Turistički vodiči dobivaju alat za digitalni “storytelling”

Turistički vodiči izravni su prezenteri i interpretatori naših prirodnih ljepota, naše kulture, povijesti i tradicije - naše baštine. Startup JellyRide omogućava im da svoj rad predstave potencijalnim klijentima putem digitalne platforme kakvu su sami poželjeli

321
JellyRide
Miroslav Janković, prvi s lijeva [Izvor: JellyRide]

Turistički vodiči važna su karika u lancu turističkih usluga. Procjenjuje se da ih u Hrvatskoj ima pet do šest tisuća, no točan broj teško je odrediti, osobito onih aktivnih, jer je nekima to glavni i jedini posao, a neki se njime bave kao dodatnim poslom i povremeno. Osim što neizravno potiču turističku potrošnju, oni gostima predstavljaju lokalne znamenitosti, upoznaju ih s kulturnom baštinom i kroz svoju interpretaciju i tumačenje otkrivaju turistima i one skrivene detalje po kojima je određena destinacija, u širem smislu Hrvatska, drugačija i posebna. S obzirom na sve jači trend “doživljajnog turizma”, upravo interpretacija turističkog vodiča može biti presudna za emocije s kojima će se gosti vratiti svojim domovima i koje će prenositi svojim prijateljima – potencijalnim budućim gostima.

Usprkos značajnom doprinosu turističkoj ponudi, vodiči su jedna od najzapostavljenijih karika u spomenutom lancu turističkih usluga. Jedan od problema s kojima se susreću je kako predstaviti svoj rad. Naime, velika većina turističkih vodiča nema svoju internetsku stranicu.

Rješenje je ponudio zagrebački startup JellyRide koji su prije nešto manje od dvije godine pokrenuli Vedran Srhoj-Egekher, Marin Grbić, Ivan Filipović, Goran Šarac i Miroslav Janković.

Nakon što su osmislili ideju, dečki su kontaktirali turističke agencije i turističke vodiče. Turistički vodiči su, kažu, puno bolje reagirali na ideju, pa su odlučili krenuti u tom smjeru.

“Turistički vodiči pokazali su najreceptivnijim, jako dobro su reagirali na pitanja koja smo im postavili i odmah su se javili s prijedlozima kako da to bude bolje od postojeće situacije u kojoj se trenutno nalaze”, kaže Miroslav Jankov, CSO (Chief Sales Officer) u tvrtki JellyRide. “Udruga turističkih vodiča dala je vrlo jasan pozitivan odgovor, Bili su jako zadovoljni da postoji netko tko s njima želi razgovarati tako da ih pita što žele i što im treba kako bi kreirali još veću dodanu vrijednost.”

Ukratko, JellyRide je digitalna platforma namijenjena turističkim vodičima, koji na njoj imaju prostor kako bi se predstavili, brendirali i ponudili svoj sadržaj, svoju priču.

Kako platforma radi? Ako ste turistički vodič ili voditelj putovanja, prvi korak je da se registrirate. Tako dobivate pristup sučelju za fleksibilno i jednostavno kreiranje sadržaja, pripremu plana i programa putovanja odnosno kreiranje ruta obilazaka i razgledavanja pojedinih odredišta.

Tim JellyRidea napravio je anketu s velikim brojem turističkih vodiča koji su im objasnili zašto su nezadovoljni s postojećim platformama preko kojih nude svoje usluge. Prvi problem je da se na njima ne mogu kreativno izraziti. Drugi je da su sadržajno i komunikacijski ograničene. Treći problem je, naravno, previsoka cijena usluga.

“Na tržištu, naime, postoji nekoliko sličnih igrača, ali one im ne nude slobodu kakvu turistički vodiči traže. Drže ih u tom digitalnom kavezu gdje imaju svoju sliku i nešto malo teksta, ali ne puno više od toga. Također, blokira im se izravni kontakt s krajnjim potrošačem, što na našoj platformi nije slučaj.” tumači Miroslav.

