Hrvatski longevity startup Cidrani kreće u osvajanje američkog tržišta

Želimo postati vodeća tvrtka u industriji dugovječnost u svijetu. Industrija je mlada, još uvijek se nitko nije nametnuo kao autoritet, svi imamo sličnu startnu poziciju i siguran sam da možemo biti u vrhu, kaže suosnivač tvrtke Bruno Balen

237
Cidrani Biome
Bruno Balen, i Nika Pintar, osnivači foodtech startupa Cidrani Biome

Ljudi oduvijek tragaju za kamenom mudrosti i izvorom mladosti. Za kamenom mudrosti i danas traga financijska industrija, a posljednjih godina sve čvršće korijene hvata industrija dugovječnosti odnosno longevity industry. Hrvatski foodtech startup Cidrani Biome, odnosno njegovi osnivači Nika Pintar i Bruno Balen, postavili su ambiciozan cilj: postati vodeća globalna tvrtka u ovoj industriji. Ili barem jedna od vodećih.

“Želimo postati vodeća tvrtka za dugovječnost u svijetu. Industrija je mlada, još uvijek se nitko nije nametnuo kao autoritet, svi imamo sličnu startnu poziciju i siguran sam da možemo biti u vrhu”, kaže Bruno, koji je biznis pokrenuo sa svojom partnericom Nikom. A sve je krenulo od njihove velike želje da rade nešto što ih ispunjava i što im neće biti teško raditi cijeli dan.

“Znali smo da nešto želimo, ali nismo znali što. Nakon dva mjeseca veze Nika i ja prodali smo sve što smo imali i uložili smo ono što smo zaradili u ovaj projekt. Namjerno ne govorim Cidrani, jer projekt tada još nije imao ime. Uložili smo raditi nešto kreativno, inspirativno, nešto što nam odgovara i ima svrhu, a to je nama bilo zdravlje. Bili smo dosta okruženi bolestima u našim obiteljima i spontano smo došli do toga da želimo pridonijeti zdravlju i dugovječnosti.”

Krenuli su s proizvodnjom jabučnog octa koji je imao najveću količinu polifenola u Europi. “Bio je stvarno poseban”, kaže Bruno. “Ali nismo znali ništa o proizvodnji hrane, nismo imali nikakvo formalno obrazovanje o tome, niti radno iskustvo. Jednostavno smo krenuli u to. S vremenom, kroz puno pokušaja i pogrešaka, u prvih osam-devet mjeseci lansirali smo 23 inovativna proizvoda, ali među njima još nisu bili naši fermentirani mikronapitci, koji danas čine srž brenda.”

Kroz taj proces učenja o tome kako formirati cijenu, kako voditi stanje zaliha, kako organizirati skladište, proizvodnju, ekocertifikate, deklaracije, kako budžetirati… došli su do nekih znanja koja su povezali i tada je stvoren taj “kritični” moment kreativnosti i ideja koji im je nedostajao na početku.

“Krenuli smo u nepoznato, prošli kroz niz frustracija zbog kojih smo željeli i odustati, i onda smo u jednom trenutku došli do mikronapitaka. U početku nisu bili jasno iskomunicirani kao proizvod, nisu bili ni tako dobrog okusa, nismo imali tako široku paletu proizvoda. Bili su više nekakav prototip. U početku smo htjeli postati proizvođač zdrave hrane koji nudi sve: od proteina, rawfooda, čokoladica, kave… Bilo je dosta ambiciozno jer sad shvaćamo da ako želimo nešto napraviti na vrhunskoj razini, onda na tome treba raditi cijeli životni vijek. Ali na početku nemate osjećaj koliko je to kompleksno.”

Nika i Bruno su se tako zaljubili u fermentirane mikronapitke, educirali su se i prepoznali su potencijal crijevne mikrobiote. Shvatili su također da je to novo, još nedovoljno istraženo područje o kojem se još uvijek mnogo toga ne zna. “Svakog mjeseca izađe nova znanstvena studija koja opovrgava nešto što je do tada bila empirijska istina”, kaže Bruno.

