Vižinada je mjesto s nekoliko stotina stanovnika, smješteno u unutrašnjosti Istre, sedamnaest kilometara udaljeno od Poreča. Stanovnici se uglavnom bave poljoprivredom. No, Vižinada je ujedno sjedište tvrtke Studio Sonda, jedne od najuspješnijih hrvatskih kreativnih agencija koja je nedavno za kampanju Art Directed by Nature, odnosno dizajn vinske etikete St. Vital vinarije Piquentum Dimitrija Brečevića, dobila brončanog lava u kategoriji Industry Craft, na festivalu Cannes Lions, jednom od najprestižnijih svjetskih natjecanja u kreativnosti.
Ponašanje prirode preneseno na etiketu
“Riječ je o radu koji nastaje već punih 6 godina, da bi, eto, ove godine zasjao u punom sjaju i uspješno zaokružio kreativni proces, ali i svoju tržišnu svrhu”, pričaju Jelena Fiškuš i Sean Poropat, kreativni direktori i suvlasnici Studija Sonda.
“Kako je rastao brend Piquentum, rasli smo i mi s njime. Vinar Dimitri, istarskih korijena, a školovan u Francuskoj i na Novom Zelandu, u jednom je trenutku odlučio stvarati vina u domovini svoga oca, u Hrvatskoj, konkretno u Istri. Mi smo tada, prije nekih desetak godina, dizajnirali prvu etiketu za Piquentum koja je bila odlično prihvaćena. Međutim, kako smo kroz vrijeme učili jedni od drugih, shvatili smo da su njegova filozofija, njegov odnos prema vinu i prirodi specifični i beskompromisni. On uistinu želi prenijeti prirodni proces iz vinograda u bocu, bez ikakvih suvišnih ili umjetnih intervencija u vinogradu i podrumu, pa smo željeli da takva bude i etiketa – da Art direkciju, kao I kod vina, vrši priroda sama. U početku smo kroz nekoliko posebnih edicija vina nastojali ispričati tu priču i tako se dogodila naširoko primijećena etiketa s ‘kišnim kapima’”, objašnjava Jelena
U suradnji s Hidrometeorološkim zavodom prikupljali su podatke o vremenskim uvjetima u vinogradu, a količina oborina iskorištena je kao varijabla koja najbolje prikazuje različitost kakvoće vina iz godine u godinu. Krugovi koji se nalaze na etiketi zapravo su svojevrsna grafika oborina kroz mjesece (od berbe do berbe) te je ponašanje prirode doslovno preneseno na etiketu.
Svaka etiketa priča svoju priču
“Kako taj projekt najviše smisla ima kada se mogu uspoređivati različite godine vina, iz godine u godinu radili smo nove etikete i skupili lijepu kolekciju od šest boca vina kao promotivni alat, a 2018. je u cjelokupnom asortimanu Piquentuma stara etiketa zamijenjena novom prema navedenom konceptu”, dodaje Sean.
“Danas je izuzetno zanimljivo gledati i uspoređivati pojedina godišta. Etiketa sama po sebi priča nevjerojatne priče. Tamo gdje primjećujemo da je bilo više kiše u vrijeme kada grožđe sazrijeva (rujan), vina su svježija, čak ih ima manje količinski. To je recimo 2017. godina. Nasuprot tome, 2015. bila idealna za mediteranski tip vina. Zanimljivo je promatrati retrogradno kakve sve priče iz vinograda priča priroda. To je ujedno dokaz prirodnosti vina, jer da je bilo tretirano na bilo kakav način ne bi svake godine toliko razlikovalo u okusima i svojstvima.”
U tom radu od samog početka najveći je izazov bio to što konzumenti prirodnih vina ne vole ikakvo oglašavanje. “Baš suprotno, oglašavanje ih udaljava od proizvoda”, kaže Sean. “Uglavnom su nekompromisni, žele kvalitetna i iskrena vina po preporuci, a ona se obično predstavljaju na specijaliziranim sajmovima ili degustacijama po vinotekama i restoranima. Tako je zapravo jedini način da vino takve vrste komunicira sa svojim potrošačima – sam proizvod. Upravo u tome počiva jačina rada: kroz jedini mogući alat – proizvod – priča priču o prirodnom i iskrenom vinu.”
