Luka Kobeščak stručnjak je za Excel i druge MS Office alate. Podučavati je počeo već s 18 godina (prije 12 godina), a “zanimacija” je ubrzo prerasla u posao. Prije deset godina pokrenuo je tvrtku Numericus Zagreb, koja je u međuvremenu izrasla u etabliranu tvrtku čije usluge koriste organizacije iz raznih sektora, od javnih i državnih institucija, energetike, prehrambene industrije, logistike i financija do turističkog, trgovačkog, tehnološkog i zdravstvenog sektora.
Luka Kobeščak autor je i tri priručnika o Excelu, a nedavno je predstavio i platformu za testiranje znanja iz MS Office alata, što je uz obilježavanje desete godišnjice poslovanja bio povod za razgovor o njegovoj poduzetničkoj karijeri.
- Kako ste se, kada i zašto počeli baviti poduzetništvom? Jeste li odmah znali da ćete ići u smjeru edukacije i podučavanja?
Krenulo je sve kad sam upisao fakultet. Držao sam instrukcije iz matematike i fizike i krenuo sam držati pripreme za državnu maturu. Otvorio sam tvrtku, međutim prve godine nije bilo baš kako sam očekivao s odazivom, pa sam moramo još nešto dodatno ubaciti u ponudu. Prvi semestar na fakultetu imao sam predmet Korištenje računala i programa gdje smo radili Excel, to mi se svidjelo i odlučio sam davati instrukcije i edukacije iz Excela.
Kad sam vidio da mi je Excel super program i da postoji interes, odlučio sam se skroz tome posvetiti. No, bilo je jako izazovno i stresno. Sjećam se da sam kao materijale, davao par listova s nekim formulama. Kao 18-godišnjak koji kreće držati edukacije trebalo je puno upornosti kako bi se to sve naučilo i da te ljudi zavole, ali mislim da je upravo ta moja skromnost i energija ljudima bila super i ono što je i mene pokretalo.
- Zašto baš edukacija vezana uz MS Office alate, kako ste prepoznali njihov potencijal? Jeste li se sami susretali s poteškoćama u korištenju ovih alata ili ste vidjeli da na tržištu nema dovoljno pristupačnih ili kvalitetnih tečajeva iz tog segmenta iako postoji potražnja?
Analizom tržišta uočili smo da ovakvih tečajeva kod nas nedostaje, a prema interesu upisanih vidjeli smo da potrebe ne manjka. Na našim tečajevima, ovisno o stupnju, polaznici mogu naučiti logiku i pozadinu Excela. Kako razmišljati i kako ga svladati. Također, mogu naučiti kako automatizirati određene procese u Excelu i kako mogu koristiti kratice pomoću kojih povećavaju produktivnost na radnom mjestu. Kroz tečaj želimo pokazati da rad u Excelu ne mora biti stresan, nego zabavan, i da je on samo pomoćni alat koji ljudima omogućuje da brže i lakše obavljaju svoj posao.
- Excel je alat star više od 40 godine. Je li s vremenom izgubio na svježini, kako se nosi s modernim poslovnim alatima? Zašto je danas važno znati Excel? Koje su njegove prednosti i koliko prosječan korisnik zapravo koristi potencijal ovog alata?
Mislim da se Excel sve više koristi kako dolaze nove tehnologije. Kako se razvija tehnologija, tako se razvija Excel – doslovno na mjesečnoj razini se kreiraju nove funkcije koje olakšavaju svakodnevni rad. Bez obzira na to koliko tvrtka ima različitih programa, od SAP-a do drugih CRM-ova, na kraju svi podaci iz tih programa završavaju u Excelu. Excel je iznimno bitan jer svaka tvrtka treba ljude koji imaju znanje kako bi se podaci što točnije prikazali i kako bi se ti podaci na kraju mogli kvalitetno iskoristiti za rast poslovanja.
Prosječan korisnik koristi možda 0,1 posto Excela, jer s njime stvarno možemo napraviti kakvu god analizu želimo. U slučaju da Excel nešto ne može, tu je onda VBA kod pomoću kojeg možemo programirati u njemu doslovno što želimo.
- Zašto je Excel važan u biznisu, za što se konkretno najviše koristi? Razlikuje li se način kako ga koriste mali poduzetnici i korporacije?
