U Splitu je potpisan ugovor o uvođenju inteligentnih transportnih sustava na području Splita i Solina. Projekt je vrijedan 12 milijuna eura (90,17 mil. kn) s PDV-om. Realizacijom projekta Split i Solin će se pridružiti prometno najsuvremenijim europskim gradovima.
Nositelj projekta je Grad Split, a partneri su Grad Solin, Hrvatske ceste, Lučka uprava Split i Županijska uprava za ceste Splitsko-dalmatinske županije. Projekt će realizirati odabrana zajednica ponuditelja u kojoj su King ICT i Ericsson Nikola Tesla. Sufinancira ga Europska unija iz Kohezijskog fonda, Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014. – 2020. Rok za realizaciju prema potpisanom Ugovoru je treći kvartal 2025. godine.
Implementacija će se izvoditi po principu projektiraj i realiziraj (eng. design & build), što znači da izvođač radova vodi sve faze projekta, od projektiranja do izvođenja radova na projektu te jamči za ugovorene standarde.
Inteligentni transportni sustavi predstavljaju nadgradnju klasičnog sustava prometa i transporta kojom se postiže znatno poboljšanje organizacije i odvijanja prometa. Njihova implementacija donosi učinkovitiji prijevoz i povećanje sigurnosti u prometu, udobnost i zaštitu putnika, smanjenje emisije štetnih plinova. Sustav će, zahvaljujući visokotehnološkoj regulaciji, ubrzati protočnost prometa, smanjiti gužve, povećati sigurnost i omogućiti da se maksimalno iskoriste postojeći prometni kapaciteti.
Inteligentni transportni sustav obuhvaća upravljanje prometom pomoću semaforskog sustava, videonadzor, aplikacije za informiranje putnika o situacijama u prometu, sustav za informiranje vozača putem izmjenjivih prometnih znakova na dvije ključne lokacije, prioritizaciju propuštanja vozila javnog prijevoza i hitnih službi, sustav za praćenje vremenskih uvjeta te opremanje Centra za kontrolu i nadzor prometa.
Semaforski sustav za upravljanje prometom će omogućiti optimiziranje semaforskih programa kako bi se uravnotežilo vrijeme prolaska vozila i prosjeka zaustavljanja na cestama. Aplikacija za informiranje putnika integrira podatke iz različitih podsustava (pametno parkiranje, javni gradski prijevoz putnika, informiranje o stanju u prometu i slično). Korisnicima šalje precizne i pouzdane informacije, što korisnicima olakšava odabir načina i vremena prijevoza, rute ili donošenje nekih drugih odluka vezanih za putovanje.
Svi sustavi ITS-a međusobno su povezani te objedinjeni u Centru za upravljanje prometom – središnjoj kontrolnom sobi u kojoj se promet nadgleda i kontrolira.
“Grad Split ispunjava svoju ambicuju da postane najmoderniji grad u ovom dijelu Europe. Projekt će trajati 32 mjeseca. Nakon toga ćemo moći povezati cestovni i željeznički, i sve ostale dijelove prometa, uključujući bicikliste i pješake i sve ostalo što je vezano uz modrne oblike prometa”, rekao je gradonačelnik Splita Ivica Puljak.
“Inteligentni način upravljanja prometom u Splitu prilika je za unaprjeđenje i optimizaciju kvalitete prometa prije negoli se ostvare svi odavno najavljeni, veliki infrastrukturni zahvati koji čekaju više desetljeća, kao što su ulazi u Split, raskrižje na Širini i izlaz iz Gradske luke. Kada završimo s provedbom, imat ćemo alate za upravljanje prometom i pružanje informacija u stvarnom vremenu, a naglašavam i kako ovaj projekt ujedno integrira nekoliko mjera definiranih Planom održive urbane mobilnosti koji za konačni cilj ima povećanje broja putnika u javnog prijevozu”, dodao je gradonačelnik Splita.
Ravnatelja Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU (SAFU) Dragan Jelić istaknuo je učinkovitost Splitsko-dalmatinske županije i Grada Splita u realizaciji projekata financiranih sredstvima EU-a.
“Splitsko-dalmatinska županija treća je među hrvatskim županijama po broju i vrijednosti potpisanih ugovora iz ingerencije SAFU-a: potpisano je preko 70 ugovora u vrijednosti oko 313 milijuna eura, a grad Split prednjači s ugovorima vrijednim više od 170 miijuna eura”, rekao je Jelić.