“Naše rješenje”, razlaže Miroslav, “temelji se na tome da njihove probleme rješavamo prvenstveno tako da im omogućimo da budu online prisutni te da preko naše platforme imaju pouzdan i siguran sustav naplate. Druga stvar koju im omogućava JellyRide je marketing u skladu s njihovim željama i potrebama. To znači da mogu svoj proizvod prodati i plasirati krajnjem kupcu, te da mogu biti dostupni i izvan sezone”.

Turistički vodič je osoba koja turistima pokazuje prirodne ljepote, etnografske, kulturne i povijesne znamenitosti, spomenike, umjetnička djela, upoznaje ih s povijesnim osobama, legendama te gospodarskim i političkim zbivanjima. Pri tome svaki turistički vodič ima svoj način prezentacije i svoju priču – storytelling.

“Osim znanja stranih jezika i stručnog znanja o materiji o kojoj će turistima pričati, turistički vodič mora na zanimljiv i zabavan način prenijeti svoje znanje i znati se prilagoditi uzrastu i interesima turista. U tome svemu storytelling je jedan od alata kojima se možemo poslužiti, a mnogi su vodiči pohađali i tečaj interpretatora baštine, s ciljem usavršavanja svojih vještina”, opisala je u jednim intervju posao turističkog vodiča predsjednica Zajednice društava turističkih vodiča Hrvatske Kristina Nuić Prka.

Na platformi vodiči imaju dovoljno prostora da objasne koje regije i gradove pokrivaju, koje jezike govore te da ispričaju svoju priču, story, i predstave se potencijalnim klijentima. Pri tome imaju opciju povezati se na Instagram, Facebook i druge društvene mreže.

Platforma je s pozicije JellyRidea prema turističkim vodičima postavljena kao B2B odnos, dok je u segmentu odnosa turističkih vodiča prema turistima postavljena kao B2C.

“Naš poslovni model zamišljen je tako da turističkim vodičima naplatimo mjesečnu pretplatu, a krajnjem korisniku malu naknadu za usluge (service fee). “Naknada krajnjem korisniku se obračunava po transakciji, neće prelaziti 10 posto. Za uzvrat, u tu cijenu korisnici dodatno dobivaju unaprijeđeno korisniško iskustvo kroz digitalni sadržaj na mobilnim aplikacijama – nešto što druge platforme nemaju u svojoj ponudi”, objasnio je Miroslav.

Za sada je “van” pušten samo jedan dio platforme koji je u fazi beta testiranja, kaže developer Goran Šarac. “Nadamo se da će do kraja godine biti završen cijeli ovaj multimedijski dio kako bi se turistički vodiči mogli oglašavati. Plan je do kraja godine izbaciti minimum viable product (MVP, minimalno održiv proizvod koji će imati dovoljno funkcionalnosti da zadovolji rane korisnike kako bi se dobile povratne informacije za daljnji razvoj, op. red.).”

Kroz predregistraciju su okupili na platformi stotinjak vodiča, a Goran i Miroslav kažu da čim završe vizualni dio platforme, tim JellyRidea nastavlja razgovore s udrugama turističkih vodiča.

U akceleratorskim startup programima za sada nisu sudjelovali, uglavnom zbog nedostatka vremena i mogućnosti da se usklade termine za višemjesečne programe, a prijavili su za natječaj za bespovratne potpore za novoosnovana poduzeća koji provodi HAMAG-BICRO. Podsjećamo da je prvi natječaj raspisan po pravilu najbrži prst pa je zbog toga poništen, da bi u drugom navratu natječaj bio raspisan tako da glavni kriterij bude kvaliteta predloženih projekata. A valorizacija projekata traje.

JellyRide je član Hrvatske udruge za umjetnu inteligenciju (CroAI), Microsoft for Startups i InfoBip StartUp Tribea. Kao dio odabranog društva Startup programa Infobip Shift nastupili su na konferenciji u Zadru. Tamo su pitchali pri čemu ih je posebno obradovao pozitivan interes publike i potencijalnih investitora. Trenutno je aplikacija preuzeta blizu 10.000 puta, gledajući Android I iOS platfrome zajedno.”

“Poanta je da ova platforma rješava probleme grupe ljudi koji su doista zapostavljeni u tom turističkom procesu, a oni su zadnji korak koji donosi dodanu vrijednost u izravnom kontaktu s turistom”, zaključio je Miroslav.