digitalna asistentica megi
Nina Šesto predstavila je svoju viziju personalizrane zdrsvstvene skrbi na TEDxHEC-u u Parizu [Izvor: osobni LinkedIn]

Megi je digitalna asistentica koja pomaže pacijentima oboljelima od kardiovaskularnih bolesti da monitoriraju, razumiju i poboljšaju zdravlje svog srca. Megi je razvio tim koji predvode Ines Knežević i Nina Šesto, pod okriljem Specijalne bolnice za kardiovaskularne bolesti Magdalena.

„Megi naši pacijenti najčešće opisuju kao prijateljicu, nekoga tko o njima brine i kome je važno da su oni dobro. Pacijentima je Megi dostupna 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu, preko najjednostavnije WhatsUp aplikacije, kakvu su pacijenti već naučili koristiti u svakodnevnom životu. Iza te emotivne, tople i humane komunikacije stoji moćan sustav koji je dizajniran da prikupi podatke o pojedinom pacijentu. Na temelju tih multimodalnih podataka se radi dijagnostika i planira se liječenje”, tumači Nina Šesto. „Sve ide u smjeru da ćemo moći predviđati što bi se pojedinom pacijentu moglo desiti u budućnosti.”

Broj umrlih od kardiovaskularnih bolesti porastao je na globalnoj razini s 2,1 milijuna u 1990. na 20,5 milijuna u 2021., navodi u izvješću World Heart Federation ( (WHF) predstavljeno na World Heart Summit u svibnju ove godine. Kardiovaskularne bolesti vodeći su uzrok smrti u svijetu, a u 2021. četiri od pet smrtnih slučajeva zabilježena su u zemljama s niskim i srednjim dohotkom. Najveće stope smrtnosti od kardiovaskularnih bolesti javljaju se u regiji srednje Europe, istočne Europe i srednje Azije.

„Počeci današnje kardiologije sežu u doba prije više od 40 godina. U tom razdoblju kardiologija je užasno napredovala i mi sada možemo raditi čuda za pacijente u bolnicama. Međutim, što se dešava s pacijentima kada oni napuste bolnicu? To iskustvo pacijenta se nije promijenilo, štoviše, vidjeti liječnika sve više postaje luksuz. A kronični pacijenti su u razdoblju između dva posjeta liječniku zapravo prepušteni sami sebi. Veliki broj njih, prema onome što mi vidimo, ne razumije potpuno svoje zdravstveno stanje i zašto moraju uzimati određene lijekove. I onda miješaju lijekove, terapije, ne uzimaju lijekove… Sve to rezultira lošim kliničkim rezultatima za pacijenta i povratkom na hospitalizaciju. Uz sav taj progres koji smo zabilježili u posljednjih 40 godina, kardiovaskularne bolesti su još uvijek vodeći uzrok preventabilne smrtnosti u svijetu. A naša misao vodilja je da niti jedan pacijent ne bi trebao biti tako prepušten sam sebi. Zato smo razvili Megi”, razlaže Nina.

A kako to sve o pacijentu Megi zna? Pa zato što je razvijena u Magdaleni, bolnici specijaliziranoj za kardiovaskularne bolesti, tako da su u njene algoritme ugrađeni podaci prikupljeni tijekom 25 godina praćenja pacijenata s kardiovaskularnim bolestima. Dakle, Megi je već „pregledala” pola milijuna ljudi. S tim da postojeće algoritme liječnici i medicinske sestre na dnevnoj bazi ažuriraju novim saznanjima, fino ih usavršavaju te tako dodatno poboljšavaju cijeli trenažni proces te tehnologije.

„Startali smo s programom za hipertenziju. Imamo oko četiri tisuće pacijenata i surađujemo s nekoliko zdravstvenih institucija u Hrvatskoj. Interes su iskazale i neke institucije u drugim europskim zemljama poput Španjolske. Farmaceutskoj industriji zanimljivo je prepoznavanje tih stvarnih podataka. Znači, imamo značajan traction. Ali ono što nas doista izdvaja je personalizacija: možemo personalizirati čak i način kako će se Megi obraćati pacijentu, kakav će biti ton glasa, preferira li pacijent dugačke ili kratke rečenice. S takvom finom personalizacijom postižemo jako visoki doseg i prihvaćenost. Kada pacijenti upoznaju Megi, koriste je redovito”, ističe Nina.