Danas se Piquentum vina rasprodaju unaprijed, postoji čak i lista čekanja, izvoze se na strana tržišta (Singapur, Japan, Skandinavija, Austrija, Njemačka, Italija…) i dio su ponude nekih od najprestižnijih svjetskih restorana. Prvi preduvjet za to je dakako kvalitetno vino, ali tu je i etiketa na boci koja dopušta distributerima i sommelierima da ispričaju jedinstvenu priču o vinu.
Uz brončanog lava na festivalu Cannes Lions Studio Sonda za ovaj rad dobio je niz svjetskih i domaćih nagrada s područja dizajna i komunikacija. Među njima su zlatna kocka ADC-a kao najstarija nagrada u industriji dizajna i komunikacija koja im je dodijeljena u New Yorku, zatim tu su nagrade Eurobest, London International Award, Red Dot, One Show, Golden Drum, Dieline, WordStar Packaging Award, Pentawards… Nagrađen je i kao najbolji projekt BalCannesa.
Sean i Jelena ističu i domaće nagrade, Grand prix i zlato za najbolji projekt na ovogodišnjoj Ideji X na Danima komunikacija, te nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva.
Sve počiva na ideji, strategije i alati su nadogradnja
Digitalne tehnologije utječu na sve industrije. Štoviše, kreativne industrije su upravo kroz digitalnu transformaciju dobile snažan zamah.
“Sam proces brendiranja i marketinga promijenio se utoliko što treba sve manje posrednika na putovanju do krajnjeg korisnika i što imamo sve više raznolikih i super-zanimljivih alata za komuniciranje i stvaranje komunikacijskih koncepata. Kombinacijom tradicijskih i suvremenih kanala danas je moguće izvesti gotovo sve što se zamisli. Za kreativce je to odličan poligon koji mogu kombinirati i rješavati potrebe brendova, dosezati ciljeve koje zajedno žele ostvariti. Međutim, to su sve još uvijek samo alati. Što se nas tiče, sve počiva na ideji, a onda se oko nje grade optimalne strategije i kombinacije alata za realizaciju”, tumači Jelena.
Nagrada im, kažu, nije donijela instant ponude ni senzacije. ali slažu se da se dadugoročno kredibilitet koji donose ugledne nagrade uvijek isplati. “Nama je nove poslove primarno donosio svaki dobro odrađen posao. To je najbolja referenca. A sve drugo, nagrade i PR koji se oko njih stvara, su dodatni plusevi”, kaže Sean.
“Kada smo započinjali s radom i formiranjem Sonde, osjećali smo intuitivno moć kreativnosti, ali nismo bili u potpunosti svjesni koliko ona može biti intenzivna. Zahvaljujući njoj raste se, razvija i probijaju granice očekivanog. Nekada su roditelji, strahujući od nesigurne budućnosti, odgovarali djecu od toga da se bave zanimanjima koja uključuju kreativnost. A danas se sve više osvještava koliko je ona važna u svim profesijama i područjima djelovanja”, nadovezuje se Jelena.
Young Lions za mlade Sondine kreativke
Studio Sonda ponosan je i na nagradu koje su njihove članice Martina Ukić i Ana Tavić osvojile na natjecanju Young Lions Croatia, Riječ je o natjecanju za profesionalce i profesionalke iz svijeta oglašavanja i komunikacija do 30 godina. Natjecanje se odvija u zemljama diljem svijeta, a u Hrvatskoj u sklopu Dana komunikacija u Rovinju.
