Pandemija koronavirusa ubrzala je digitalnu transformaciju u svim segmentima. Iznimka nije ni glazbena industrija. Glazbenoj industriji potreban je novi, brži i učinkovitiji da se međusobno poveže. To je cilj platforme Museit koju je osmislilo tim u kojem su Dunja Ercegović, Aleksandra i Aleksandar Radosavljević i Tomislav Rašković. Većina tima vezana je uz muziku i kroz Museit povezuju svoju strast i posao.
“MuseIt je online platforma čiji je cilj povezati ljude iz glazbene industrije i one koji žele postati dio te industrije. To je svojevrsni marketplace na kojem bi oni mogli prodavati, kupovati i razmjenjivati svoje kompozicije, tekstove i vokalne izvedbe na transparentan i pravno reguliran način. Uz privatne korisnike u priču bismo voljeli uključiti i poslovne subjekte odnosno brendove koji bi na platformi pokretali glazbene izazove poput poziva za izradu jinglova za reklame, glazbe za filmove, predstave, igrice i slično”, tumači Tomislav Rašković, jedan od suosnivača, s kojim smo razgovarali o projektu Museit.
Ideja nastala iz vlastitog iskustva
“Ideja je”, dodaje, “nastala prije otprilike godinu dana, prije izbijanja pandemije. Korona je samo dodatno ukazala da je ovakva platforma potrebna i da bi mogla olakšati suradnju unutar glazbene zajednice”.
Ideja o platformi potaknuta je stvarnim izazovima s kojima se susrela suosnivačica platforme Aleksandra Radosavljević. Aleksandra prije godinu dana doselila u Zagreb. Bavi se pjevanjem, no nije imala gotovo nikakve glazbene kontakte i poznanstva, tako da joj je bilo teško doći do tekstova za pjesme, aranžmana, melodija… Tako se rodila ideja kako bi bilo super imati centraliziranu digitalnu platformu na kojoj se mogu naći gotovi radovi drugih autora i kroz koju se može umrežavati kako bi se pokrenuli neki novi projekti.
Uz Tomislava i Aleksandru u timu su njen brat Aleksandar koji je programer te hrvatska kantautorica Dunja Ercegović koja je poznatija pod umjetničkim imenom Lovely Quinces i koja pomaže sa svojim kontaktima na glazbenoj sceni. Paralelno se, pojašnjava Tomislav, svi bave marketingom i društvenim mrežama.
Lansiranje platforme u rujnu
U proteklih godinu dana projekt se razvijao kroz etape, a u posljednjih pola godine se radi intenzivnije, osobito nakon ulaska u predakceleracijski program Startup Factory.
“Napravili smo u tom razdoblju mnogo dobrih stvari. To je prepoznao i žiri na Zagreb Connectu gdje smo bili među pobjednicima”, priča Tomislav uz zahvalu žiriju i gradu Zagrebu koji je organizator natjecanja i koji je osigurao sredstva za bespovratne potpore pobjednicima. “To nam je bio signal da idemo u dobrom pravcu i da nastavimo raditi daljem barem istim intenzitetom.”
Tvrtku su osnovali potkraj prošle godine, a s ulaskom u novu godinu ponovo su se fokusirali na razvoj platforme.
“U ovom trenutku imamo određene dijelove platforme koji su klikabilni. U sljedeća dva mjeseca ćemo definirati cjeloviti pravni okvir, pravnu politiku, pravilnike i sve ostalo što je potrebno da platforma omogući maksimalno pravno regulirane transakcije koje bi istovremeno ispunjavale potrebe korisnika. Beta verzija trebala bi biti završena do kraja veljače, a nakon toga bismo testirali platformu s korisnicima i radili bismo na implementaciji online plaćanja. Ako ne bude nepredviđenih izazova, očekujemo da bismo do ljeta imali gotovu platformu. Službeno lansiranje planiramo nakon ljeta, u rujnu. Za sada sve ide kako smo predvidjeli”, razlaže Tomislav.
Dodaje kako nastoje okupiti zajednicu koja se bavi glazbom i koja bi isprobala prve verzije platforme. “Od njih bismo prikupili povratne informacije i na osnovu toga bismo napravili prilagodbe. Reakcije na ideju su vrlo pozitivne i mnogi jedva čekaju da isprobaju kako platforma radi ”
Fokus na autore i izvođače
Tomislav ističe kako im je želja da platforma bude održiva i otvorena. Primarno su, kaže, fokusirani na autore, privatne korisnike, kako bi otvorili prostor da predstave svoje radove
“Takvog centraliziranog mjesta u regiji nema, mjesta na kojem se autori mogu brzo povezati, na kojem se mogu kupiti, prodati ili razmijeniti projekti s drugim pojedincima sličnih interesa. Istovremeno u ovim teškim vremenima želimo pružiti još jednu dimenziju: da brendovi i drugi poslovni subjekti mogu putem Museita crowdsourcati svoje ideje i aktivirati zajednicu da rade na njihovim kreativnim projektima. Želimo malo prodrmati klasičan način na koji se to danas radi, u kojem dominira nekoliko agencija i produkcijskih kuća. Želimo otvoriti prostor nekim drugim ljudima da budu prepoznati u glazbenoj industriji.”
