Ratko Ivanović, Zeal Agency: Poduzetništvo je kao serija eksperimenata

Moj savjet početnicima je da što više pričaju s ljudima iz potencijalnog tržišta, da im "uđu u glavu" i razumiju njihove potrebe, bolne točke i benefite koje bi mogli imati iz potencijalnih rješenja, kaže osnivač i vlasnik Zeal Agencyja Ratko Ivanović

1276
Zeal Agency
Ratko Ivanović, osnivač i vlasnik Zeal Agency

Ideja za pokretanje Zeal Agency rodila se na prilično jednostavan način – prije par godina uvidio sam rastuću potrebu tvrtki za outsourcingom jednostavnih poslova, koje se moglo odraditi putem interneta s bilo koje lokacije na svijetu, kazuje nam osnivač i vlasnik Ratko Ivanović.

“Većina poslova su zapravo samo bespotrebni utrošak vremena za ljude koji se bave puno kompleksnijim stvarima. Posebno mi je bilo zanimljivo tržište startupova, jer u početku rada tvrtke takvih poslova ima jako puno, a bespotrebni utrošak vremena može čak biti poguban.

S obzirom da je već tada bilo dosta veliko tržište freelancera, odlučio sam testirati ideju da oni bez ulaska u radni odnos “odrade” outsourcing. Ja bih nalazio klijenta, a freelancer bi odradio posao. Zeal Agency osnovana je 2014. godine, a s radom je započela početkom 2015.

U prvom mjesecu poslovanja me također kontaktirao suosnivač firme Seedstars (bave se organizacijom startup evenata, investiranjem u startupe…), jer su imali sličnu ideju koju su htjeli prvo koristiti interno. Startupi iz grupacije Seedstars su tako svoje zadatke outsourcali mojoj tvrtki, a ja sam polagano proširivao firmu i njeno poslovanje kako bih krenuo više prema drugim startupima.

To mi je s jedne strane bila odlična prilika, ali se istovremeno, zbog specifičnog odnosa kojeg sam imao s njima i različitim zahtjevima za outsourcing zajedno s njihovom potrebom za dodatnim projektnim menadžerom, moja inicijalna ideja se raspršila i na kraju je Zeal postao sporedni poduhvat. Uz nju, imam i marketinšku agenciju tako da mi je bilo jako teško fokusirati se samo na Zeal Agency.”

Koju uslugu nudi Zeal Agency?

Zeal Agency nudi B2B uslugu. Trenutačno se bavimo lead sourcingom i progresivnim cold sales kampanjama. Reakcije su jako dobre za prvi tip usluge, a za drugi tip usluge smo još uvijek u beta fazi.

Do sada nismo radili u Hrvatskoj

Tražite li ulagače?

Ne, do sada nisam nikad tražio ulagače niti imam planove u skoroj budućnosti.

Koliko korisnika imate, a kakvi su planovi za budućnost?

Trenutno imamo 15 tvrtki korisnika. Plan za kraj godine je proširiti bazu klijenata za 4 puta.

Kakvi su poslovni rezultati tvrtke od osnivanja? Kakva su očekivanja u ovoj godini?

Firma trenutno posluje u profitu i u stabilnom (polaganom) je rastu. Točka raskida iz troška u profit se dogodila u prvih 6 mjeseci od početka poslovanja. Cilj mi je uz nove klijente udvostručiti i profit.

Koja su vam glavna tržišta odnosno radite li samo u Hrvatskoj ili šire?

Do sada Zeal Agency nije nikada radila u Hrvatskoj. Tržište je Zapadna Europa i države Europske unije te Sjedinjene Države.

Koliko imate zaposlenih u tvrtki i kakvog su profila? Kakav je plan zapošljavanja u ovoj godini te u nadolazećeim razdobljima?

U stalnom radnom odnosu imamo troje zaposlenih te 20 freelancera uglavnom studenti pri kraju fakulteta ili osobe u stalnom radnom odnosu koje žele dodatno zaraditi. Zaposlene osobe rade na projektnom menadžmentu, marketingu i prodaji. Nemamo zaposlenih developera i dizajnera – za takve poslove kratkoročno unajmimo freelancere.

Do kraja godine voljeli bismo zaposliti dodatnu osobu u prodaju (u stalni radni odnos), i proširiti bazu freelancera na 30.

Regulativne barijere koče inozemno poslovanje

Koji su najveći uspjesi Zeal Agency do sada?

Najvećim uspjehom smatram razdoblje od dva mjeseca kada smo pomogli u organizaciji dva velika eventa za startupe, povećali naše poslovanje za 10 puta unutar tih 2 mjeseca i u istom razdoblju zaposlili 15 freelancera.

Što biste eventualno mijenjali da ponovno počinjete? Što savjetujete mladim poduzetnicima?

Fokusirao bih se više na proučavanje tržišta prije izbacivanja krajnje usluge i ne bih se vezao za samo jednog klijenta tako rano.

Moj savjet početnicima je da što više pričaju s ljudima iz potencijalnog tržišta, da im “uđu u glavu” i razumiju njihove potrebe, bolne točke i benefite koje bi mogli imati iz potencijalnih rješenja. Da pristupe poduzetništvu kao seriji eksperimenata nakon kojeg će izaći jači i fokusiraniji. I da što više pojednostave poslovanje – da gledaju “koje korake moram napraviti da bih od A došao do B”.

I za kraj, nešto što sam naučio od Seedstarsa – investitori se, osim za ideju i viziju primjene ideje na tržište, najviše vežu za tim – često će ulagati u neki startup samo zato što ih je tim oduševio.

Što bi Vam u hrvatskom poslovnom okruženju olakšalo poslovanje?

Transparentniji i organiziraniji zakoni koji se tiču inozemnog poslovanja, zajedno sa optimiziranom administracijom.

Kako surađujem sa stranim freelancerima jako teško mi je raditi ugovore direktno s njima, s obzirom na oporezivanja i zakone, tako da sam primoran koristiti posredničke firme kako bih izbjegao papirologiju i troškove poreznih savjetnika i odvjetnika za sklapanje ugovora s freelancerom iz inozemstva. Isto tako procedure za isplatu jednom freelanceru su prilično kompleksne.