Novo radno okruženje: Što donosi druga generacija alata za rad na daljinu

Prva generacija rješenja sastoji se uglavnom od samostalnih, specijaliziranih alata koji su omogućavali da posao teče normalno. Druga generacija donosi cjeloviti set alata za rad na daljinu integriranih unutar jedinstvenog sučelja

80
alati za rad na daljinu
[Image by Goumbik from Pixabay]

Pandemija koronavirusa prisilila je tvrtke da preispitaju današnje modele rada jer su zaposlenici vrlo naglo morali prijeći na rad od kuće, odnosno rad na daljinu. Mnoge tvrtke na takvu brzu promjenu nisu bile spremne, ali potreba da omoguće dostupnost postojećih korporativnih aplikacija znatno je ubrzala njihovu digitalnu transformaciju.

Danas gotovo da nema poduzeća koje ne radi na tome da svojim zaposlenicima omogući što kvalitetniji rad na daljinu. No, mnoga od njih zaglavila su u rješenjima “prve generacije”, sa zakrpama i dodacima koji nisu optimalan način da se postigne ono što bi za veliku većinu poduzeća trebala biti stalna razina kvalitete rada na daljinu.

Prva generacija rješenja sastoji se uglavnom od samostalnih, specijaliziranih alata (dodataka) koji su omogućavali da posao teče normalno. Alati za suradnju poput Slacka bili su uobičajeni i prije pandemije, no s pandemijom su dobili novo značenje. Počeli su se primjenjivati Zoom, Ciscov WebEx, Microsoft Teams i drugi alati kako bi se dobio privid dvorane za sastanke prilikom sastanaka internih timova ili interakcije s kupcima.

No, tvrtke koje su se već preselile u moderno radno okruženje – kao što su Citrix Workspace ili VMware Workspace One – imale su veliku prednost jer su svojim zaposlenicima omogućile integraciju potrebnih alata u jedinstvenu platformu za rad na daljinu.

Ključni igrači u segmentu uredskih paketa pout Googlea ili Microsofta počeli su snažnije integrirati svoje proizvode. Google je G Suite zamijenio s Workspaceom, a Microsoft je Teamse snažnije povezao s Officeom 365 kako bi integracijom povećao njihove mogućnosti.

Sve to je, s druge strane, dodatno otežalo i zakompliciralo posao osoblju zaduženom za održavanje korporativne informacijsko-tehnološke infrastrukture koje treba osigurati da korisnici na raspolaganju imaju najučinkovitije alate za obavljanje posla. Osim toga, mnogi korisnici skloni su određenim alatima pa zahtijevaju da im IT omogući funkcionalno povezivanje različitih komponenti. Naravno, to nije optimalno rješenje za ukupnu učinkovitost poslovanja.

Prelazak na rješenja druge generacije

Glavni kreatori uredskih i kolaboracijskih rješenja usmjerili su se na rješenja druge generacije koja pružaju cjeloviti set integriranih alata i koja bi, nadaju se, trebali otkloniti potrebu za raznim dodacima. Slično kao što su u jedan paket integrirani alati za osobnu produktivnost (na primjer Microsoft Office ili Google Workspace), sada se tipični paket uredskih alata za suradnju proširuje alatima za podršku zaposlenicima koji rade na daljinu.

U nastavku ćemo malo detaljnije opisati neke primjere novih rješenja.

Citrixovo preuzimanje Wrikea

Zahvaljujući Citrixovoj sposobnost da bilo koju korporativnu aplikaciju učini virtualno dostupnom na bilo kojem uređaju i na bilo kojem mjestu, kroz objedinjeno korisničko iskustvo, uz minimalnu potrebu za intervencijom IT osoblja, mnoga poduzeća kojima je nužno omogućiti rad “s bilo kojeg mjesta” prihvatila su njihovo rješenje. Uz visoku razinu sigurnosti, ugrađenu analitiku i mogućnost integracije mikroaplikacija dovela je Citrix u prvi plan među u ovom segmentu poslovnih rješenja.

Citrix sada planira proširiti ponudu kupovinom Wrikea, platforme koja omogućava efikasnije upravljanje radnim procesima, što je neophodno da bi moderne poslovne organizacije bile učinkovite.

Citrix preuzimanjem Wrikea popunjava prazninu u svojoj ponudi poslovnih rješenja jer uvodi ne samo mogućnost upravljanja aplikacijama, nego i mogućnost upravljanja poslovnim procesima i podacima i to za različite timove. Takvo proširenje Citrix Workspacea, uz mogućnost integriranja s preferiranim setovima alata unutar jedinstvenog sučelja dovode Citrix u prednost ispred većine konkurenata na tržištu.

