
Četiri renomirane riječke tvrtke u području pomorstva udružile su snage i predstavile projekt Eko brod. Projekt potiče prelazak na ekološki prihvatljiva goriva odnosno na ekološki prihvatljiva putnička plovila.
Nositelj projekta Eko Brod je tvrtka MEP d.o.o., specijalizirana za projektiranje i izvedbu sustava za kritično napajanje i besprekidni sustav napajanja u pomorstvu. Ttvrtka Sarda d.o.o. razvija aplikacije za potrebe pomorskog prijevoza, Conmare d.o.o. projektira brodske sustave, a tvrtka Zorović d.o.o. specijalizirana je za edukaciju pomoraca.
Ukupna vrijednost projekta je 7,1 milijun kuna, od čega je 3,45 milijuna kuna bespovratnih sredstava osigurano iz Europskog fonda za regionalni razvoj, odnosno Operativnog programa Konkurentnost i kohezija.
Provedbom projekta Eko brod stvorit će se inovativni paket proizvoda i usluga članova konzorcija koji adresira i nastoji riješiti problem sve strožih regulativa vezanih za zaštitu okoliša u priobalnom prijevozu, osobito propisa o smanjenju emisija štetnih plinova iz brodskih motora. Ciljne skupine projekta su brodari i brodarske kuće u javnom i privatnom vlasništvu, lučke uprave te pomorci u segmentu priobalnog prijevoza.
“Ideja projekta nije izgradnja ekološkog broda, nego okupiti četiri riječke tvrtke oko jednog projekta kojim bismo zajedno podigli konkurentnost naših tvrtki u sektoru pomorstva i brodogradnje, s naglaskom na primjenu novih zelenih tehnologija, alternativnih propulzija i goriva, kako bismo smanjili operativne troškove i produžili vijek trajanja plovila te smanjili emisije ugljikova dioksida, odnosno ostvarili pozitivan utjecaj na okoliš”, rekao je Neven Kundija, izvršni direktor tvrtke MEP za emisiju Pomorska večer Hrvatskog radija.
Projekt omogućuje i prenamjene postojećih plovila na konvencionalni pogon u plovila pokretana takozvanim dual-fuel sustavima, primjerice ugradnju hibridnih pogona u postojeće brodove, kao i projektiranje električnih i hibridnih pogona u novogradnjama te uslugu ugradnje sustava neprekidnog napajanja kritičnih brodskih sustava.
Jedan dio projekta je izrada idejnog rješenja za tvrtku Tehnomont. Riječ je o razvoju hibridnog pogona za radno plovilo dužine 25 metara koje pulsko brodogradilište već ima u svojoj ponudi, a zahvaljujući Eko brodu moći će ponuditi svojim kupcima alternativu u odnosu na standardna rješenja. Drugi dio projekta je razvoj analitičkih softverskih alata pomoću kojih se na jednostavan i brz način može razviti model broda prema zahtjevima kupca.
“Za potrebe ovog projekta razvili smo model putničkog broda za priobalni prijevoz. Taj model insertiramo u simulator u tvrtki Zorović kako bismo simulirali stvarnu plovidbu tog broda. Kasnije na temelju matematičkih podataka koje dobijemo iz simulatora možemo raditi analizu potrošnje goriva, možemo simulirati da taj brod plovi na hibridni pogon, samo na električni pogon koji se puni električnom energijom s priobalja, te usporediti te podatke s klasičnim pogonom na dizelsko gorivo”, tumači Kundija. “Razvijamo softver za analizu tih podataka. Za nekog brodovlasnika ili projektanta broda možemo napraviti kompletnu analizu i usporedbu operativnih troškova, emisije ugljikova dioksida, isplativosti ulaganja u alternativne pogone.”
“Ideja je da pomognemo projektantima i brodovlasnicima da kroz model broda mogu ispitati isplativost ulaganja u alternativne pogone”, ističe Kundija te dodaje da se u simulatoru može razraditi model svih vrsta brodova: ribarskih, putničkih, teretnih, trajekta…
Konzorcij je dobio desetak upita o mogućnosti ugradnje alternativnih pogona, u prvom redu na brodovima za prijevoz putnika i na ribarskim brodovima, ali i o mogućnostima distribucije opreme za električne pogone, baterije te dodatnu opreme.