Svijet se naglo mijenja pod utjecajem globalne trgovine, ekonomskog rasta, propisa i geopolitike. No, ključne promjene donosi četvrta industrijska revolucija. Njene tehnologije su sazrele i prožimaju gotovo sve aspekte modernog života.
Potrošačima, proizvođačima i gradovima tehnologije četvrte industrijske revolucije – umjetna inteligencija, virtualna i proširena stvarnost, blockchain, dronovi, internet stvari, računarstvo u oblaku, proširena analiza podataka, robotika, automatizacija procesa, 3D ispis… – znatno su dostupnije i jeftinije nego prije nekoliko godine. Ali posljednja industrijska revolucija, baš kao i prethodne, mnogo je više od tehnologije: ona postupno mijenja način na koji živimo i radimo, ovoga puta čak i način kako se igramo, kreirajući sasvim nova iskustva.
Za biznis nova revolucija dolazi u pravo vrijeme. Udio izvršnih direktora koji očekuju da će im prihodi rasti tijekom sljedeće godine na najnižoj je razini u desetljeću, pokazuje 22. godišnje globalno istraživanje među izvršnim direktorima koje je provela konzultantska kuća PwC. Štoviše, sastavnice četvrte industrijske revolucije kroz povećanje produktivnosti i učinkovitosti mogu otvoriti mogućnost rasta čak i u razdoblju gospodarske krize.
Što je četvrta industrijska revolucija?
Četvrta industrijska revolucija – ili Industrija 4.0 kako ju još zovemo – razdoblje je intenzivnog razvoja digitalizacije: od digitalnog povezivanja proizvoda i usluga preko “pametnih” gradova i tvornica do automatizacije poslova i usluga unutar naših domova i na poslu. Riječ je također o razdoblju koje je obilježeno intenzivnim prikupljanjem i analizom podataka što omogućuje donošenja odluka i predviđanja u stvarnom vremenu.
Iako je prožimanje digitalnog i fizičkog svijeta trajan i rekli bismo nezaustavljiv proces, prihvaćanje novih tehnologija moglo bi usporiti ako poslovni sektor zanemari potrebu usavršavanja radne snage i želju potrošača za transparentnošću i boljom kontrolom pri upravljanju podacima, navodi se u posljednjem izvješću PwC-a pod nazivom “Jesmo li spremni za četvrtu industrijsku revoluciju?”.
>>Razumiju li direktori digitalnu transformaciju
>>Svaka dvadeseta tvrtka u Hrvatskoj prepoznaje važnost digitalne transformacije
Istraživanje je obuhvatilo 6000 potrošača i 1800 poslovnih lidera u šest zemalja kako bi se dobila jasna slika o stavovima potrošača o revolucionarnim tehnologijama i njihovom utjecaju na život i rad. Ispitane tehnologije uključuju umjetnu inteligenciju, internet stvari, blockchain i 3D ispis.
Potrošači prepoznaju prednosti, a brine ih privatnost
Analiza je pokazala da potrošači prihvaćaju navedene tehnologije te da se 90 posto njih koristi najmanje jednom od navedenih tehnologija. Potrošači prepoznaju njihove prednosti, prije svega uštedu vremena i unapređenje produktivnosti. Međutim, brinu ih pitanja vezana uz povjerenje u nove sustave i to bi moglo znatno utjecati na opću prihvaćenost i uspjeh četvrte industrijske revolucije.
Potrošači pozdravljaju praktičnu stranu novih tehnologija, ali oprezni su kad je riječ o osobnoj privatnosti. Istraživanje je pokazalo da je takav stav potrošača na svim tržištima obuhvaćenim istraživanjem, a na tržištima Južne Koreje (74%), Indije (70%) te SAD-a i Kine (po 69%) privatnost i sigurnost podataka je ono što najviše brine potrošače. Tržišta Ujedinjene Kraljevine i Njemačke pokazuju nešto manju zabrinutost od 66 posto odnosno 58 posto.
S druge strane, na tržištu Južne Koreje (51%) najveća je vjerojatnost uporabe proizvoda i usluga četvrte industrijske revolucije prilikom pristupanja ili pohranjivanja financijskih informacija. Slijede SAD (35%), Ujedinjena Kraljevina (24%) i Njemačke (20%). Na južnokorejskom, američkom i indijskom tržištu (svako po 62%) najveća je vjerojatnost da potrošači podijele svoje zdravstvene podatke kako bi poboljšali svoje zdravlje i kvalitetu života.
I dok su potrošači sigurnost osobnih podataka naveli kao drugi najvažniji element koji bi pridonio povećanju povjerenja u primjenu tehnologija četvrte industrijske revolucije, kada se poslovne lidere pitalo da navedu tri najvažnija ulagačka prioriteta vezana za četvrtu industrijsku revoluciju, samo 40 posto njih navelo je upozoravanje potrošača na povredu osobnih podataka.
Različiti pogledi na utjecaj novih tehnologija na radna mjesta
Poslodavci i potrošači slažu se u vezi s mogućim pozitivnim učinkom četvrte industrijske revolucije na radna mjesta, posebno u smislu ukidanja zamornih, ponavljajućih zadataka te optimizacije radnih procesa. Osim toga, 59 posto potrošača navodi da im tehnologije četvrte industrijske revolucije daje veću kontrolu u uspostavljanju ravnoteže između poslovnog i privatnog života.
>>Četvrta industrijska revolucija: Koliko obećava, toliko i prijeti
>>Pametne tehnologije do 2022. kreirat će 58 mil. neto radnih mjesta
Međutim, poslovni čelnici i potrošači razlikuju se kad je riječ o utjecaju četvrte industrijske revolucije na izglede za zapošljavanje. Poslovni lideri (69 %) vide nove tehnologije kao pokretač otvaranja novih radnih mjesta dok su potrošači skeptični i 45 posto ih je zabrinuto za sigurnost radnih mjesta u okviru četvrte industrijske revolucije.
Za sigurnost radnog mjesta najzabrinutiji su azijski potrošači: na indijskom tržištu 73 posto, na južnokorejskom 57 posto, a na kineskom 52 posto. Zabrinutost je nešto manja u Ujedinjenoj Kraljevini (44%), SAD-u (37%) i Njemačkoj (33%).
Za poslovne čelnike očito neslaganje između njihovih prioriteta i prioriteta zaposlenika kad je riječ o utjecaju tehnologija četvrte industrijske revolucije na radnu snagu predstavlja veliki izazov. Iz perspektive zaposlenika ključno je uspostaviti mehanizme putem kojih bi mogli barem iskazati zabrinutost zbog tehnologija koje utječu na njihove poslove, ako već ne i utjecati na njih.
“Pametni proizvodi i digitalne inovacije preplavljuju tržište i ulaze na radna mjesta, tako da bi se poslovni čelnici trebali obvezati na transparentnost i suradnju prilikom podučavanja radne snage u svojim organizacijama, te jasno pokazati da je cilj unaprijediti poslovanje i iskoristiti prednosti koje ljudi mogu imati od prihvaćanja četvrte industrijske revolucije”, navodi Steve Pillsbury, voditelj digitalnog poslovanja PwC-a. “Poslodavci su ti koji moraju omogućiti svojoj radnoj snazi personalizirano učenje i potaknuti primjenu novih vještina vezanih za četvrtu industrijsku revoluciju, kako na općoj poslovnoj, tako i na lokalnoj razini.”