Piklean – najam opreme za čišćenje putem samouslužnih uređaja

Piklean je zamišljen kao platforma za najam uređaja za čišćenje putem samoposlužnih paketomata, a pristup alatima bio bi omogućen pomoću QR koda. Na isti način korisnik bi vratio alate u ormarić

257
Piklean
Tim Piklean: Igor Puhar, Nikolina Šimac i Domagoj Mihalić [Izvor_ ZICER]

Jeste li se našli u situaciji da vam ustreba neki alat, posebno uređaj za čišćenje, koji ni vi ni vaši prijatelji nemate u vlastitom kućanstvu? Možda vam alat ne treba često, nego samo nekoliko puta godišnje, ili samo u određenom dijelu godine, pa ga nema smisla kupovati? Svoje rješenje ponudio je startup Piklean koji se predstavio krajem prošle godine na Zagreb Connectu i osvojio jednu od nagrada.

“Piklean je inicijalno zamišljen kao platforma za najam uređaja za čišćenje”, tumači nam Igor Puhar, jedan od osnivača Pikleana. “To bi se ostvarivalo kroz samoposlužne paketomate koji su vrlo slični poštanskim paketomatima, samo su pretinci nešto veći, prilagođeni da se u njih mogu smjestiti alati za čišćenje. Korisnik skeniranjem QR koda otvara određeni pretinac i dobiva pristup alatu. Platforma je namijenjena fizičkim osobama, malim obrtima za čišćenje, tvrtkama… U početku ćemo nastojati graditi infrastrukturu na obali i tako ciljati na veće potrebe za čišćenjem u turističkoj sezoni.”

Uz Igora u timu su kao osnivači Domagoj Mihalić, koji je zadužen za razvoj ormara, te Nikolina Šimac, koja je zadužena za rad korisnicima i razvoj poslovnih procesa. Igor pak radi na razvoju poslovnog modela. Sve troje je investiralo u Piklean.

Igor već vodi biznis najma alata koji je vrlo uspješan i raste iz godine u godinu. Tvrtka Radiona Skatt d.o.o. preko poslovnice u Zagrebu iznajmljuje razne vrste alata: građevinske, vrtne, pa i uređaje za čišćenje. Plan je širenje na dodatne lokacije, bar još jednu do kraja godine. Piklean je svojevrsni spin-off postojeće djelatnosti.

“Tražili smo kako taj biznis skalirati na startup brzine. To je zapravo vrlo jednostavno: moramo ukloniti poslovne prostore i potrebu za zapošljavanje na samoj lokaciji. Tako se ideja o paketomatu sama nametnula i krenuli smo s njenom razradom. Ideja je bila prisutna već godinu i pol, ali nismo imali dovoljno vremena za njen razvoj. Da se više posvetimo tome, potaknuo nas je Startup Factory za koji smo se prijavili i prošli, pa smo bili ‘prisiljeni’ baciti se u razvoj. A sada kad smo dobili nagradu, obveza je tim veća”, razlaže Igor.

“Kroz već uhodani posao isfiltrirao se segment uređaja za čišćenje kao dosta interesantan, pogotovo preko paketomata. Naime, često se dešava da ljudi žele iznajmiti alate preko vikenda, ponekad im alati trebaju hitno preko noći… Tu uskače usluga iznajmljivanja putem paketomata koja je dostupna 0 – 24. Tu ćemo djelatnost uspostaviti kao potpuno novi biznis. Već smo otvorili i novu tvrtku koja će se time baviti.”

Na Startup Factoryju su imali funkcionalan prototip, sada razvijaju hardver. Razvili su elektroniku koja se temelji na njihovoj arhitekturi, što im, tumači Igor, olakšava debugiranje i poboljšava potrošnju energije.

“Hardver razvijamo i testiramo, backend aplikacija je u razvoju. Kroz dva mjeseca bismo trebali biti spremni s početnim ormarima, uoči turističke sezone.”

Nakon proglašenja pobjednika, tim Piklean najavio je da će nagradu iskoristiti za pokretanje pilota, odnosno postavljanje prvog samouslužnog uređaja. Prvi paketomat za iznajmljivanje opreme za čišćenje postavili su u Zagrebu,

“Važno je da možemo brzo reagirati kada je potrebno, da ne zeznemo korisnike koji su došli po uslugu”, tumači Igor odabir prve lokacije. “Cilj nam je postaviti ove godine minimalno pet ormarića te podignuti aplikaciju koja će omogućiti korisnicima da rezerviraju, plate, preuzmu i vrate alate u ormarić. Htjeli bismo do kraja godine imati jedan jaki user case, pokazati kako ljudi koriste Piklean, kako bismo mogli dalje razvijati priču i tražiti sljedeće investicije.”

Dodaje kako trenutno traže partnere, kao i lokacije. Ciljaju na javne površine u primorskim mjestima, u suradnji s jedinicama lokalne samouprave, ili u suradnji s privatnim tvrtkama koje će biti zainteresirane, a to mogu biti i kampovi, marine i slični turistički objekti, kaže Igor. “Pri tome nije bitan faktor veličina mjesta, jer i neko manje mjesto možda ima popularan turistički kamp koji bi mogao ostvariti veliki promet. Jedna lijepa lokacija su, na primjer, Ičići pored Opatije. Ičići su malo mjesto, ali ako uzmemo u obzir da imaju jednu od većih marina u Hrvatskoj, vidimo da postoji veliki potencijal.”