Microsoftov VIVA

Ono što Microsoft naziva Employee Experience Platform usmjereno je na proširivanje dostupnosti informacija krajnjem korisniku. To ne uključuje samo paket alata za produktivnost, već i niz drugih komponenata:

  • Viva Connections – proširenje / dodatak za internu komunikaciju timova i pristup korporativnim dokumentima;
  • Viva Insights – mogućnost praćenja koja omogućuje menadžerima da vide što timovi rade, analiziraju njihovu učinkovitost i identificiraju trendove s kojima se timovi suočavaju te preporuče promjene, a uključuju podatke iz Zooma, Slacka, Workdaya i SAP SuccessFactorsa…
  • Viva Learning – rješenje za obuku i profesionalni razvoj koje objedinjuje edukativne korporativne resurse i integrirano je sa sustavima za učenje poput Cornerstone OnDemand, Saba i SAP SuccessFactors…
  • Viva Topics – dodatak koji koristi umjetnu inteligenciju za analizu podataka sustava Microsoft 365 i Teams te sugerira tematske kartice unutar razgovora i dokumenata, uz mogućnost integriranja znanja iz alata nezavisnih proizvođača kao što su ServiceNow i Salesforce, Viva Topics…

Iako će se Microsoft VIVA najviše svidjeti sadašnjim korisnicima Officea 365 i Microsofta 365, a to je većina velikih poduzeća, integracija navedenih alata u jedinstvenu platformu izdvaja ga od konkurencije.

Googleova tranzicija od G Suitea prema Workspaceu

Izvorni G Suite bio je vrlo popularan među korisnicima, osobito u manjim poduzećima, ali njegova popularnost proširila se i među velikim organizacijama i u javnom i u privatnom sektoru. Da bi ga učinio privlačnijim, Google ga je preimenovao Workspace. U novi paket alata integriran je niz alata za suradnju, administratorske funkcionalnosti, a poboljšana je i sigurnost.

Google Workspace uključuje poslovnu e-poštu, alate za suradnju kao što su Gmail, Calendar, Meet, Chat, Drive, Docs, Sheets, Slides, Forms, Sites i niz drugih alata.

Google Workspace nudi:

  • integrirano korisničko iskustvo koje objedinjuje chat, e-poštu, glasovne i video pozive i suradnju na dokumentima.
  • Novi identitet koji povezuje fleksibilno korisničko iskustvo s novim brendiranjem i novim ikonama u četiri boje.
  • Korisniku prilagođenu ponudu odnosno brzu implementaciju za manja poduzeća, ali, po potrebi, i podršku za velika poduzeća kod kojih je implementacija složenija.
  • Napredne sigurnosne značajke za sigurniju komunikaciju i lakši administrativni nadzor uz bolju vidljivost i sigurnosne kontrole.

Zaključak

Ovakve integracije znače da popularnim samostalnim alatima poput Zooma koji su danas vrlo popularni predstoji teško razdoblje u kojem će se morati natjecati s integriranim rješenjima. Sličnu sudbinu doživjeli su specijalizirani alati za upravljanje dokumentima i tekstualni procesori koji su nestali nakon pojave integriranih uredskih alata poput Microsoft Officea ili Google G Suitea.

Održavanje informacijskog sustava je znatno lakše ako je riječ o integriranom rješenju jednog dobavljača umjesto niza parcijalnih rješenja nezavisnih proizvođača koje tek treba integrirati. Osim toga, troškovi su niži, a korisnici (uglavnom) zadovoljniji. Daljini korak mogao bi biti razvoj nišnih rješenja.

S obzirom na to da vodeći dobavljači u ovom segmentu nastoje proširiti ponudu alata unutar svojih integriranih rješenja, u ovom segmentu mogu se očekivati nove akvizicije.

Samostalne aplikacije će se sve teže probijati u poduzeća. Korisnici će težiti rješenjima koja će kroz jedinstveno sučelje povezivati razne alate, umjesto da moraju poznavati različite funkcionalnosti specifičnih alata. To će omogućiti veću radnu efikasnost i smanji će stres te pritisak na zaposlenike IT odjela.

Procjenjuje se da bi poduzeća rješenja druge generacije alata za rad na daljinu trebala implementirati unutar iduće dvije godine.