Kad je kineska maloprodajna web trgovina Alibaba u jednom danu, 11. studenoga 2017. ostvarila rekordan promet od 25 milijardi dolara – pri čemu je 90 posto transakcija obavljeno preko mobilnih uređaja – bilo je jasno da je izravna kupnja preko pametnog telefona postala mainstream.
Val mobilne kupnje zahvatio je cijeli svijet, a ta eksplozija pokrenula je i korjenite promjene u pozadini.
Potrošači sve češće prilikom kupnje traže pomoć virtualnih asistenata. Istraživanje Ericssonova Consumer & Industry Laba pokazalo je da su digitalni pomoćnici jednako traženi prilikom redovite nabavke za domaćinstvo, kao i prilikom zahtjevnijih osobnih kupnji.
Izvještaj “Razvoj kupnje putem pametnih mobilnih telefona – dolazak pametnih pomoćnika“ opisuje kako povezanost pokreće dvije velike promjene u kupovnim navikama. Kontinuirani porast upotrebe pametnih telefona za plaćanje dobara i usluga vodi ka promjenama koje su vezane za upotrebu virtualnih pomoćnika prilikom kupnje.
>>Beskontaktno korisničko iskustvo – novo poglavlje u odnosima pružatelja usluga i korisnika
Korisnici pametnih telefona sve se više prilikom kupnje oslanjaju na virtualne asistente, a paralelno raste i upotreba pametnih audio pomoćnika za automatizaciju rutinskih kupnji kućanskih potrepština.
Budući da se procjenjuje kako će kupnja uz pomoć virtualnih asistenata u SAD-u do 2022. premašiti 40 milijardi dolara, odabir asistenta mogao bi postati važniji od samog izbora priikom kupnje.
Promjene navika kupaca
Istraživanje je pokazalo da već danas 43 posto korisnika smartphonea svakog tjedna kupuje uz pomoć svog telefona, a 67 posto ih u trgovini redovito plaća uz pomoć mobilnog telefona.
Digitalne glasovne pomoćnike svakog tjedna koristi 45 posto ispitanika, a čak 35 posto ih proširenu ili virtualnu stvarnost koristi barem jednom tjedno.
Četrdeset i sedam posto kupaca korisnika pametnog telefona želi uslugu koja bi automatski organizirala svakodnevne nabavke.
Šezdeset i tri posto ih očekuje da će u iduće tri godine većina ljudi imati osobnog virtalnog savjetnika za kupnju.
Jednaki postotak, 63 posto, ih želi pomoć pri usporedbi cijena, o čemu bi mogao brinuti pomoćnik za kućne zalihe, a 48 posto želi asistenta koji će im pomagati prilikom donošenja odluka o kupnji – osobnog virtualnog savjetnika.
>>Tehnologija: 10 glavnih potrošačkih trendova za 2018.
Šezdeset devet posto korisnika proširene i virtualne stvarnosti smatra da će tehnologija pokazati sve prednosti kupnje uz pomoć mobilnih telefona već u iduće tri godine.
Trideset i šest posto mobilnih kupaca smatra da bi, ako se potrude otići do trgovine, trebali imati popust u odnosu na cijene prilikom kupnje u online trgovini.
Samo 15 posto mobilnih kupaca sklonije je iznajmljivanju nego posjedovanju automobila, ali 70 posto ih očekuje da će u roku od tri godine iznajmljivanje automobila postati svakodnevica.
“Premda su zanimljive same po sebi, dinamične promjene ponašanja kupaca trebaju razumjeti svi koji se bave 5G tehnologijama, pametnim domovima te IoT tehnologijom i umjetnom inteligencijom za krajnje kupce“, kaže Michael Björn, voditelj istraživanja u Ericssonovom Consumer & IndustryLabu. “Kad kupci počnu koristiti umjetnu inteligenciju za automatizaciju svakodnevne kupnje, stvorit će se potražnja za IoT senzorima kao i potreba za povezivanjem s kućanskim aparatima u domovima.”
Budućnost fizičkih trgovina
Digitalizacija kupnje također nameće pitanja vezana za budućnost fizičkih rgovina. Kupci očekuju da će PS/VS tehnologije imati sve prednosti fizičkih trgovina. Također, više od polovine vjeruje da će posljedica manjeg broja odlazaka ljudi u trgovine dovesti do porasta dostava u kuću. To ukazuje na budućnost maloprodaje koju pokreće povezanost; u pogledu digitalnog iskustva kupnje i u automatizaciji isporuka.
>>Što kao korisnici očekujemo od 5G tehnologije?
Ispitanici izazove također vide u davanju osobnih informacija, što dovodi do glavnog pitanja: do koje mjere se digitalnim pomoćnicima za kupnju može vjerovati i kakav će biti njihov utjecaj na potrošače?
Izvještaj se temelji na upitniku provedenom putem interneta početkom 2018. na 5048 naprednih korisnika interneta iz sljedećih gradova Johannesburga, Londona, Mexica, Moskve, New Yorka, San Francisca, Sao Paula, Šangaja, Sydneyja i Tokyja. Ispitanici u dobi od 15 do 69 godina odgovaraju profilu urbanih ranih korisnika tehnologije kojih je 50 milijuna u odnosu na ukupno 180 milijuna stanovnika koji žive u spomenutim gradovima.