Startup Freewa ulazi u novu fazu razvoja kao dio projekta WaterQ

Cilj je nadograditi bocu senzorima za prikupljanje podataka za analizu sigurnosti vode iz mapiranih izvora za konzumaciju.

u 7:50 Zadnja izmjena: 17.04.2018 u 14:20
361
Freewa
Aplikaciji je pridodana i ekološka boca za konzumaciju vode

Nakon prošlogodišnje uspješno provedene crowdfunding kampanje na platformi Indiegogo i pokretanja proizvodnje ekoloških boca, startup Freewa Project ulazi u novu fazu razvoja. Cilj je nadograditi bocu senzorima za prikupljanje podataka za analizu sigurnosti vode iz mapiranih izvora za konzumaciju.

Freewa je, naime, uključena u opsežniji projekt WaterQ koji istražuje primjenjivost informacijsko-komunikacijskih tehnologija (ICT) i koncepta javnog prikupljanja podataka u procjeni rizika i utjecaja vode na zdravlje.

Projekt je okupio konzorcij osnovan početkom godine u kojem su kompanija Ericsson Nikola Tesla, Nastavni zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar”, Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (FER) te startup Freewa Project.

Glavni cilj konzorcija je razviti napredne tehnologije i alate za procjenu rizika i sigurnosti vode te ih integrirati u postojeće procese zaštite javnog zdravlja i okoliša.

FER je zadužen za izradu prototipa prijenosnog senzora za automatsko praćenje parametara vode. Izmjereni podaci će se putem mobilne mreže slati na daljnju analizu na ICT platformu eOkoliš koju su razvili stručnjaci kompanije Ericsson Nikola Tesla. Za definiranje parametara koje treba pratiti, korelaciju prikupljenih podataka i službenih laboratorijskih mjerenja te analizu, tumačenje i informiranje o rezultatima i mogućim utjecajima na zdravlje ljudi nadležan je zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar“.

Prikupljanje uzoraka za obradu

Uloga Freewe je prikupiti što više uzoraka potrebnih za razvoj projekta, odnosno uključiti što više ljudi u prikupljanje podataka i mapiranje izvora kako bi konzorcij dobio smisao kroz obradu prikupljenih podataka.

Freewa je besplatna aplikacija za mapiranje prirodnih i javnih (česme i slično) izvora pitke vode. Dostupna je na iOS, Android i web platformi. Aplikaciji je pridodana i ekološka boca za konzumaciju vode. Projekt je pokrenut sa željom da se smanji negativan utjecaj plastične ambalaže na okoliš

“Smisao aplikacije je da korisnici sami mapiraju izvore, da bude što više mapiranih izvora i da drugi ljudi mogu koristiti te informacije. Sadašnja aplikacija omogućava korisnicima da vide osnove podatke o najbližem izvoru pitke vode: sliku izvora, lokaciju, kako najbrže doći do nje, je li riječ o prirodnom izvoru ili javnoj česmi te subjektivni rejting izvora koji je napravio korisnik koji je mapirao izvor. U budućnosti će se na aplikaciji vidjeti i podatak o sigurnosti vode za konzumaciju koji je mjerodavan. Pripremamo i druge novosti na našoj aplikaciji”, tumači Goran Ladišić, jedan od pokretača Freewa Projecta.

“Na Medvednici postoji 21 izvor koji se testira jednom godišnje. Naš konzorcij će omogućiti da se to radi češće, u određenim vremenskim intervalima – mjesečno, kvartalno. Puno češće nego do sada”, dodaje Goran.

Ideja je da senzori budu ugrađeni u čep ili bocu, kako bi korisnici mogli jednostavno prikupljati uzorke. Ladišić kaže da pregovaraju s hrvatskim ogrankom jedne međunarodne studentske udruge kako bi njeni članovi postali nositelji mapiranja i prikupljanja podataka.

“U Hrvatskoj imamo luksuz da pijemo vodu s javnih česmi i nema razloga da kupujemo flaširanu vodu. No neki nemaju tu sreću. Tako je i rođena ideja za Freeweu. Gledao sam turiste koji su bili oduševljeni da mogu točiti vodu na javnim česmama. Primijetio sam također da svi koriste postojeću plastičnu ambalažu. Prva ideja bila je da napravim suvenir, neku priču o Hrvatskoj kroz konzumaciju vode iz staklene boce, jer staklo je najbolji medij za čuvanje vode. Nakon toga smo promišljali: ‘Ok, sad smo još jedna boca među njih tisuću na tržištu. Što napraviti kako bismo toj boci dodali vrijednost, da bude drugačija od ostalih na tržištu?’. Tako smo došli na ideju o aplikaciji za mapiranje izvora”, prisjeća se Goran kako je sve počelo.

Do sada su, kaže, u projekt uložili više od 500 tisuća kuna: oko 50 tisuća u razvoj aplikacije, a ostatak u alate za proizvodnju te samu proizvodnju i logistiku boce i čepa.

Početni kapital osvojen na natječajima

Početni kapital stekli su kroz dva natječaja – Startup Factory Zagreb i Pokreni nešto svoje. Novac za proizvodnju osigurali su kroz crowdfunding kampanju na Indiegogo gdje su prikupili 31.500 dolara. Nedavno su im odobrena i sredstva Turističke zajednice Grada Zagreba.

>>Proglašeni pobjednici programa Startup Factory Zagreb

>>Sedam pobjednika natječaja Pokreni nešto svoje

Uz Razvojnu agenciju Zagreb i čakovečku ACT grupu, organizatore dvaju natječaja na kojima je Freewa osvojila nagrade, projekt su podržali i Ministarstvo zaštite okoliša, Hrvatske vode, Hrvatske šume te zagrebačko komunalno poduzeće Vodovod i odvodnja. U tijeku se pregovori o suradnji s HEP-om, INA-om i Hrvatskom turističkom zajednicom.