Poslovni model temelji se na mjesečnoj naknadi. Na osnovu broja transakcija, broja radova koje korisnik može uploadati i sličnih parametara kreirat će se nekoliko pretplatničkih modela među kojima će korisnici odabrati onaj koji im najviše odgovara. Poslovni korisnici imat će prostor za crowdsourcing, a u sklopu platforme bit će prostora i za probe te glazbene studije kako bi izvođači vidjeli gdje mogu snimati. Postojat će i mogućnost zakupa promotivnog prostora, no Tomislav kaže kako će ti biti oprezni s time kako bi glazbenici koji se promoviraju bili relevantni.
Olakšati autorima da pronađu komponente
“Mi nastupamo u ranom dijelu procesa nastanka glazbenog dijela, na samom početku, za razliku od većine drugih subjekata koji su fokusirani na procese nakon nastanka djela i bave se distribucijom, streamingom, zaštitom autorskih prava i slično. Mi nastojimo pomoći autorima da pronađu komponente za nastanak glazbenog djela. Kontaktirali smo ZAMP koji je podržao ideju i obećao nam je pomoći tako da svojim članovima predstave MuseIt kada platforma bude lansirana”, kaže Tomislav.
Projekt su do sada financirali samostalno. Nagrada osvojena na Zagreb Connectu im je prvi “vanjski” prihod. “Najviše smo uložili svog vremena”, dodaje Tomislav. “Za sada uspješno pokrivamo sve potrebe, od razvoja do marketinga, a sredstva sa Zagreb Connecta ćemo usmjeriti na razvoj pravnog okvira, razvoj same platforme i marketing u fazi lansiranja.”
Većina članova tima za sada ima i redovne poslove, Dugoročni plan je da s vremenom prebace punom snagom (i punim radnim vremenom) na razvoj Museita.
Tomislav ističe kako im iskustvo, znanje i kontakti stečeni na redovnim poslovima pomažu prilikom rada na projektu.
“Imamo određena iskustva i znamo koga treba kontaktirati u pojedinim fazama projekta, koje usluge treba outsourcati. Uspješnom balansiramo, a ako se ne budemo mogli dovoljno koncentrirati na Museit, imamo strategije kako se prilagoditi jer vjerujemo u potencijal projekta.”
Tomislav tumači kako postoje platforme na kojima se autori mogu umrežavati, ali one nemaju sustav za razmjenu ili kupoprodaju autorskih djela. Postoje i platforme koje si fokusirane na razdoblje nakon nastanka djela, kao i platforme na kojima se može unajmiti određena usluga, ali one su općeg karaktera, nisu specijalizirane za usluge u određenoj branši.
Plan: u tri godine “pokoriti” Hrvatsku i regiju
“A mi se želimo fokusirati upravo na glazbenu industriju”, naglašava Tomislav. “Mnogi mladi autori u ovoj situaciji nemaju priliku predstaviti svoje radove I živjeti od svog talenta. Mi im to želimo omogućiti. Voljeli bismo da ih zahvaljujući Museitu prepozna neki label ili neki menadžer.”
Plan im je u tri godine “pokoriti” Hrvatsku i regiju. “startat ćemo odmah na razini regije jer tržište nije veliko. Autori često surađuju, a glazba se sluša na razini regije. Kad ojačamo tim i ‘stanemo na noge’, plan je širenje na jača europska tržišta na zemlje Europske unije.”
Bili bi, kaže, zadovoljni da do kraja 2022. pridobiju više od pet tisuća korisnika.
Nakon osnivanja tvrtke mogu aplicirati i za europske fondove i međunarodne natječaje. “Naravno, pratit ćemo natječaje i aplicirati. To je put kako bismo osigurali sredstva da se tim prebaci na puni rad na projektu.”
Tomislav ističe kako su svi vezani uz projekt koji je potaknut vlastitim iskustvima i ima društvenu komponentu
“Museit povezuje strast i posao. Želimo na njemu raditi dugo jer imamo mnogo ideja. Željeli bismo da Museit jednog dana postane label sam za sebe, koji bi davao priliku mladim autorima, koji bi imao svoj glazbeni studio i objavljivao materijale. Platforme se mijenjaju, glazba mijenja oblike, primjer je TikTok. Htjeli bismo da MuseIt evoluira, da autori na njemu pronalaze prostor za nove, buduće kreativne oblike. Da afirmiramo nove autore kroz povezivanje putem Museita.”
Na kraju je Tomislav svima poželio sretnu novu godinu i da “soundtrack bude veseliji nego u prošloj godini”. “Mi ćemo se definitivno potruditi da se afirmiraju neke nove melodije koje će se slušati u narednom razdoblju.”