Igor naglašava kako nije za sve nužna aplikacija: “Startupi često zapnu jer misle da im je potrebna aplikacija kako bi izašli na tržište. Mi smatramo da ideje treba testirati što prije. Ponekad je jednostavnije raspisati idejni proces koji smo zamislili i testirati ga ručno uz Excel, uz ručno generiranje QR kodova i slanje korisnicima kroz komunikacijske kanale, te vidjeti da li premise po kojima želimo razvijati aplikaciju imaju smisla. Jer ako nemaju, potrošit ćemo radne dana developmenta uzalud. A znamo da su developeri skupi i da ih nema dovoljno na tržištu, tako da su oni resurs koji želimo što bolje iskoristiti”.

Svaki samouslužni automat ima pretince za razne alate

Svaki samouslužni automat ima pretince za razne alate. Većinom će u svakom paketomatu biti sličan set alata, ali ako se pokaže da su na nekoj lokaciji određeni alati više traženi, ponuda na lokaciji će se uskladiti s potražnjom. “Na primjer, ako se u marini više traži kemijski čistač, bit će dostupna dva, a ako je u kampu veća potražnja za parnim čistačima, onda će na toj lokaciji biti dostupno više takvih uređaja”, objašnjava Igor.

“Pristup alatima je vrlo jednostavan: odete na web stranicu, provjerite koji su alati dostupni na kojoj lokaciji, napravite rezervaciju preko web aplikacije, pošaljete presliku osobne da vas možemo verificirati i potpišete ugovor na daljinu. Kada to odradite, mi vam za lokaciju koju ste odabrali šaljemo pristupni QR kod. Kada dođete na lokaciju, aktivirate kod, automatski vam se otvara ormarić i unutar 24 sata s istim kodom opet otvarate ormarić i vraćate alate. QR kod vrijedi određeno vrijeme – uglavnom kod vrijedi 24 sata”, razlaže Igor, ali dodaje da ima slučajeva da se uređaji posuđuju na više dana. “Štoviše, potičemo ljude da maksimalno koriste naše ponude, pa imamo ponudu najma na tri dana kod koje naplaćujemo samo dva.”

Osim kemijskog i parnog čistača, iznimno je tražen visokotlačni čistač, takozvani mini wash, te profesionalni mokro-suhi usisavači. To su četiri najtraženija uređaja, a potražnja ovisi o sezoni, dodaje Igor.

“Imamo vrlo točne podatke o dosadašnjim najmovima i možemo identificirati svaku buyer personu po pojedinom alatu. Svaki alat ima neke svoje specifičnosti i profil ljudi koji ga koriste. Na primjer, parne čistače, osim onih koji ih rabe za redovne održavanje, najviše su iznajmljivali mladi očevi odnosno budući očevi koji čiste i dezinficiraju dječje sobe prije nego što im supruga s djetetom stigne iz rodilišta. Bez dobre obrade podataka i pažljivog praćenja svakog korisnika to bi bilo jako teško predvidjeti.”

Za sada imamo dobru suradnju s dobavljačima opreme, ali ne izravno s proizvođačima. “U budućnost želimo uspostaviti suradnju i s proizvođačima opreme, pogotovo uređaja za čišćenje”, ističe Igor.

Tržište najma alata u Hrvatskoj se polako razvija, no u ponudi su uglavnom građevinski  i vrtni alati, te razni električni alati poput blanja, brusilica, bušilica…

“Konkurencija u segmentu najma alata u Hrvatskoj ne postoji po modelu kako to radi Piklean. Postoje zamjenski modeli, male tvrtke ili obrti koji iznajmljuju alate ili nude usluge, poput čišćenja, koristeći vlastite alate”, tvrdi Igor te dodaje kako u dosadašnjem poslovanju nisu “imali problema s konkurencijom”.

“Mi nikada nećemo nuditi uslugu samog čišćenja, ali iznimno dobro surađujemo s obrtima za čišćenje. Na primjer, kada im se pokvari određeni alat, često dolaze k nama kako bi iznajmili zamjenski. Što se tiče ostale konkurencije, jako ih malo drži kvalitetu najma na našoj razini. Mi cijelo vrijeme reinvestiramo u alate, a i sama transparentnost usluge kroz aplikaciju ide korisnicima na ruku. Radiona Skatt ima na Googleu ocjenu 5,0 na više od par stotina najmova”, pohvalio se Igor.

Što se tiče broja najmova potrebnih kako bi posao bio održiv, Igor odgovara da su rok za povrat investicije u Piklean – ulaganja u ormariće, alate te operativne troškove – procijenili na dvije i pol godine uz određeni broj najmova. “Pri tome smo bili vrlo konzervativni u predviđanju broja najmova, a procjenu smo temeljili na postojećem poslovanju. Međutim, očekujemo puno veći rast”, optimističan je Igor.

A pogled u dalju budućnost? “Svi troje imamo svoje poslove i poduzeća, tako da na Piklean ne gledamo prvenstveno kao priliku da poboljšamo vlastite prihode, nego kao priliku da izgradimo uspješnu startup priču. Nakon što ostvarimo postavljene ciljeve, tražit ćemo nove investicije i nove ciljeve”, zaključuje razgovor Igor Puhar.