Danas su u poslovanju jako bitni brojevi kako bi se mogle kreirati različite analize, predviđanja, statistika, SWOT analiza, kako bi se što preciznije moglo odgovoriti na promjene trendova i tržišta. Excel se na kraju koristi za sve, jer iz bilo kojeg programa možemo importati podatke u Excel i tada kreće ona glavna analiza i predikcija. Mali poduzetnici ga više koriste za evidenciju prihoda i rashoda, praćenje klijenata, a korporacije više kao pomoćni program svojim sustavima u kojima rade i za različite izvještaje koje trebaju predavati na tjednoj ili mjesečnoj razini.
>>Kako dobre tablice u Excelu mogu unaprijediti vaše poslovanje
- Nedavno ste predstavili platformu za testiranje znanja iz MS Office alata. Kome je namijenjena, po čemu je posebna i inovativna?
Prateći trendove i uvidjevši potrebu na tržištu, nakon perioda intenzivnog rada na osmišljavanju, kreiranju i izradi lansirali smo i predstavili platformu za testiranje iz Office paketa – jedinstvenu aplikaciju za testiranje znanja i vještina iz Office programa kako bi taj proces mogli svojim klijentima – tvrtkama, posebice odjelima Ljudskih potencijala – pojednostaviti i olakšati provjeru znanja.
To je aplikacija koja tvrtkama, organizacijama i svima koji raspisuju natječaje za posao omogućuje lako i jednostavno testiranje razine znanja i vještina kandidata u Office programima. Odjelima Ljudskih potencijala u kompanijama, ali također i manjim tvrtkama ona pomaže da na adekvatan način testiraju one koji se za posao prijavljuju.
Aplikacija je jednostavna za korištenje i pristupačna svima, bez obzira na tehničko znanje. Svi testovi se rade unutar aplikacije i nije potreban dodatni program. U aplikaciji je integriran široki izbor gotovih testova za različite poslove i industrije, ali također ona omogućuje izradu i prilagođavanje testova prema specifičnim potrebama kompanije ili kreiranje vlastitih ispita – aplikacija automatski ocjenjuje rezultate testova i generira detaljne izvještaje o vještinama kandidata. To ne samo da štedi vrijeme već i olakšava donošenje odluka, budući da analitički alati omogućavaju korisnicima da dublje razumiju rezultate testova, identificiraju najbolje kandidate i donesu brze odluke o zapošljavanju.
- Poslujete već 10 godina, jeste li zadovoljni s rezultatima? Kako ste se vi i vaš biznis mijenjali kroz te godine s obzirom na napredak tehnologije i nove digitalne alate, konkurenciju, s kojim ste se sve izazovima susretali?
Volim ovaj posao, stvarno uživam u njemu i nije mi se problem svakodnevno
educirati i istraživati nove mogućnosti koje dobivamo iz dana u dan. Dio našeg posla je i praćenje i usvajanje novih digitalnih alata. Stoga neprestano tražimo nove inovativne načine proširenja naših usluga i korištenja digitalnih alata.
- Jeste li zadovoljni financijskom stranom posla, kako ste financirali početak poslovanja?
S obzirom na to da sam krenuo s 18 godina, prvi uloženi novci za pokretanje posla bili su 10 tadašnjih kuna i 600 kn za javnog bilježnika i ostale troškove. Roditelji su mi posudili za prve najamnine prostora i to je to. Nije bilo puno ulaganja s moje strane, sve je bilo dosta skromno, jer, na primjer, za edukacije sam posuđivao laptope od prijatelja iz kvarta, pa sam ih nakon edukacije vraćao. Umjesto ploče sam prefarbao zidove zelenom bojom za brisanje tako da sam imao minimalna ulaganja i jako puno upornosti. Sada poslujemo s rastom, naši tečajevi za kompanije su rezervirani mjesecima unaprijed, tako da sam zadovoljan smjerom kojim se razvijamo.
- Edukaciju nudite putem različitih kanala. Koliko ljudi godišnje prođe vašu edukaciju?
Do sada je ukupno prošlo više od 35.000 polaznika kroz različite edukacije, seminare, konferencije, e-learning tečajeve. Godišnje imamo oko 5.000 polaznika iz različitih krajeva Hrvatske i susjednih zemalja – Bosne i Hercegovine, Srbije, Slovenije, Makedonije… tako da pokrivamo cijelu regiju.
- Koliko, prema vašim iskustvima, ljudi koji prolaze vaše tečajeve poznaju Excel i općenito MS Office alate? Kakav je omjer početnika i ljudi koji žele proširiti svoje znanje?
Jako puno ljudi misli da zna Excel i puno njih se prijavljuje odmah na napredni Excel. Međutim, 85 posto polaznika se brzo prebaci na početni Excel jer ako znaš funkciju SUM nisi za napredni Excel.
