Hrvoje Smolić: Nove tvrtke osloboditi poreza na dobit prvih godina

Startupi koji su u potpunosti orijentirani na ulaganje dobiti u daljnji razvoj i širenje itekako znaju gdje bi bolje potrošili taj novac, primjerice, zaposlili bi novog junior developera,,kaže osnivač i izvršni direktor tvrtke Qualia

196
Hrvoje Smolić
Hrvoje Smolić, osnivač i izvršni direktor tvrtke Qualia

Hrvoje Smolić je osnivač i izvršni direktor tvrtke Qualia čiji je glavni proizvod business intelligence softver BusinessQ. Pomoću njega direktori, menadžeri ili analitičari iz podataka vide jasne informacije o tome koji artikli se najbolje prodaju, tko je najbolji zaposlenik, je li ovaj dućan bolji nego u istom razdoblju prošle godine, koji stroj u pogonu stvara najviše škarta, ovisi li količina škarta o vlazi u zraku i slično.

S obzirom na sve uspjehe, može li se Qualia još uvijek zvati start-up? Zašto?

Kada sam osnivao Qualiu 2010. godine, nisam niti bio upoznat s pojmom startupa, kao niti s modelima financiranja, kapitalizacije, udjela i sl. Jednostavno sam bio siguran da imam dobru ideju i krenuo sam je ostvarivati. Definicija startupa nije jednoznačna, tako da je teško odgovoriti na ovo pitanje.

Prema jednom mišljenju tvrtke (obično visokotehnološke) koje imaju velik potencijal za rast su startupi, bez obzira na uspjehe i bez obzira na to koliko dugo posluju. Tako danas mnogi još uvijek smatraju i Uber ili čak npr. Facebook startupima. Kako mi već nekoliko godina zaredom više nego udvostručujemo prihode iz prethodnih godina te imamo još mnogo prostora za rast, po tome jesmo startup.

Iza vas je gotovo sedam godina poslovanja. Kako je sve počelo?

Sve je počelo s puno entuzijazma i ljubavi prema jednom području tehnologije – pravilnoj, nedvosmislenoj vizualizaciji poslovnih podataka. Tada se rodio i nacrt ideje kako bi izgledao softver koji bi ispunio taj cilj i kroz koji bi se taj entuzijazam mogao iskazati. Slijedio je odgovor i na tehnička pitanja i realizacija prve verzije softvera. Vrlo brzo dobili smo prvog klijenta; ostalo je povijest.

Što biste eventualno mijenjali da ponovno počinjete? Što savjetujete mladim poduzetnicima – početnicima u IT-u ali i ostalim djelatnostima?

Što bih mijenjao jest škakljivo pitanje. Svjestan sam svih malih pogrešaka u smjeru kojim softver treba ići, odlučivanju oko ovoga ili onoga i prirodno bi bilo da poželim tada imati ovo iskustvo i ne napraviti greške. Međutim, sve te greške dovele su do novih iskustava, sazrijevanja i u krajnjoj liniji do točke u kojoj se Qualia nalazi sada – a s tom točkom sam izuzetno zadovoljan.

Mladim poduzetnicima savjetujem da razviju svijest kako je poduzetnišvo izuzetno teško, psihički (česte stresne situacije) i fizički (u početku trebate raditi za dvojicu-trojicu zaposlenika koje još ne možete financirati). Nemojte poletjeti od prvih uspjeha, ali niti pasti nakon prvih neuspjeha. Bit će i jednog i drugog.

Za 2015. ste svojedobno kazali kako je bila najbolja ikad. Je li se trend nastavio i u 2016. – kako ste poslovali prošle godine?

Trend se nastavio, ako ne i pojačao. 2016 je bila dvostruko bolja od 2015. Ova godina krenula je izvrsno, bolje nego što je krenula prošla. Trik je u tome što stalno povećavamo stabilne izvore prihoda od novih linija proizvoda i s novih tržišta.

Jeste li proširili mrežu partnera u inozemstvu odnosno regiji? S koliko ih surađujete?

Imamo nekoliko jakih partnera u inozemstvu, u SAD-u, Velikoj Britaniji, Irskoj, Italiji. Ove godine želimo još aktivnije potražiti nove IT partnere, to nam je jedan od ciljeva.

 

Vaš je glavni “adut” business intelligence softver BusinessQ. Radite li na nečem novom ili usavršavate postojeći proizvod?

U pravu sve – to je naš glavni softverski proizvod. Najveći dio istraživanja i razvoja usmjeravamo na njegove nadopune ili cijele nove module, poput prediktivne analitike s kojom smo u početnoj fazi. Ne želimo da BusinessQ odgovara samo na pitanja što se dogodilo, već i da daje predikciju što će se dogoditi pod kojim uvjetima.

Kako protječe suradnja s First Data? Koliko je do sada instalacija u tom segmentu?

