Jedna od rijetkih dobrih strana epidemije izazvane koronavirusom u Hrvatskoj je pojačana digitalizacije javne uprave s jedne strane te bolja prihvaćenost digitalnih usluga kod građana s druge. No, već sama terminologija koju koriste Vlada i javni službenici s jedne te građani s druge strane otkriva bitnu semantičku razliku: prvi govore o digitalizaciji javne uprave, dok građani govore o javnim uslugama ili servisima.
Građani smatraju kako je epidemija natjerala državu da se trgne i počne intenzivnije raditi na digitalizaciji javnih servisa. Donedavno je, na primjer, bilo nezamislivo da se dokumenti javnoj upravi dostavljaju elektroničkom poštom, a sada je to uobičajeno. Štoviše, javna uprava poziva građane da koriste digitalne kanale. Neke nove digitalne usluge, poput ePropusnice, razvijene su u samo nekoliko dana.
Ministar uprave Ivan Malenica smatra pak kako su građani u novim okolnostima konačno prepoznali vrijedan rad državne uprave na digitalizaciji i počeli koristiti dostupne digitalne usluge.
Naime, u sustavu eGrađani je trenutnu 945 tisuća korisnika, a u posljednja tri tjedna, otkako smo suočeni s epidemijom i mjerama za sprečavanje širenja bolesti, broj korisnika porastao je za oko 95 tisuća.
Nova inačica bit će prihvatljivija za korištenje
“Vlada je istaknula digitalizaciju kao jedan od svojih prioriteta. Kontinuirano razvijamo nove usluge u sustavu eGrađani. No, sada su građani imali priliku jasno vidjeti prednosti tog koncepta. Trenutačno u sustavu imamo 72 usluge. Nedavno su dodane tri nove – ePropusnica, eBlokada i Otočna iskaznica. Kontinuiranim razvojem novih usluga nastavit ćemo privlačiti građane da koriste sustav eGrađani”, razložio je svoj pogled na digitalizaciju ministar uprave Ivan Malenica u emisiji HRT-a “A sada Vlada”. Dodao je kako se intenzivno radi na redizajnu sustava koji bi u novoj inačici trebao biti prihvatljiviji za korištenje.
Najavio je i nove usluge. Jedna od kompleksnijih je eNovorođenče: roditelji će moći prijaviti rođenje djeteta iz svog doma, bez odlaska u nadležno tijelo. Uskoro će u produkciju biti puštena i usluga eVjenčanja: digitalnim kanalom moći će se prijaviti vjenčanje, odabrati matičara, vrijeme i mjesto vjenčanja.
U pripremi je i usluga ePristojbe kojom će se omogućiti online plaćanje raznih naknada i pristojbi, te usluge ePečat/ePotpis te ePoslovanje.
Svaki dokument mora imati autentifikaciju odnosno potvrdu izvornosti. No, neće više biti fizičkog pečata i potpisa – dokumenti će se pečatirati i potpisivati elektronički.
Biljezi će također postati elektronički: umjesto da kupujemo fizičke biljege, naknada će se plaćati online ili putem POS uređaja u nadležnim državnim tijelima. Same pristojbe će se smanjiti ili ukinuti kroz projekt smanjivanja parafiskalnih nameta, dodao je ministar Malenica koji smatra kako je realan rok za implementaciju navedenih novina 1. rujan.
“U nekim županijama već smo omogućili da se pristojbe plaćaju putem POS uređaja, a bio bih zadovoljan kada bi online plaćanje zaživjelo do kolovoza ili rujna”, rekao je ministar uprave. “Na digitalizaciji se radilo i ranije, ali sada se može vidjeti što je sve digitalizirano i kakve su koristi od toga”.
Najčešće korištene usluge
U “redovnim” vremenima najčešće su korištene usluge bile eMatica, eDnevnik za roditelje, elektroničke usluge MUP-a i mirovinskog sustava, ePorezna te informacijski sustav zemljišnih knjiga i katastra. No, ovih dana najviše se koristi ePropusnica.
“U ovom trenutku imamo oko 740 tisuća važećih propusnica. Na dnevnoj razini njihov broj varira između 720 i 750 tisuća, a do sada ih je ukupno izdano 940 tisuća. Dio njih izdan je s rokom važenja koji je u međuvremenu istekao. Riječ je o kompleksnoj usluzi koja je kreirana u okviru Centra dijeljenih usluga, strateškog projekta čiji je cilj povezati tristotinjak državnih tijela.”
Tako su u projektu ePropusnice povezani Porezna uprava, Ministarstvo unutarnjih poslova, Hrvatski zavod za javno zdravstvo i Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje.
“Povezali smo sve njihove registre tako da poslodavac može izdati propusnicu samo za svog zaposlenika koji je prijavljen kod Porezne uprave, a liječnik isključivo za svog pacijenta. Oko 80 posto propusnica izdali su poslodavci, a ostatak većinom stožeri Civilne zaštite i tek jedan manji dio liječnici obiteljske medicine.”
Centar dijeljenih usluga
Centar dijeljenih usluga pušten je rad krajem prošle godine. Cilj je da se povezivanjem institucija koje pružaju javne usluge s eMaticama jednostavno mogu povući potrebni dokumenti koje građanima izdaje država poput izvatka iz matice rođenih, vjenčanih ili umrlih, domovnice i slični.
“Digitalizacije ne ide samo prema građanima, nego i unutar same državne uprave. Digitalizira se i olakšava međusobna komunikacija tijela državne uprave. A građani više neće morati sami prikupljati dokumente i nosati ih od jedne državne institucije do druge, nego će se dokumenti automatski povlačiti”, tumači Malenica.
Takvim povezivanjem u povijest bi trebala otići fraza koju često slušamo kad aje riječ o dokumentima koje nam izdaje država: “Ne stariji od šest mjeseci”.
Korištenje aplikacije i uvid u osobno stanje građana omogućeno je i lokalnoj upravi i samoupravi, tako da ni oni ne moraju od građana tražiti navedene dokumente.
Šalteri ipak ostaju
Ministar Malenica rekao je kako državna uprava, bez obzira na trenutne okolnosti, radi punim kapacitetom. Jedan dio ljudi radi od kuće, drugi rade u uredima kako bi se smanjila mogućnost širenja zaraze.
“Digitalizacija je veliki potencijal javne uprave u budućnosti. Međutim, postoje građani koji nemaju mogućnost korištenja digitalnih kanala za komunikaciju s državnom upravom. Za njih će uvijek postojati službenik i šalter. Niti jedna država nije postigla apsolutnu digitalizaciju javne uprave, tako da ćemo i mi zadržati dio službenika koji su to i do sada radili”, istaknuo je ministar uprave Ivan Malenica. “Godišnje oko 5000 službenika odlazi u mirovinu. Uzevši u obzir taj podatak te nedavnu odluku Vlade o zabrani zapošljavanja, računamo na smanjivanje broja zaposlenih kroz prirodni odljev.”
Osim države, koja je nositelj usluge eGrađani, mnogi javni servisi, poput HZZ-a ili HZMO-a, imaju vlastite digitalne kanale kojima građanima olakšavaju komunikaciju s njima u ovoj situaciji, podsjetio je ministar Malenica.
“Građani su u krizi postali svjesniji kakve su sve usluge dostupne i počeli su ih koristiti u većoj mjeri. Vjerujem da ćemo s novim uslugama privući nove korisnike te da će građani ubuduće još više koristiti raspoložive digitalne usluge”, zaključio je ministar uprave Ivan Malenica.