Znate li što jedete? Razmišljate li o tome dok kupujete hranu? Još 1826. francuski pravnik i političar Anthelme Brillat-Savari, koji se proslavio kao gastronom, u svojoj knjizi “Fiziologija ukusa ili meditacije transcendentne gastronomije“ napisao je “Reci mi što jedeš i reći ću ti tko si“. Nešto kasnije njemački filozof Ludwig Feuerbach napisao je u svom eseju “Čovjek je ono što jede“. Niti jedan od njih nije mislio da njihov citat treba shvatiti doslovno. Poanta je da hrana koju jedemo utječe na naše zdravlje i svijest.
S vremenom smo promijenili navike i pomalo zaboravili na zdravu prehranu, no posljednjih godina sve više ljudi počinje voditi računa o tome što jedu. istraživanja pokazuju da osam od deset potrošača prilikom kupnje provjerava porijeklo hrane, a dvije trećine ih kaže da porijeklo hrane snažno utječe na njihovu odluku o kupnji.
Hrvatski startup VeeMee otkriva vam upravo to – što jedete i odakle potiče hrana koju kupujete. Krumpir u Lidlu i Plodinama, drniški pršut u Tommyju, voće i povrće iz Grčke i Španjolske u Sparu, gljive u Konzumu samo se neki od više od 150 proizvoda obuhvaćenim platformom VEEMEE.
Dovoljno je očitati QR-kod s deklaracije proizvoda putem pametnog telefona ili tableta. Kod upućuje na responzivno sučelje koje prikaže profil proizvođača (PID) na online platformi VeeMee. PID sadrži sve relevantne informacije o porijeklu proizvoda, njegovom proizvođaču i distributerima.
Drugi način je primjena VeeMee mobilne aplikacije koja prepoznaje proizvode na temelju slike putem AI cloud servisa, tumači Marko Kozjak, idejni začetnik platforme.
Digitalizacija ciklusa kretanja svježe hrane
Marko je dugo radio u FMCG sektoru na projektima usmjerenim ka poboljšanju ciklusa kretanja svježe hrane – primarno za potrebe procesa trgovine hranom. Drugi ključan čovjek u VeeMeeja je Nikola Vido, suosnivač i partner s iskustvom u administrativnim i pravnim poslovima.
“Radeći u FMCG sektoru shvatio sam kako postoje zajedničke komponente svih tih procesa koje se primarno odnose na kvalitetu hrane, a manifestiraju se kroz svijest potrošača o porijeklu proizvoda i identitetu proizvođača. Te komponente nisu bile udružene niti zaokružene na tržišno neutralan i afirmativan način. Stoga smo se 2017. okupili i odlučili svoje iskustvo i znanja pretočiti u platformu koja je zamišljena kao rješenje digitalizacije kruga hrane – tako je nastala tvrtka VeeMee“, prisjeća se Marko.
Cilj je bio povećati i poboljšati poljoprivredno tržište u Hrvatskoj s naglaskom na jačanje konkurentnosti prehrambenih proizvoda uzgojenih na obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima (OPG).
“Platforma je namijenjena svim tržišnim akterima u direktnom doticaju s plasmanom svježe hrane: proizvođačima – poljoprivrednicima, otkupljivačima, prodavačima – trgovačkim centrima i, konačno, krajnjim kupcima – potrošačima“, tumači Marko. “Ovaj lanac povezan je logističkim pod-sektorom, koji u širem smislu obuhvaća pripremu i provjeru kvalitete hrane, pakiranje, transport, skladištenje…“
Dodaje kako je fokus bio odgovoriti na temeljna pitanja vezana uz svakog dionika lanca: tko, što, gdje i koliko.
Sljedivost hrane
“Odgovorima na ova pitanja te povezivanjem navedenih aktera kroz cjelokupni lanac, uz dostupnost i transparentnost svih podataka, osigurava se sljedivost hrane. U kombinaciji s digitalizacijom logističkih procesa pomažemo smanjenju otpada hrane i emisija stakleničkih plinova (CO2e).“
Platforma proizvođačima donosi vidljivost, transparentnost i otvorenost prema svim tržištima, kaže Marko. „Pomažemo im da grade svoj brend. Potrošačima pak dajemo transparentni uvid u sljedivost svježe hrane. Pružamo im odgovor na pitanje: ‘Misliš li da znaš što jedeš?’.“
Platforma se temelji na kombinaciji open source tehnologija za WEB te mobilne aplikacije osnažene pozadinskim online servisima koje koriste modele strojnog učenja (AI) koji su u razvoju već dvije godine, a temelj su za prepoznavanje i verifikaciju proizvoda svježe hrane u maloprodaji i veleprodaji bez deklaracije i QR-koda. Ova funkcionalnost, razlaže Marko, razvijena je u interesu velikih tržišnih aktera i krajem prošle godine predstavljena je u Lisabonu, na najvećem svjetskom sajmu online rješenja.