Suradnja s njima, odnosno Cloverom je jedan od segmenata koji neprestano raste. Analytics App, naša aplikacija temeljena na BusinessQ softveru namijenjena Clover POS vertikalnom rješenju danas broji preko 5000 instalacija (poduzeća) u SAD i Europi.

Koji su glavni izvori prihoda tvrtke? Koji segment generira najviše prihoda na domaćem, a koji na inozemnim tržištima?

Kao što sam spominjao, imamo nekoliko stabilnih izvora prihoda. Najviše prihoda generira BusinessQ licenciranje i projekti generalno, i to najviše izvozimo. Na domaćem tržištu je BusinessQ također prisutan, no prihodujemo i od razvoja nekih drugih softverskih rješenja po narudžbi. Ove godine nam je oko 60% prihoda od izvoza.

Je li se u dosadašnjem poslovanju pojavila potreba za dodatnim kapitalom odnosno ulagačima?

Bilo je ponuda ulagača no taj model mi nikada nije odgovarao. Puno stabilniji je za tvrtku model u kojem je ona izrasla doslovno od nule, ono što zaradi (prihodi umanjeni za troškove) ulaže u novi razvoj i nove zaposlenike, novi razvoj donosi nove prihode i tako u krug. Na tom modelu Qualia posluje od prvog dana.

Kakvi su planovi za budućnost – do kraja ove i u sljedećim godinama (ulaganja, zapošljavanje…)?

Imamo nove ideje za nekoliko većih dorada BusinessQ softvera (poput prediktivne analitike); također imamo i ideje za neke potpuno nove softverske proizvode. Zajedno s jednom domaćim partnerom aktivno radimo i na jednom inovativnom proizvodu.

Kakav profil kadrova treba Vaša tvrtka? Ima li ih dovoljno u Hrvatskoj? Koliko je zaposlenih u tvrtki?

Profil idealnog zaposlenika su kandidati sa završenim prirodnim ili tehničkim usmjerenjem, s programerskim i analitičkim umom.  Od sljedećeg mjeseca imat ćemo 7 zaposlenih, broj stalno raste, kako nam se širi poslovanje ili krenemo u realizacije nekih novih projekata. Budući da kada zapošljavamo, ne trebamo naći 20-30 zaposlenika, već jednog ili dva, uvijek nam se jave kvalitetni kadrovi. Svjestan sam da mnogi imaju problem s nalaženjem kvalitetnih kadrova, no mi ga još nemamo.

Opišite glavne karakteristike BusinessQ-a i koje su njegove prednosti u odnosu na konkurenciju.

BusinessQ je web poslovni softver koji u nekoliko kratkih koraka vizualizira podatke na koje se spaja. Vizualizacija je jasna, pregledna i čitka, u skladu s najboljim svjetskim praksama. Napravili smo vlastite, jedinstvene vizualizacije ključnih pokazatelja poslovanja. Softver radi na bilo kojem uređaju, u bilo kojem pregledniku.

Koliko je softver promijenjen u odnosu na najranije verzije? Jesu li promjene uvođene na zahtjeve klijenata ili ste sami pronalazili nove i poboljšane funkcionalnosti?

Softver je doživio nekoliko velikih promjena i bezbroj manjih. Jako smo osjetljivi na povratne informacije našihj klijenata i partnera – oko 30% novih funkcionalnosti dolazi od njihovih ideja.

Što bi vam u domaćem poslovnom okruženju olakšalo poslovanje? S kojim se poteškoćama susrećete?

Osobito u početku, bio sam jako “alergičan” na plaćanje 20 posto poreza na dobit. U stvarnosti to izgleda ovako: osnujete tvrtku i cijele godine se trudite preko svojih mogućnosti. Za 2-3 godine ostvarite prvi puta 100.000 kn dobiti no nakon toga odmah dobijate uplatnicu na 20.000 kn koje morate uplatiti u državni proračun te mjesečne paušalne rate od 1.700 kn.

Vjerujte, startupi koji su u potpunosti orijentirani na ulaganje dobiti u daljnji razvoj i širenje itekako znaju gdje bi bolje potrošili taj novac (primjerice, zaposlili bi novog junior developera).

Smatram da bi bilo izvrsno nove tvrtke osloboditi poreza na dobit prvih nekoliko godina.
Nadalje, mene osobno ne smetaju svi parafiskalni nameti koje imamo, ali uvijek me smeta nedostatak informacija.

Nakon osnutka imao sam osjećaj da iako želim razvijati softver, budući da sam direktor, trebam imati znanja iz računovodstva, ekonomije, trgovačkog prava, ljudskih resursa, plus pratiti svaku promjenu zakona. Općenito u Hrvatskoj nedostaje edukacije za buduće poduzetnike možda već od osnovne škole.