Women in Adria: Inkubator ženskog poduzetništva

Svim ženama u biznisu, kako samostalnom tako i onima unutar tvrtki, Ivana Matić, osnivačica brenda Women in Adria, poručuje da nikada ne stoje na mjestu. Ako nisu zadovoljne, najgore je ne činiti ništa

886
Women in Adria
Ivana Matić, osnivačica brenda Women in Adria

Biti poduzetnik u Hrvatskoj nije lako, a biti poduzetnica još je i izazovnije. Stoga je Ivana Matić, osnivačica brenda Women in Adria prije punih šest godina odlučila na jednom mjestu okupiti poduzetnice kako bi razmjenjivale sva svoja iskustva.

Šest godina brenda Women in Adria

“Prvi networking doručak održali smo 25. siječnja 2012. godine”, prisjeća se Ivana. Prije pokretanja vlastitog biznisa radila je u konzultantskim tvrtkama. Ostavši tijekom financijske krize bez posla uvidjela je važnost umrežavanja (networkinga) pa je njen prvi pothvat bila LinkedIn grupa u kojoj je povezala poduzetnice regije.

Iako je u međuvremenu ponovno našla posao, ta ju novonastala situacija nije zadovoljavala i odlučila je napustiti korporativni svijet i pokrenuti vlastiti biznis.

“Iskustvo vođenja LinkedIn grupe pokazalo mi je gdje postoji prostor, tržišna niša i tako je organiziran prvi networking doručak“, tumači Ivana. Women in Adria i danas organizira isti tip događanja jer je iskustvo pokazalo kako je on poduzetnicama jako drag. Uz doručak omogućeno im je druženje, ali i stjecanje novih znanja.

Članski program

Samo organiziranje druženja Ivani nije bilo dovoljno da bi održavala željeni poslovni model pa je nastala internet stranica Women in Adria koja donosi informacije koje ženama pomažu u pokretanju i upravljanju biznisom, karijerom, ali i svakodnevnim životom u gužvi.

“Stranica danas ima između 80.000 i 100.000 jedinstvenih posjetitelja mjesečno i jedina je u Hrvatskoj čiji su posjetitelji gotovo u potpunosti visokoobrazovane žene”, priča Ivana. Osim web stranice, Women in Adria obuhvaća i članski program koji je u nešto više od godinu dana postojanja okupio 200 članica.

Osnivačica vjeruje kako će njihov broj uskoro znatno porasti jer je u planu organizacija događanja i izvan Zagreba što do sada nije bio slučaj. Nadalje, konferencija Women in Adria o radu od kuće je normalizirala kućni ured kao inkubator ženskog poduzetništva, a njihov projekt Future leaders promovira buduće liderice.

Od zaposlenice do poduzetnice

“Velikim kompanijama i poduzetnicama pomažemo da izgrade partnerski odnos na obostrano zadovoljstvo, što je često teško u odnosu malih i velikih”, ističe Ivana.

Ovu je godinu Women in Adria počeo uspješno – prva je franšiza prodana u Makedoniju, a osnivačica Ivana izdala je i treću knjiguOd zaposlenice do poduzetnice. U njoj je jedna od sedam autorica, a knjiga poduzetnicama i onima koje će to tek postati na konkretnim primjerima opisuje kako izgleda poduzetništvo.

“Iskreno smo objasnili kako poduzetništvo izgleda i naglasili da moraju biti svjesne u što ulaze. Dali smo i mnogo poslovnih primjera naših članica i njihovih iskustava. Lakše je ljudima nositi se sa svim stresom koji donosi poduzetništvo kad pročitaju da su i drugi prošli slično”, dodaje. Knjiga još daje i savjete o marketingu, financijama, PR-u i promociji.

Pokušaji i promašaji

Prema njenom iskustvu sama tranzicija od zaposlenice do poduzetnice traje barem tri godine. Toliko je potrebno da se iskristalizira poslovni model. Ivana sama nije u svoj pothvat išla s jasnim poslovnim planom, kaže, ali svejedno na njemu ne bi ništa mijenjala.

“Moje poduzetništvo obilježeno je pokušajima i promašajima. Mnoge su se nove okolnosti pojavile i samo tijekom jedne godine, a kamoli ne tijekom nekoliko godina. Prednost malih poduzetnika u odnosu na velike jest da se lakše prilagode krizi. Poslovni planovi velikih su tijekom krize gotovo bezvrijedni. Puno je važnije imati takozvani rolling forecast, a to je ono što mali poduzetnici rade dnevno.”

Manje opipljiva vrijednost onoga što poduzetnice dobivaju članstvom u mreži Women in Adria jest community odnosno zajednica. Ništa ne može zamijeniti činjenicu da su okružene poduzetnicama koje se susreću s istim problemima.

“Vidljiviji aspekt su ekskluzivna događanja samo za naše članice kao primjerice webinar o GDPR-u i slično. Većina predavanja i radionica koje organiziramo su ili povoljnija ili besplatna za članice. Važnim smatramo i to što smo pokrenuli suradnju malih poduzetnica s velikim kompanijama”, kazuje osnivačica.

Nagrađivanje poduzetnica

Istovremeno velikim kompanijama savjetuju kako ponudu prilagoditi malim poduzetnicama.

“Radimo primjerice s kompanijama koje imaju žene kao poslovne i privatne kupce. Objašnjavamo im da moraju s njima graditi odnos i kroz svoj proces nabave što ima direktni utjecaj na povećanje dobiti kroz akviziciju novih i povećanje lojalnosti novih kupaca.“

Women in Adria organizira i nagrađivanje poduzetnica u četiri kategorije. Dodjeljuje se nagrada za mikro, startup, perspektivnu i inspirativnu poduzetnicu – kako bi pokrili sve faze poslovanja, i to je, kaže Ivana, najbolja promocija ženskog poduzetništva.

U ovoj godini u planu je širenje – organizacija događanja i izvan Zagreba, privlačenje većeg broja članica, ali i širenje izvan Hrvatske te povećanje tima suradnica.

Svim ženama u biznisu, kako samostalnom tako i onima unutar tvrtki, Ivana poručuje da ne stoje na mjestu. Umjesto toga, ako nisu zadovoljne neka ili promijene posao, daju otkaz ili traže povišicu. “Najgore što mogu činiti je ne učiniti ništa”, zaključuje Ivana Matić.