U bazi više od 150 proizvoda i 1400 proizvođača
Bazu profila uređuje VeeMee na osnovu podataka koje putem obrazaca dostavljaju korisnici. Tijekom vremena razvijena je metodologija kojom se omogućava provjera od strane drugih korisnika.
“Ključna provjera se obavlja kroz kontakte u logističkom i prodajnom sektoru gdje je najvažnija valuta povjerenje koje se gradi godinama. Za provjeru su nam također raspoloživi podaci iz poslovnih servisa kao i javno dostupni podaci“, tumači Marko.
“Razvojem procesa upisa i provjere podataka došli smo do stupnja na kojem dio procesa možemo automatizirati i omogućiti svojim korisnicima upis i ažuriranje dijela podataka, no naš naglasak je uvijek bio na izvornosti i provjerenosti informacija. Želja nam je da krajnji kupac može provjeriti informacije. Poljoprivrednici, otkupljivači te drugi koji plasiraju informacije o sljedivosti hrane lako su provjerljivi putem PID profila, a to i jest cilj jednostavnog pristupa i transparentnosti podataka.“
Prilikom pridobivanja prvih korisnika znatno im je pomoglo stečeno iskustvo, ostvarene relacije, poznavanje tržišta i kontakata, ističe Marko.
“Naš početak se može opisati kao prodaja od vrata do vrata, no u procesu su nam znatno pomogli naši brojni partneri: PZ Varaždinsko povrće, Zajednica udruga hrvatskih povrćara, PZ HortiCo i Braniteljska zadruga Bažine.“
Trenutno u bazi imaju dvadesetak kategorija s više od 150 različitih proizvoda i više od 1400 proizvođača. Svaki od njih ima svoj PID profil.
„VEEMEE platformi pristupaju korisnici iz čitavog svijeta, iz stotinjak država. U kontekstu sljedivosti robe, naš sustav neutralne oznake sljedivosti s QR-kodom osim hrvatskih koriste i proizvođači iz Španjolske i Grčke, a naši veliki klijenti usluga pametne logistike dolaze iz osam zemalja članica EU“, razlaže naš sugovornik.
Kada je riječ o Hrvatskoj, u bazi su PID-ovi iz svih regija i županija, Marko ističe Varaždinsku i Zagrebačku županiju kao pionire u digitalizaciji i pristupu.
“VeeMee ne radi razlike u veličini obradive površine. Poljoprivrednik je poljoprivrednik bio mali ili veliki. Trenutno dominiraju povrćari.“
Pretplata i pametna logistika
Poslovni model tvrtke oslanja se na sinergiju proizvoda i usluga. Primarno su tu prihodi od pretplate za naprednije korisničke pakete na VeeMee platformi koji omogućavaju veću kontrolu nad profilom te vlasništvo nad QR-kodom i neutralnom oznakom sljedivosti.
“Važno je napomenuti“, tumači Marko, “da niti jedan naš klijent ne može kupiti privilegirani status u odnosu na druge (male) proizvođače jer je platforma upravo nastala s ciljem valoriziranja kvalitete pojedinca nauštrb volumena trgovine.
Pretplatnici naše platforme su mali, srednji i veliki korisnici pretežito iz Hrvatske, a ciljano i iz drugih država članica EU pa i šire. Sekundarno, ostvarujemo prihode od usluga pametne logistike, Food Waste i Smart Logistics, koje pružamo klijentima koji uvoze svoje svježe prehrambene proizvode na naše tržište ili izvoze i plasiraju domaće prehrambene proizvode na tržištu EU. Mi im omogućavamo uštede u logističkim troškovima koji su u ovom poslu krucijalni kako bi se spriječili zastoji i povrati – koji u nedostatku trenutnih logističkih rješenja (koje mi pružamo) automatski generiraju otpad hrane (Food Waste).
>>Agrivi: Digitalni domoroci preuzimaju poljoprivredu
>>Food waste: Kako se boriti s otpadom od ostataka hrane?
Organiziramo usluge prijevoza, prebiranja, pakiranja, skladištenja, deklariranja i koordinacije, a to je jedino moguće ako smo korak ispred vremena i ako temeljem naših iskustva i razvijenih procedura možemo predvidjeti dobar dio problema pa tako i preventivno djelovati prilikom savjetovanja naših klijenata.“
Od siječnja 2019. obradili su više od 1500 tona robe i pritom spasili od bacanja više od 600 tona hrane uz mjerljivo i konkretno smanjenje CO2 emisija, dodaje.
VeeMee tim danas broji devet stručnjaka – od poljoprivrednika i agronoma do IT razvoja i razvoja poslovanja – trgovaca, ekonomista, agronoma, informatičara, psihologa i pravnika.
EIT Climate-KIK i nova investicijska runda
Marko i Nikola su u početku razvoj financirali vlastitim sredstvima, no vrlo brzo im se priključio investitor koji vjeruje u projekt i sposobnost realizacije, a razumije i ciljanu industriju. Tako je početkom 2019. provedena dokapitalizacija koja je tvrtki pomogla premostiti prvi jaz u prijelazu s implementacije ideje na održivo poslovanje, a bez zaustavljanja ili usporavanja razvoja rješenja.
