Apple je prošlog tjedna najavio novi program koji će kupcima omogućiti kupnju dijelova kako bi mogli samostalno popraviti svoje iPhone ili Mac računala. Program će u početku omogućiti vlasnicima iPhonea da zamijene zaslon, bateriju ili kameru, a kasnije će se dostupnost zamjenskih dijelova proširiti.
Ovaj potez velika je pobjeda zagovornika “prava na popravak” i da veliki zaokret za Apple. Servisne radionice i lobisti koji se zalažu za mogućnost popravaka uređaja pozvali su zakonodavce da uvedu pravila kojima bi omogućio lakši pristup priručnicima i službenim dijelovima. No, Apple je prethodnih godina lobirao protiv prijedloga da se kupcima dopusti da popravljaju svoje uređaje, obrazlažući to zabrinutošću oko sigurnosti ili problemima s performansama dijelova koje proizvode nezavisni proizvođači. Također, Apple nudi pretplatu na uslugu AppleCare+ koja potrošačima nudi popravke po nižoj cijeni od onih koji nisu pretplatnici.
Usluga će biti dostupna za iPhone 12 i iPhone 13 u SAD-u. Kasnije će tvrtka ponuditi dijelove kako bi potrošači mogli popraviti svoje Macove koji rade na Apple M1 čipu.
Kupci mogu kupiti dijelove putem Appleove internetske trgovine za samostalne popravke, a narudžbe će uključivati priručnik za popravak. Korisnici koji kasnije vrate svoje rabljene dijelove na recikliranje mogu dobiti kredit za kupnju.
Američka administracija podržala “pravo na popravak”
Bidenova administracija i Federalna trgovinska komisija (FTC) nagovijestili su da će se fokusirati na pravo na popravak i to je vjerojatno razloga zašto se Apple odlučio na zaokret. U svojoj izvršnoj naredbi o tržišnom natjecanju, američki predsjednik je naložio FTC-u da razmotri “nepoštena antikonkurentna ograničenja” koja sprečavaju nezavisne servisere ili same vlasnike da poprave svoje uređaje. FTC je u srpnju jednoglasno izglasao odluku o uklanjanju takvih zapreka.
“Samoservisiranje je namijenjeno pojedinim tehničarima sa znanjem i iskustvom za popravak elektroničkih uređaja”, navodi se u priopćenju tvrtke. “Za veliku većinu kupaca, posjet profesionalnom serviseru s certificiranim tehničarima koji koriste originalne Apple dijelove je najsigurniji i najpouzdaniji način popravka uređaja.”
Apple također ima “Nezavisni program popravaka”, koji radionicama omogućuje da uđu u proces certifikacije i sklope ugovor s Appleom kako bi dobili pristup autentičnim Appleovim alatima i priručnicima. No mnoge proizvode i dalje je bilo teško popraviti kod kuće ili bez kontakta s Appleom.
Apple nije objavio koliko će zamjenski dijelovi koštati.