Funderbeam: Kako privuči ulagače u male i mikro tvrtke

Funderbeam je crowdfunding platforma razvijena u Estoniji i utemeljena na blockchainu. Izvorno je namijenjena financiranju startupova, ali u Hrvatskoj je prilagođena financiranju  malih i srednjih poduzeća

u 8:17 Zadnja izmjena: 23.05.2018 u 14:44
379
Funderbeam
Damir Bičanić, Funderbeam SEE

Mali poduzetnici u Hrvatskoj suočeni su s kroničnim nedostatkom ulagačkog kapitala. Od prošle godine u Hrvatskoj je aktivna platforma Funderbeam koja bi mogla pomoći da se prikupljanje kapitala za mala i srednja poduzeća ubrza i poboljša.

Funderbeam je crowdfunding platforma razvijena u Estoniji i utemeljena na blockchainu. Izvorno je namijenjena financiranju startupova, ali u Hrvatskoj je prilagođena financiranju  malih i srednjih poduzeća.

U Hrvatsku su došli 2017. na inicijativu Zagrebačke burze s kojom su osnovali zajedničku tvrtku, Funderbeam South East Europe, u kojoj ZSE ima vlasnički udjel od 20 posto, tumači Damir Bičanić, voditelj projekta. Funderbeam SEE ima sjedište u Zagrebu i pokriva regiju.

Zagrebačka burza prepoznala je u Funderbeamu priliku da popuni prazninu na hrvatskom tržištu kapitala. Naime, hrvatsko je tržište inače relativno slabo razvijeno, u segmentu malih kapitalnih investicija do dolaska Funderbeama nije postojalo ništa. Ulaganja na toj razini svodila su se na prijateljstva, rodbinske veze i slično.

Platforma Funderbeam financira male i srednje tvrtke koje traže kapitalnu injekciju u iznosu do otprilike dva milijuna eura. Ideja je da rastuće kompanije s vremenom prijeđu na Progress platformu Zagrebačke burze, a kasnije – tko zna – i u najvišu kotaciju burze.

U suradnji sa Zagrebačkom burzom sve pripreme su prošle glatko, HANFA je pokazala mnogo razumijevanja i već nakon tri mjeseca pokrenuli su prvu kampanju, kaže Bičanić. Bila je to kampanja za Include, pametne klupe Ivana Mrvoša. Preko Funderbeama Mrvoš je prikupio 465 tisuća eura što mu je omogućilo da proširi proizvodnu i zaposli nove ljude.

Nakon toga slijedila je kampanja za Sense Consulting, a posljednja u nizu je kampanja za Pivovaru Medvedgrad koja je preko Funderbeama prikupila novac za proširenje proizvodnje. Do sada su već dva puta proširivali proizvodnju i na postojećoj lokaciji više se nisu mogli širiti.

Vlasnici pivovare, obitelj Nauković, umjesto kredita i financiranja iz vlastitih izvora odlučili su se na Crowdfunding kapanju u kojoj su u tjedan dana prikupili više od milijun eura od 292 ulagača iz 26 zemalja. Među ulagačima bili su ljudi iz Vijetnama, Japana, Australije, Njemačke, Francuske, Skandinavije… Ova pivovara trebala bi se graditi u srpnju, a u njoj će se proizvoditi 25.000 hektolitara piva.

Cilj Funderbeama SEE je da promovira ulaganje u hrvatske kompanije i privuče ulagače. Platforma danas okuplja 37 tisuća potencijalnih ulagača iz 105 zemalja.

U čemu je tajna, kako zainteresirati nekog Japanca koji nikada nije čuo za Zagreb niti za obitelj Nauković, da investira u malu obiteljsku pivovaru?, pitali smo Damira Bićanića.

„Prva stvar je da se transparentno prikažu podaci; tko stoji iza kompanije, kakve probleme ima (kod Medvedgrada je to bio kapacitet), kakva su rješenja (nova proizvodnja), kakvo je tržište i konkurencija, koji su rizici i kakav je potencijalni profit“, odgovara Bićanić te dodaje kako ljudi ulažu u ono što im je zanimljivo i ono što donosi zaradu. „Mi smo investicijska, a ne donacijska platforma.“

Ključan je vodeći investitor

Svaka kampanja ima vodećeg investitora koji je, u stvari, ključna osoba za uspjeh kampanje. Vodeći investitor uvijek drži 20-ak posto iznosa koji se prikuplja. On jedini ne može prodati svoje udjele. Vodeći investitor je, na neki način, jamac kampanje, onaj koji svojim imenom privlači druge ulagače. Zato mu je u interesu da provjeri kompaniju.

Funderbeamov tim provjerava javno dostupne podatke o kompaniji, a tu je i Investicijski odbor u Estoniji koji također provjerava kandidate za kampanju. Ulagači pogledaju o kojoj je kompaniji riječ i tko je glavni investitor. Poželjno je da to bude lokalna osoba, koja poznaje sustav. U slučaju Medvedgrada  to je bio Ratko Bajakić, direktor ICF-a i investitor s više od 20 godina iskustva. On je strukturirao transakciju i uložio novac.

Svaki investitor treba pažljivo pročitati sve informacije koje je pripremila tvrtka koja prikuplja kapital, aktivno postavljati pitanja ili tražiti dodatne informacije i, kada je to potrebno, zatražiti savjet pravnih, poreznih ili drugih profesionalnih savjetnika. Ulaganja u tvrtke koje se nalaze u ranoj fazi poslovanja često ne uspijevaju i ulagatelji bi trebali uložiti samo sredstava koja mogu izložiti riziku gubitka.

ZSE pruža stratešku potporu i općenito doprinosi poticanju razvoja tržišta kapitala u  Hrvatskoj bez uključivanja u pružanje usluga i nije odgovorna za bilo koju kampanju organiziranu putem Funderbeam platforme.

„Mi omogućavamo transparentno donošenje odluka i uvijek deklariramo rizike“, napominje Bičanić. „Investiranje u manju kompanije je rizičnije od investiranja u veliku kompaniju, ali ponekad ni investiranje u veliku kompaniju ne dovodi do optimalnih rezultata.“