“Možemo reći da je naš biznis od samog početka održiv jer pravovremeno planiramo i poduzimamo aktivnosti potrebne za očuvanje solventnosti i likvidnosti tvrtke. U računovodstvenom smislu smo od samog početka profitabilni, no u investicijskom smislu višestrukih povrata na investiciju odradili smo tek prvo poluvrijeme“, kaže Marko. “Sljedeći korak nam je osigurati još jednu relativno manju dokapitalizaciju kako bi naša operacija bila u potpunosti spremna za treću fazu, a to je veća investicijska runda u 2021. godini.
U tom smislu nam je EIT Climate-KIK, program u koji smo primljeni uz svesrdnu podršku ZICER-ova tima, dodatno olakšao rast i pomogao kada nam je to bilo najpotrebnije.“
Kroz EIT Climate-KIK cilj im je prezentirati podatke i rezultate koje žele ostvariti na tržištu EU u narednom poslovnom razdoblju.
“Očekujemo da će nam ovaj program pomoći pri dodatnom profiliranju poslovne strategije i poslovnog modela, da ćemo uspostaviti komunikaciju s potencijalnim investitorima te osigurati sredstava za skaliranje naših marketinških i prodajnih aktivnosti. Smatramo to kao osobni izazov, ali prije svega kao uporište i potvrdu da je sve ono što radimo prepoznato od strane EU kao dugoročno i kompletno rješenje za probleme u FMCG sektoru – trgovine svježom hranom.“
O konkurenciji
Na pitanje o konkurenciji, Marko odgovara kako slična rješenja postoje u svakom pojedinačnom tržišnom segmentu: sljedivosti robe i hrane (Traceability), upravljanju otpadom hrane (Food Waste) i pametnoj logistici (Smart Logistics). „Međutim, postoji niz specifičnosti, prepreka i izazova, kako za nas tako i za naše tržišne konkurente, čak i bez obzira na njihovu veličinu i utjecaj.“
“Primarno, tu je pitanje jednostavnog i izvedivog poslovnog modela. U našem tržišnom segmentu vrlo je teško pronaći profitabilni model, zbog izuzetno malih marži, velikog volumena trgovine te vremenske specifičnosti (svježa roba je brzo kvarljiva). Pogotovo za startup tvrtke. Također, s obzirom na kompleksnost FMCG lanca i višeparitetnost, da bi sustav bio iskoristiv, mora biti prihvaćen (ne samo načelno-deklarativno, nego i implementiran) od strane dobrog dijela dionika FMCG ekosustava. Samo ako cjelovito rješenje postane dio ciklusa hrane (food cycle), onda ova platforma dobiva puni smisao. A to je nemoguće bez širokog, ali i lokalno-specifičnog znanja (know-how) i relacija povjerenja.“
Dodaje kako se konkurencija može podijeliti na tri segmenta: velike međunarodne multinacionalne sisteme – državne tvrtke, korporacije i tijela koje kontroliraju standarde; srednje regionalne tvrtke koje u suradnji s velikim sustavima ili državnim tijelima guraju određene koncepte; i konačno male lokalne tvrtke koje su fokusirane na rješenja online prodaje poljoprivrednih proizvoda.
“Veliki sustavi nemaju agilnost, a mali su, kako bi bili profitabilni, vrlo usko usmjereni. Srednji su po nama dugoročno neodrživi jer zbog svoje povlaštene pozicije nisu primorani optimizirati svoje proizvode i poslovne modele u smjeru profitabilnosti“, smatra Marko. „VeeMee know-how omogućuje izradu rješenja koje zaokružuje cijeli proces i po tome smo jedinstveni. Usmjerili smo cjelokupni svoj proces prema dugoročnim i održivim rješenjima.“
Digitalna deklaracija
Najavljuje kako će nastaviti s razvojem svojih rješenja: “Završena nam je mobilna aplikacija, testirana i funkcionalna, osnažena pozadinskim AI modelima. Radimo na tome da bude dostupna na tržištu do kraja tekuće godine. Digitalna deklaracija je naš najveći projekt koji pripremamo u suradnji s velikim međunarodnim partnerima koji su prepoznali naša rješenja, posvećenost i stručnost. Trenutno raspisujemo procese i pripremamo razvojne projekte kroz koje će se realizirati prve aplikacije. Crowdfunding projekt, iako je operativan na našoj platformi, nije aktiviran zbog prepreka u zakonskoj regulativi na našem tržištu. Ovaj projekt je odgođen za sljedeću fazu rasta jer zbog veličine našeg tima moramo održavati fokus na brzo izvedivim projektima i proizvodima“.
“Bez obzira na konačni poslovni model, vizija VeeMeeja je da budemo sudionik i pokretač promjena koji će kao rezultat imati digitaliziranu poljoprivredu i sretnije, slobodnije i zdravije društvo i tržište. VeeMee ne gledamo samo kao tvrtku nego kao obitelj – u koju su svi tržišni dionici uvijek dobrodošli“, zaključio je Marko.