- Kako gledate na cjeloživotno obrazovanje i koliko je ono razvijeno u Hrvatskoj?
Cjeloživotno obrazovanje se sve više razvija u Hrvatskoj i drago mi je vidjeti da su osobe prepoznale da je najbolja investicija ona u sebe i da ti to nitko ne može oduzeti. Danas su sve veći kriteriji pri zapošljavanju i ako nemaš određene vještine koje tržište traži, jednostavno ne možeš aplicirati i konkurirati za to radno mjesto.
- Koje su prednosti i nedostaci pojedinih kanala edukacije: predavanja uživo, webinara, interneta i knjiga? Koji kanal osobno najviše volite, koji vam najviše odgovara, a što najviše vole vaši klijenti?
Online oblik predavanja, webinari i knjige način su da se brže i efikasnije odrade tečajevi s većim brojem ljudi, omogućuje dislociranost polaznika, prilagodbe vremenu…
Što se tiče samih edukacija, po prirodi sam ekstrovert koji obožava pričati, družiti se i upoznavati nove ljude, a još kada im pomognem riješiti nekakav problem, to me još više usrećuje. Ono u čemu danas posebno uživam su te radionice uživo.
Što se tiče klijenata – ima onih koji najviše vole individualne konzultacije gdje im točno na njihov primjerima i tablicama pokazujemo rješenja i načine kako ih koristiti, ima onih koji više vole online tečajeve jer im ne oduzimaju toliko vremena i mogu ih pohađati od bilo gdje i bilo kad. A opet s druge strane taj ljudski faktor i upoznavanje nekog uživo ima i svoje prednosti. Tako da ovisno o životnoj i poslovno fazi, svaki klijent kod nas može pronaći idealnu kombinaciju za sebe.
- Jednom ste rekli, otprilike, da ako nešto radite pet godina na isti način, trebate jaki motiv da nastavite dalje. Koji vam je danas motiv da nastavite svoj poduzetnički put?
Ideja uvijek ima, samo je vremena često premalo. Motiv je uvijek biti još bolji i kvalitetniji, postavljati nove trendove i ići u korak novim tehnologijama. Također razvijamo i vlastite projekte, radimo na novim knjigama, tako da kod nas posla i motiva ne manjka, samo ponekad manjka vremena.
- Kakvi su vam kratkoročni i dugoročni planovi, planirate li osvježiti poslovni model i kako?
Imamo puno planova i projekata koji nas čekaju u ladici da zažive, a za ovu godinu bih izdvojio tri nova projekta koje pripremamo. Prvo je HR podcast gdje će se pričati s uglednim osobama iz svijeta HR-a na koji način traže zaposlenike, kako provode edukacije i jako puno zanimljivih tema za sve one koji se bave područjem ljudskih potencijala, ali i one koji traže posao.
Druga stvar je organizacija eventa gdje mislimo okupiti stručnjake iz područja ljudskih potencijala i organizirati jedan izvrstan event.
Treće je nova edukacija, mentorstvo za poduzetnike, gdje ćemo svojim znanjem i iskustvom pomoći poduzetnicima koji žele napredovati u svojem poslu i razvijati dugoročne odnose sa svojim klijentima. To su neka tri noviteta na kojima nam je sada fokus, ali naravno paralelno pripremamo dvije knjige koje se pišu, kreiramo nove video materijale za e-learning platformu tako da nikada nije dosadno.
- Imate li neki savjet za mlade poduzetnice i poduzetnike? Što je najvažnije za uspjeh?
Vjerovati u sebe, ne bojati se grešaka i biti uporan i strpljiv. S tim da mislim da je neodustajanje zbilja ključno. Bilo je jako puno grešaka, od toga da na početku nisam kreirao svojeg idealnog klijenta, da sam se obraćao krivim ljudima za svoje usluge, ljudima koji nisu imali veze s edukacijama, pa do toga da sam se bojao besplatno dijeliti znanje, a na kraju se ispostavilo da je to bila jedna od najboljih odluka.
I ja sam imao uspone i padove i bio na prekretnici da li da nastavim dalje ili da odustanem. Često trebamo jako puno raditi za neke stvari koje će tek kasnije doći. I da, trebamo biti strpljivi jer za sve treba vrijeme, da mi sazrijemo, kao i naš proizvod ili usluga. Isto tako nikada nemojte raditi više stvari odjednom jer onda se ničemu ne možete posvetiti 100%, a da nešto uspije morate se skroz dati u to, zaključio je razgovor Luka Kobeščak.