“Iz naših crijeva ne proizlazi samo naš imunitet, nego i raspoloženje, naša motivacija preko neuromodulatora. Ako promijenimo našu probavu, mijenjamo samog sebe. S mozgom to ne možemo na takav način, niti tako brzo. Tako smo malo po malo ukidali ostale proizvode, iako su neki od njih bili vrlo uspješni, i fokusirali smo se na fermentirane napitke.

Prije dvije i pol godine smislili su ime Cidrani, a u vrijeme prvog zaključavanja zbog pandemije, 4. travnja 2020. predstavili su prve proizvode. Lockdown ih je usporio, jer su imali brend za koji nitko nije znao, proizvod koji je trebalo objasniti, a bili su zaključani u kući.

“Prvih stotinu mjesta smo probili telefonski. Objašnjavali smo što je naš proizvod, slali uzorke… Provodili smo dane na telefonu tijekom dva mjeseca. Napravili smo bazu od desetak mjesta, poklopila se prva objava u medijima i sve se nekako zavrtjelo”, prisjeća se Bruno, koji se s kombuchom, fermentiranim čajem, upoznao dok je živio u Amsterdamu.

“Tada nisam znao puno o tome. Kasnije sam shvatio da sam mislio da se hranim zdravo, a unosio sam u sebe hrpu šećera. Ljudi vole slatki okus i industrija je to prihvatila. Ali mi ističemo da nismo proizvođači kombuche – mi smo longevity tvrtka, tvrtka koja radi na povećanju healthspana (koliko dugo smo zdravi, op. red.) i dužine trajanja života, a mikronapitci su samo jedan od alata. Mi educiramo tržište, izbacili smo stranicu s blogovima s najnovijim znanstvenim istraživanjima, imamo u timu biotehnologa doktora znanosti, dvije bioinformatičarke…”, razlaže Bruno.

“Nije stvar samo u fermentiranom mirkonapitku, iako je to nedvojbeno dobra navika. Stanford je dokazao da svakodnevno konzumiranje fermentiranog smanjuje upalne procese u tijelu. A jedna dobra navika vodi drugoj. Ako popijete fermentirani napitak ujutro, vjerojatnije je da ćete otići trčati. Trčanjem će se smanjiti kortizol, izbalansirat će se glukoza u krvi, luči se brain-derived neurotrophic factor (BDNF), tlak se balansira, i dan počinjemo potpuno drugačije. Nakon trčanja meditacija od 5-10 minuta puno je lakša nego bez trčanja. Nabrojao sam vam nešto što traje pola sata, a determinira vam cijeli dan. Postavljamo dobre temelje za svoje zdravlje. Naše zdravlje izravno je povezano s navikama i mi to potičemo na dnevnoj razini.

Lifestyle izbori su 94 posto našeg zdravlja i dugovječnosti, a geni samo 6 posto. Nas zanima kako smanjiti biološku dob, a fermentirani napitci su vrhunski alat za to. Fermentirana hrana općenito. No, problem s komercijalnim fermentiranim proizvodima poput komercijalne kombuche je da je često puno šećera: uobičajena kombucha na tržištu sadrži 20 g šećera po bočici, a to nikako nije zdravo. Neku hranu možemo sami fermentirati, poput kupusa, ali to zahtijeva prostor, vrijeme, postupak može poći u krivo…”, tumači Bruno.

A Cidranijev odgovor je rješenje po uzoru na Nespresso: jednostavno, elegantno i kvalitetno. Fermentirane napitke u posebnom pakiranju čiji sadržaj treba samo dodati u vodu. A vode ima (gotovo) svugdje.

Kod velikih prehrambenih industrija fermentacija traje nekoliko sati. Kod Cidranija traje više od sto dana kako bi se svi šećeri “pojeli”. Što je fermentacija duža, oslobađa se više metabolita, kratkolančanih masnih kiselina, više postbiotika. Stvara se sinergija prebiotika, probiotika, postbiotika koji djeluje na naša crijeva, tumači Bruno. “No, time idemo u kiselost i većini ljudi ne sviđa se okus ovoga što radimo. Imamo posebnu skupinu potrošača koji su se navikli i vole takve okuse. Imamo manju nišu, ali puno svjesniju i obrazovaniju u tom kontekstu.”

