Kad smo dodali RSS, ušli smo djelomično u područje kojim su vladali CRO RSS i CRO portal, ali funkcija 1klika i način dolaska bili su potpuno drukčiji. I zato nikad nismo bili izravna konkurencija.”

Automobili.hr su bili također nešto što do tada nije postojalo, kao i GoHome.hr za nekretnine.

Popusti.hr

Popusti.hr bili su malo drugačija priča. Prije nekoliko godina, kada je Bojan pokrenuo taj agregator grupnih kupovina postojalo je pet konkurenata. No, procijenio je da konkurenti nisu dobro postavili sustav, da nisu tehnološki dobro riješili neke probleme, da siteovi ne izgledaju dovoljno lijepo, pregledno…

“Imao sam sreću da se u to doba oslobodila domena popusti.hr koju sam kupio i time obavio pola posla. Napravili smo site s dobrom logikom. Na početku se moje postavke nisu pokazale uspješnima, ali držali smo ga na životu. Nakon godinu dana prihodi su skočili i site je počeo zarađivati 2,5 tisuće kuna mjesečno bez ikakvog marketinga. Nakon nekog vremena kupio sam manjeg konkurenta koji je imao bazu pretplatnika na newsletter. Ja newsletter nisam imao. Nisam bio siguran hoće li mi se isplatiti, ali riskirao sam. Postavili smo newsletter na portal popusti.hr, preusmjerili korisnike, automatizirali i kastimizirali cijeli proces tako da ljudi sami biraju što ih zanima i koliko često će dobivati newsletter. I onda je site počeo zarađivati sam od sebe, mehanički. Dobra je domena, dobar SEO, dobra mehanika…”

Sada radi na novoj verziji, agregatoru svih popusta na web shopovima. Minimalni popust bit će 10 posto. “Radit ćemo na personalizaciji korisničkog iskustva i maksimalno personaliziranom newsletteru s jednostavnim upravljanjem.”

Jelovnik.hr

Jedini portal koji je za sada prodao je servis za naručivanje hrane preko interneta jelovnik.hr. Nastao je iz želje da se napravi bolji proizvod nego pauza.hr.

“Na pauza.hr su mi nedostajale prave slike jela i restorana. Kad nešto naručim želim vidjeti kako doista izgleda jelo koje naručujem. Želim pravu sliku, a ne promo fotku. Smatrao sam da je to bitan faktor za češće naručivanje i nešto što nedostaje na pauza.hr. No, ljudi za to nisu bili spremni”, tumači Bojan.

Ideja je bila stvoriti naviku da ljudi naručuju hranu preko interneta, olakšati procese dobavljačima i dostavljačima hrane. No, dalekosežniji cilj je bio olakšati naručivanje namirnica restoranima, da jelovnik.hr bude centralno mjesto za naručivanje namirnica, da preko njega OPG-ovi ponude svoje proizvode izravno restoranima.

“Da bi taj dio zaživio preduvjet je bio da zaživi onaj prvi, kako bismo stekli utjecaj. Kad bismo restoranima odnosno dostavama s kojima radimo generirali 30 posto prometa, imali bismo utjecaj da ih ‘nagovorimo’ da počnu koristiti našu uslugu pri kupnji namirnica. Jer teško je, čak i ako je nešto isplativije, uvjeriti ljude da promijene navike, uobičajene dobavljače i probaju nešto novo.”

“Cilj nam je bio da svi profitiramo, da se izbace posrednici i da mali proizvođači, OPG-ovi, dođu izravno do svojih kupaca – restorana. Jedna od ideja bila je i da se dogovori s velikim prodajnim lancima da hranu koja je pred istekom roka trajanja plasiraju kroz naš kanal. To je kvalitetna hrana, ali se mora konzumirati odmah. Tako bismo smanjili bacanje hrane. I svi bi prošli jeftinije.”

I tada je stigla ponuda Styrije da otkupe projekt. “Shvatio sam da nemam resurse da portal zaživi kako sam zamislio, s fotografijama. Bilo je i nekih tehničkih problema s restoranima. Zaključio sam da se ne želim boriti s vjetrenjačama. Dobio sam zadovoljavajuću ponudu i odlučio sam prodati. Osim toga, želio sam da projekt uspije. Na žalost, ni sa Styrijom nije zaživio kako treba.”

Udruga za eCommerce

Nikad nije uzimao kredite. Financira se uglavnom iz poslovanja. Novac za ulaganje u projekt 1klik zaradio je izdavanjem studentskog vodiča, časopisa koji se jednom godišnje dijeli svim studentima u Zagrebu. Tada je pokrenuo i agenciju za marketing. Strast mu je i trgovanje domenama. Vlasnik je brojnih domena koje preprodaje.

Bojan Bernik suosnivač je udruge za eCommerce koja okuplja više od tri stotine web trgovaca. Cilj udruge je promicanje online trgovine u Hrvatskoj. povezivanje trgovaca s dobavljačima, razmjena iskustva.

“Trudimo se pomoći poduzetnicima da provedu svoje projekte što kvalitetnije, da korisnici lakše kupuju online, da nemaju straha pri kupnji, da imamo što manje problema sa zakonodavstvom, pravom, dostavom, državom… Sugeriramo trgovcima s kim da rade, kojim programerskim tvrtkama, razmjenjujemo iskustva tko je najbolja dostavna služba i slično. Najveća dobit je umrežavanje kroz udrugu, upoznavanje ljudi i jačanje suradnje.”

“Imam hrpu novih ideja, ali nemam resursa da ih ostvarim. Ne mislim na novac, nego na ljude s kojima bih radio. Teško je naći kvalitetne ljude koji imaju inicijativu, koji su sposobni, bez obzira jesu li početnici koji su spremni učiti ili imaju iskustva. Nema puno ljudi koji su spremni uložiti u sebe i riskirati, onih koji su spremni reći ‘Ja vjerujem u projekt. Idemo to napraviti’. Da ih ima, mogao bih ‘pucati’ na puno više projekata. Ako nemaš ljude koji su spremni riskirati, nego su klasični zaposlenici koji rade osam sati dnevno, to jako ograničava rast. Meni osobno to je najveća prepreka u rastu posla.”

Za projekt popusti.hr našao je odgovarajućeg partnera. To je, smatra Bojan, najbolji način da svi dugoročno profitiraju.

“Cilj je razviti novu verziju portala popusti.hr do kraja godine i plasirati ga na strana tržišta. Projekt je idealan za medijske grupacije koje uz njegovu primjenu mogu neusporedivo bolje monetizirati oglasni prostor nego što to rade sada i mogu doći do hrpe oglašivača koje trenutno nemaju”, zaključuje Bojan Bernik.