„To je nekakva baza da bismo mogli graditi kliničku priču, imati tako dobre kliničke rezultate. Kardiovaskularne bolesti nisu samo da su najčešćih uzroka smrti, nego su i ogroman generator troškova, onih izravnih za zdravstvo i onih indirektnih troškova koji proizlaze iz bolovanja, neproduktivnosti i sličnih razloga. Te troškove u Europi uglavnom snose poslodavci, osiguravajuća društva i državni proračuni. Naše analize pokazuju da skaliranjem kliničkih rezultata koje sad imamo mi te troškove možemo smanjiti za 20 posto.”

U fokusu je sekundarna prevencija kardiovaskularnih bolesti – kako pomoći čovjeku koji već ima simptome poput povišenog tlaka ili kolesterola da stabilizira tlak odnosno svede kolesterol u prihvatljive okvire jer se tako razvoj kardiovaskularnih bolesti odgađa za 10 do 15 godina. „To je moment u kojem najviše možemo doprinijeti. Taj segment ciljamo”, kaže Nina.

Startup Megi Health je spin-off Klinike Magdalena. Uz Ines i Ninu u timu su Ozren Lapčević, Petra Bartulović i David Magić.

„Mi smo startup u ranoj fazi razvoja. Malo nas je, ali imao puno iskustva u onome što radimo. Ja potičem iz industrije zdravstva, po struci sam molekularni biolog, doktorirala sam na Pasteuru (Institut Pasteur koji je dio Pariškog gradskog sveučilišta / Université Paris Cité), specijalizirala sam AI u zdravstvu na Harvard Medical School. Prije toga sam završila MBA u Parizu i tamo sam upoznala Ines, zajedno studirale na MBA. Ona je nakon toga radila u Parizu u L’Orealu i neke projekte za francusku vojsku. Nas dvije vodimo biznis, a Ozren, Petra i David su projektni tim”, objašnjava Nina. „Ozren i Petra dolaze iz kompanije Amodo, koja je bila akvizirana prošle godine, a razvija rješenja za industriju osiguranja. Tako Ozren i Petra jako dobro poznaju industriju osiguranja i kako graditi proizvode za osiguranje i B2C segment. David je naš junior i guru je za Infobip platformu. Naime, cijeli komunikacijski dio Megi građen je na Infobipovoj platformi, Zato smo dio njihova Tribea i imamo jako dobru suradnju s njima.”

Što se tiče konkurencije, Nina kaže kako je ona uglavnom na američkom tržištu. „No, rijetko tko od njih je uspješno primijenio GPT tehnologije na pravi način. U kardiovaskularnom području konkurenciju je dosta jaka u segmentu telemedicine, EKG-a i praćenja pacijenata sa srčanim zatajenjem. Ali to su sve tehnologije koje su jako radno intenzivne, zahtijevaju da puno doktora to prati i zbog toga nisu skalabilne. To je glavni razlog zašto još ne postoji veliki igrač koji je zauzeo veliki dio tržišta.”

Dosadašnji razvoj Megi financiran je dijelom iz Klinike Magdalena, dijelom EU sredstvima kroz projekte poput EIT Health, a dijelom vlastiti kapitalom. „Dobili smo i potpore za novoosnovana poduzeća, a pripremamo seed rundu, prikupljanje sredstava od fondova rizičnog kapitala”, najavila je Nina.

„Trenutno smo”, kaže, „pre revenue kompanija”. „Primarno smo bili fokusirani na razvoj tehnologije i prikupljanje podataka kako bi naši modeli mogli zaživjeti. Sada dižemo investiciju kako bi se to moglo komercijalizirati i regulatorno posložiti. Ono što mi ciljamo je komercijalizacija kroz osiguranja. Megi je čisti osiguravateljski proizvod. Danas je jasno da digitalne tehnologije mogu značajno smanjiti troškove zdravstvenih usluga jer sve više naginjemo prema prevenciji pa čak i prema predikciji. U Europi već postoje regulatorni okviri za uvođenje digitalnih zdravstvenih aplikacija u sustav zdravstvenog osiguranja, iako smo mi, kao i cijela centralna Europa, dosta spori u stvaranju nekakvih okvira sa strane Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje je ili nekog sličnog tijela. Na njemačkom tržištu postoji DIGA koja postavlja vrlo jasan okvir, iscrtan put kako jedna kompanija dobiva certifikat potreban da uđe u njihov sustav zdravstvenog osiguranja. U Francuskoj postoji Pecan, u Velikoj Britaniji je također uspostavljen jasan okvir, da ne pričamo o Sjedinjenim Državama gdje je još prije 15 godina pacijentima omogućeno da uživaju u takvim vrijednostima.”

„Trebamo sredstva kako bismo dodatno ojačali tim, da nađemo dobar market feed i da možemo ići u komercijalizaciju”, poručila je na kraju Nina Šesto u ime svog tima.