Kao prednost Cidranijevih proizvoda ističe da sadrže 4 do 5 puta manje šećera od kombuche u bočici drugih proizvođača, i to iz organskog sirovog meda. U njihovim proizvodima nema bijelog šećera. Zbog duge fermentacija i posebnog pakiranje koje ne propušta zrak ni svjetlost, prilikom dostave (transporta) nije potreban hladni lanac, tako da je manja ugljična emisija. “Jednostavna dostava je velika prednost naših proizvoda. Između ostaloga, nema potreba za lokalnom proizvodnjom, sve možemo raditi u Hrvatskoj”, naglašava Bruno.

Proizvode plasiraju kroz dvije vertikale, jedna je maloprodaja i distributeri, a druga je web shop koji nudi i sustav pretplate kakav je vrlo popularan u SAD-u. Pretplata se može otkazati u bilo kojem trenutku, ali ako ne otkažete, svakog mjeseca vam dolazi 30 mikronapitaka. “Tako potičemo svakodnevnu koznumaciju jer je to znatno efikasnije nego popiti deset kombucha u jednom danu”, pojašnjava Bruno. Dodaje kako se pretplata dijeli na korporativnu i osobnu, a neke tvrtke uzimaju mjesečne pakete i za desetak zaposlenika.

Uvode i test koji mjeri biološku dob. Test će pretplatnicima davati svakih šest mjeseci. “Želimo srezati biološku dob naših klijenata. Test radimo u suradnji s laboratorijem Glycan Age, koji mjeri inflamatorne markere. Jednostavnim uzimanjem kapljice krvi iz prsta laboratorij napravi analizu upalnih procesa u vašem tijelu. Članovi naše zajednice gut entuzijasta imat će na raspolaganju i besplatne testove stolice, kojima će mjeriti napredak svog probavnog mikroboma.”

U Hrvatskoj su prisutni u Kauflandu, Sparu, Bio Bio, Tvornici zdrave hrane, malim specijaliziranim trgovinama poput Mrkvice, Gligore, Veronike, Grge Čvarka… Horeca kanal također se otvara, upravo su primili prvu narudžbu iz Michelin star restorana Pelegrini iz Šibenika, dodaje Bruno.

Distributere imaju u Nizozemskoj, Belgiji i Irskoj, a prije mjesec dana sudjelovali su na sajmu u Londonu gdje su uspostavili kontakte s nizom distributera pa Bruno očekuje da bi kroz mjesec dva mogli pokriti desetak europskih država, među kojima su Norveška, Švedska i Češka.

“Krajem godine Nika i ja selimo u Sjedinjene Države kako bismo tamo radili prodaju, dok tim, laboratorij i proizvodnja ostaju u Hrvatskoj”, najavio je Bruno. Na pitanje imaju li proizvodne kapacitete za američko tržište, Bruno odgovara kako su od početka postavili skalabilan poslovni model.

“Kad god smo nešto radili, gledali smo kako to možemo postaviti da bismo već sutra mogli pokriti cijelu Ameriku. Naišli smo na zanimljive stvari koje nisu mogle biti skalabilne i njih smo ponudili kao limited edition zbog imidža, ali se time nismo bavili ozbiljno. U startu smo imali plan da nemamo svoju proizvodnju. To je čest model u svijetu, a sve češći i kod nas, iako se o tome malo govori. Kod outsourcinga proizvodnje dobro je što imate nekoga tko je uložio u pogon i ima svoje stručnjake: kažete im što želite i oni su stručni da to isporuče.”

No, nakon dvije godine njihovi proizvodi su kompleksniji i ne postoji jedno mjesto koje to može izvesti. Do sada su sve fermentirali na jednom mjestu, sekundarna fermentacija odvijala se na drugom, pakiranje na trećem… To je sada postalo logističkim složeno tako da su ipak odlučili pokrenuti svoj pogon.

U pogonu bivše craft pivovare u Petruševcu Cidrani proizvodi Sparkling, svoj jedini proizvod u boci, bezalkoholnu alternativu pjenušcu. Tamo će od 1. srpnja proizvoditi i mikronapitke. Kupili su stroj, dijelom na leasing, napravili računicu. Bit će to financijski povoljnije, brže, a recepte će čuvati u kući, tumači Bruno. Do sada su razne strane poznavale dio procesa. Iako je to mozaik koji nije lako posložiti, uvijek postoji rizik. “A ako kapaciteti ne budu dovoljni za američko tržište, nije problem kupiti još jedan stroj”, dodaje.

