Pamtite li televizijske reklame? Vjerojatno ne. No, odmah mi padaju na pamet dvije sjajne, upečatljive kampanje: prva još iz iz osamdesetih godina prošlog stoljeća za Kraševe bombone Bronhi – „Uzmite Bronhi, lakše se diše!” – s Mladenom Crnobrnjom Gumbekom i Zdenkom Jelčićem, a druga je reklamna kampanja za Žuju, Ožujsko pivo, u kojoj su korišteni hrvatski lokalni govori – bednjanski, čabarski i komiški. Netko drugi imao bi vjerojatno drugačiji odabir, ali poanta je da većina reklama zapravo prolazi nezamijećeno i brzo se zaboravlja.
Hrvatski startup MARTECHiNG ponudio je rješenje koje vraća pozornost gledatelja na oglase kroz inovativnu aplikaciju i interaktivnu video platformu kao uslugu (VpaaS). Inače, marketinške tehnologije ili MarTech su brzorastuća industrija koja koristi nove tehnologije za razvoj inovativnih digitalnih marketinških rješenja.
Globalno MarTech tržište u 2022. procijenjeno je na 329 milijardi dolara, a prema projekcijama do 2032. doosegnut će 1,7 bilijuna dolara, uz prosječnu godišnju stopu rasta od 18,5 posto između 2023. i 2032.
„Ideja je nastala zahvaljujući mom bratu Darku i njegovom kolegi Tomislavu Šojgu koji radi na jednoj hrvatskoj televiziji. Oni su primijetili taj problem distraktiranih korisnika koji kao gledaju televiziju, a istovremeno vrte nešto po mobitelu i ne prate što se doista dešava na ekranu”, priča Dino Majić iz tima MARTECHiNG-a. „Ideja je da pomognemo brendovima koji imaju digitalne aplikacije i dosta ulažu u oglašavanje na televizijskim ekranima u rješavanju dva problema. Prvi je da ti brendovi imaju aplikacije koje korisnici jednom instaliraju i, na žalost, često prestanu koristiti, a drugi problem je da troše velike budžete na televizijske oglase koje ljudi realno ne gledaju.”
Tim MARTECHiNG osmislio je igru koja povezuje brend aplikaciju i televizijski oglas tako da se aplikacija doradi dodavanjem igre: za vrijeme emitiranja oglasa na ekranu se pojavi animirana maskota koju korisnik treba mobitelom uhvatiti. Svoje rješenje predstavili su na nekoliko startup natjecanja: između ostaloga, osvojili su treće mjesto na splitskom natjecanju Get In the Ring, a na Founders Live Zagreb ušli su među pet finalista.
„Rješenje je utemeljeno na QR kodu, ali animacija ga čini zanimljivijim. Određeni broj korisnika koji sudjeluje u igri dobije nagradu nakon što skupe određeni broj tih animiranih maskota, collectibla. To može biti najbržih sto igrača ili se nagrađeni mogu odrediti prema nekom drugom kriteriju koji odredi marketing. Mi smo tehnologija koja stoji iza toga, a na marketinškom odjelu svakog brenda je da odredi pravila igre, kreativui kako će to najaviti”, razlaže Dino.
Početna ideja je bila da se napravi jedinstvena aplikacija kroz koju će ljudi hvatati maskote, ali kroz razgovore sa zainteresiranim klijentima shvatili su da aplikacije za brendove već postoje i da nema potrebe raditi nove. Bolji je put bio gejmificirati postojeće aplikacije i postojeće oglase brendova.
„Naš proizvod je inovativan, disruptivan martech proizvod unutar aplikacije s elementima gejmifikacije, temeljen na prepoznavanju videa, API-ju i ML/AI. Kombinira oglašavanje na više ekrana i video komunikaciju s elementima gejmifikacije za krajnje korisnike. Proizvod pomaže digitalnim izdavačima da ponovno pridobiju pozornost korisnika video sadržaja, da dobiju više instalacija mobilne aplikacije i da aktiviraju pasivne korisnike”, tumače članovi tima. Istuču da njihovo rješenje također potiče veću gledanost oglasa, zadržava pažnju korisnika i potiče odanost robnoj marki.
U razvoju su surađivali s talijanskim istraživačko-razvojnim centrom Aisma, koji je napravio podatkovni model koji će biti u pozadini aplikacije i platforme MARTECHiNG-a, jer krajnji cilj je prikupljanje novih podataka o potrošačima. „Želimo znati tko je taj korisnik koji je pogledao oglas, u koje vrijeme, na kojem uređaju, koje navike ima… Naš krajnji cilj je ponuditi klijentima taj miks podataka”, tumači Dino.
Prema trenutnom poslovnom modelu klijent može odabrati između tri paketa usluga po kampanji. Paketi se razlikuju po broju collectiblsa koji se hvataju, a koliko će klijent platiti ovisi o broju collectiblsa i o trajanju kampanja. Plan je kasnije poslovni model usmjeriti na naplatu prema spomenutom podatkovnom modelu, ovisno o prikupljenim podacima.
Većinski vlasnik i osnivač tvrtke MARTECHiNG je Darko Majić. Tomislav Šajgo se u međuvremenu uglavnom povukao iz priče, a Darkov mlađi brat Dino im pomaže.
„MARTECHiNG još nema prihoda. Tehnologija je spremna i sada smo u prodajnoj fazi, dogovaramo prve klijente”, kaže Dino. Idealne korisnike u ovom trenutku vide u maloprodajnim lancima poput Lidla, Kauflanda, Studenca, Konzuma… To su tvrtke koje imaju loyality aplikacije i razvijenu mrežu korisnika, a veliki su oglašivači na televiziji.
„Uz MARTECHiNG brat i ja imamo digitalnu agenciju koja se bavi digitalnim oglašavanjem na društvenim mrežama te izradom internetskih stranica. Iz nje je nastala tvrtka MARTEChiNG, a od agencijskog posla živimo i financiramo razvoj proizvoda.
Dino dodaje kako nude jedinstveno rješenje na hrvatskom tržištu. Globalno im je najbliži konkurent izraelska tvrtka Sodyo koja ima donekle sličnu ideju, ali fokusirana je na američko tržište.
„Mi smo se orijentirali na europsko tržište. Cilj nam je odraditi na hrvatskom tržištu prve kampanje, izmjeriti rezultate i onda na temelju tih rezultata ići prema osvajanju europskih tržišta. Imamo i puno ideja kako to širiti u raznim smjerovima, ali za sada smo fokusirani na maloprodaju, na trgovačke lance. A ako se pojavi netko koji je spreman to razvijati zajedno s nama kao strateški partner, otvoreni smo i za takvu mogućnost”, zaključio je Dino Majić.