Crowdfunding kampanja je važna jer kroz nju testiraš interes javnosti za svoj proizvod. To je prvi i osnovni cilj onoga tko pokreće kampanju – broj podržavatelja”, ističe Goran. Drugi cilj je marketing i PR, a tek treći je prikupiti novac, dodaje.

“Svima nama su sredstva potrebna i često se srlja u kampanju bez dobre pripreme. Nama je mnogo pomogla suradnja s bečkom agencijom Startaparat koja nam je vodila kampanju. Startaparat je tada bila sestrinska tvrtka agencije Bruketa&Žinić, specijalizirana za startupove. Mnogo su nam pomogli u kreiranju kampanje i komunikaciji s potencijalnim podržavateljima.“

Goran također ističe kako se tvrtke koje planiraju kampanju moraju pripremiti na prodaju svojih proizvoda tvrtkama. Tvrtke, naime, nemaju interesa sudjelovati u crowdfunding kampanji ako za to ne mogu dobiti račun. “Kao tvrtka smo drugim tvrtkama izdavali potvrdu o uplati avansa, a kasnije smo im izdali račun i isporučili boce.”

U Freeweinoj kampanji u financijskom smislu sudjelovalo je oko 40 posto stranaca, 35 posto tvrtki i samo 25 posto hrvatskih građana. Goran smatra da naši ljudi još nisu navikli na takvu podršku razvoju projekta.

Danas se financiraju i od prodaje boca. Do sada ih je prodano više od 3000. Mnoge tvrtke su podržale projekt kupnjom boca za poslovne poklone. Cijena boce je 199 kuna. Naravno, nakon ugradnje senzora cijena će biti veća.

Plasiraju ih direktnom prodajom, a odnedavno su dostupne i u jednoj web trgovini. Pri kraju su pregovori s dva lanca sportske opreme, a zainteresirana je i Planetopija. “U standardni lanac maloprodaje nećemo ići”, odlučan je Goran.

Freewa – hrvatski proizvod

Boce se proizvode u Vetropack Straži u Humu na Sutli, čepove proizvodi Termist iz Samobora, kutije Prolix iz Zagreba, a torbice Roosvai iz Duge Rese. Tisak na bocu radi tvrtka Novi val iz Zagreba, a aplikaciju je razvio Lloyds iz Labina.

Goran ističe da se boca i čep rade po jedinstvenom modelu te da je najskuplji dio torbica koja se proizvodi po potrebi.

“Torbica se proizvodi od reciklirane pet ambalaže i sirovina za njenu proizvodnju je jedina stvar koja nije iz Hrvatske”, kaže Goran te ističe da su vrlo ponosni što je Freewa rezultat hrvatske ideje, znanja i proizvodnje.

No, da bi proizvod bio 100 posto proizveden u Hrvatskoj, morali su napraviti ustupak na drugoj strani pa nisu uspjeli napraviti potpuno biorazgradiv proizvod, iako čep ipak jest reciklabilan.

Aplikacija Freewa skinuta je više od pet tisuća puta. Kroz aplikaciju je do sada mapirano više od 2400 izvora, najudaljeniji su u Indiji, Australija i na Novom Zelandu.

U Zagrebu su, u suradnji s kulturnom udrugom Pimp my pump, mapirane sve stare javne pumpe za vodu (Željezni Franceki). Ideja je da se cijela mreža obnovi i ponovo aktivira, ali to nije mala investicija.

Na Bled Water Festivalu 2017. Freewa Project je proglašena najboljom mikro tvrtkom u regiji (exYu + Austrija) s primjerom dobre prakse brige o vodi. Lani su također izabrani za startup s najvećim društvenim utjecajem u Hrvatskoj od strane Central European Startup Awards, a na LEAP summitu u Zagrebu u međunarodnoj konkurenciji izabrani su za najbolji društveno odgovorni projekt.

“Sad idemo u razvoj Freewa 2.0 aplikacije koja će biti prilagođenija korisniku. Povezat ćemo je s društvenim mrežama, uvest ćemo nagradni program za ljude koji mapiraju izvore i još neke tehničke korisne detalje”, najavljuje Goran te dodaje kako će u daljnji razvoj aplikacije uložiti 150 tisuća kuna. “Javljamo se i na male natječaje koji su nam dostatni za nadogradnju aplikacije. Trenutno sudjelujemo na tri natječaja s nagradama od desetak tisuća eura.”

Kao konzorcij će se prijaviti na natječaje u okviru programa LIFE za financiranje projekata iz područja okoliša i klimatskih aktivnosti. S obzirom na sastav – privatna kompanija, startup, javna zdravstvena ustanova i javna obrazovna institucija – konzorcij je dobra kombinacija za natječaje u okviru LIFE programa. Tražit će se sredstva za istraživanje, proizvodnju te marketing i distribuciju izvan granica Hrvatske.

“Teško je govoriti o tome kada očekujemo povrat ulaganja. Mnogo ovisi o WaterQ projektu. Treba nam jedan veliki posao koji bi donio izravna sredstva. Ali svi smo spremni preživljavati 3-4 godine da dođemo do uspjeha, do pozitivnog projekta“, zaključuje Goran te poručuje: “Podržite Freewa projekt kako bismo zajedno dokazali da inicijative iz male Hrvatske mogu mijenjati svijet na bolje!“.