U portfelju imaju osam fermentiranih mikronapitaka, dva izlaze u svibnju, još dva u lipnju. Bit će uskoro i dva bezalkoholna pjenušca Sparklinga. “Smanjili smo broj različitih formata: prije smo imali jedan proizvod u prahu, jedan u pasti, treći u kapsulama, četvrti u tekućini. Sad su nam primarni format fermentirani mikronapitci. Planiramo širiti paletu, tako da ćemo za godinu dana imati 40-ak proizvoda, ali u istom formatu.”

Upravo su lansirali novi brend – Ani Biome: “Tvrtka nam se zove Cidrani Biome. Biom se odnosi na živu kulturu organizama bilo gdje u prirodi, u trbuhu ili u fermentiranom proizvodu pa smo zato to ime i odabrali”. Novi projekt pod brendom Ani Biome (drugi dio riječi CidrANI i biom) usmjeren je izravno na korisnike (b2c), odnosno za prodaju putem interneta, i neće ga biti u trgovinama.

“Na to smo se odlučili jer s jedne strane imamo Cidrani kao brend koji ima svoju mrežu maloprodajnih lokacija i distributera, a s druge dugovječnost i potragu kako smanjiti malformacije u tijelu. To ne možemo napraviti s brendom koji je na policama u trgovinama jer naš cijeli mikrobiom je poseban kao i otisak prsta, mijenja se doslovno na dnevnoj bazi, i ako ga želimo personalizirati, moramo biti u izravnom kontaktu s korisnicima”, pojasnio je Bruno.

U posao su uložili svoje novce, ono što su zaradili prodajom imovine. Dogovorili su i financiranje s poslovnim anđelom, ali on je u prosincu preminuo od covida, što je bio veliki šok. Krajem siječnja dogovorili su pak bridge rundu s grupom domaćih investitora, a trenutno su usred prikupljanja nove runde kapitala. Do sada su zatvorili trećinu.

“Planiramo nastaviti s investicijama zahvaljujući prikupljenom kapitalu, organski rastemo. U ovoj godini do sada tri puta u odnosu na isto lanjsko razdoblje, na razini cijele godine, prema narudžbama, devet puta. Sve reinvestiramo. Predat ćemo i neke prijave za EU fondove, ali na to nikad ne možete sigurno računati. Ako dođe, dobro dođe”, razlaže Bruno planove te dodaje kako su ove godine povećali tim s četvero na 15 ljudi.

Cidrani Biome je jedan od pobjednika posljednjeg natječaja Pokreni nešto svoje: “Jako smo zahvalni jer nam svaki iznos jako dobro dođe. Treći put smo se prijavili: prvi put nismo  izbrani, drugi put smo ušli u finale, ali nagradu nismo dobili. Bili smo nesretni, ali ustrajni. Zaključili smo da nismo bili dovoljno dobri, fokusirani. Prijavili smo se treći put i dobili. Ali nema prostora za samohvalu, moramo ići dalje”.

Na kraju razgovora ponovo smo se vratili na konkurenciju. “Konkurencija postoji, ali prava priča tek počinje”, smatra Bruno. “Longevity će biti najveća industrija u povijesti čovječanstva. Danas čini 20 posto BDP-a, ide prema tome da postane najveća. Na tome rade Google, Bayer, Amazon. Oni kupuju male tvrtke, a ja vjerujem da mi možemo napraviti jako puno. Farmaceutska industrija ima unificiran pristup, a ljudski organizam se svakog dana mijenja. Zato mislim da farmaceutski divovi ne mogu preuzeti ulogu lidera i da ima prostora za druge. Mi moramo uzeti elemente big fooda, big pharme i big techa te spojiti to u jedan sustav. Vjerujemo da se uspjeh u industriji dugovječnosti temelji na preklapanju ove tri industrije, ali uz drukčiji pristup, jer velike kompanije se vode profitom, a ne time kako da ljudi ostanu što dulje zdravi”, zaključuje Bruno.