Natjecatelji se izoliraju na 24 sata i zadatak im je da bez pomoći starijih kreativnih direktora i pristupa telefonu osmisle kreativna rješenja ne temelju sažetka koji im dostavlja organizator. Pobjednici odlaze u Cannes na festival kreativnosti gdje prezentiraju svoju zemlju u Cannesu. Zadatak je uglavnom vezan uz neku neprofitnu organizaciju. Ove godine bio je to Zero Waste Europe.
Martina i Ana pobijedile su u Rovinju sa svojim radom Minimize te su tako predstavljale Hrvatsku i Sondu na svjetskom natjecanju Young Lions u Cannesu, gdje su se također visoko plasirale.
“To je za njih iznimno vrijedno iskustvo, a za nas iz Sonde vrjednije od bilo koje druge nagrade. Prenošenje znanja i stvaranje kreativnih timova možda je najteži zadatak u procesu našeg poslovanja, osobito u vrijeme kada mladi i nemaju neki pretjerani interes vraćati se sredinama iz kojih su proizašli, već mahom odlaze u dinamičnije, veće gradove i metropole. Moći zapošljavati mlade kreativce, raditi s njima pa i nadopunjavati njihove kreativne procese u našoj maloj sredini za nas je najveći ponos i najvrjednija ostavština svega što činimo”, naglašava Jelena.
Od časopisa do kreativne agencije
O samim počecima više nam je rekao Sean: “Svi dolazimo iz nekih kreativnih miljea. Kada smo završili fakultete ili bili pri kraju s njima, pomislili smo kako bi bilo dobro u Istri izdavati časopis koji objedinjavao sve zanimljivo što se događa u našoj županiji. Tako se dogodila Sonda, ‘besplatni informator za dubinsko istraživanje zabave’, koji se distribuirao po kafićima, dućanima i važnim punktovima, prvo u Istri, zatim i na području Kvarnera, a naposljetku čak i u Zagrebu”.
Tada još nije bilo interneta kakvog danas poznajemo, pa je mjesečni informator Sonda vrlo brzo postao traženo štivo koje je donosilo presjek najatraktivnijih događanja u predstojećem mjesecu, ali i autorske članke koji su obrađivali aktualnu glazbenu i elektroničku scenu, predstavljali umjetnike s istarskog područja te mnoga zanimljiva urbana i tradicijska događanja.
“Želja nam je bila stvoriti nešto što će biti relevantno i važno. U to doba razvija se i ponuda turističke zajednice Istarske županije, kao i hotelijera. Zahvaljujući atraktivnosti sadržaja i dizajna unutar informatora Sonda vrlo brzo pozvani smo da surađujemo na izradi promotivnih turističkih materijala. Hotelijeri i turističke zajednice, organizatori lokalnih festivala, lokalni poduzetnici, vinari, maslinari… – svi su oni u našem radu vidjeli potencijal za organiziraniju i učinkovitiju prezentaciju njihove ponude. Ubrzo smo pored časopisa počeli raditi i na drugim projektima. Jedan od njih je dizajn skija za žensku kolekciju Elana, s kojim surađujemo i danas. Časopis se u međuvremenu ugasio, sa sve većom dostupnošću internetskih informacija i pod količinom novih poslova vezanih uz kreativne komunikacijske koncepte. I tako je nastao kreativni Studio Sonda, koji je i danas aktualan”, ispričao je Sean
U početku ih je bilo petero – Sean, Jelena, Kristina Kalčić Brajković, Višen Slamar i Amer Šaškin – s gomilom suradnika, a danas su suvlasnici kreativnog Studia Sonda Sean i Jelena. Trenutno je u Sondi 16 zaposlenih.
Vižinada – mjesto inspiracije
Studio Sonda specifičan je i zbog toga što se nalazi u malom istarskom mjestu Vižinada.
“Težili smo naći prostor gdje možemo biti blizu sebi i tražiti inspiraciju u onome iz čega smo proizašli. Mogli smo si to priuštiti ponajprije zbog sretne okolnosti da se danas može raditi iz svakog kutka zemaljske kugle za svaki kutak zemaljske kugle. Vižinada je mjesto s puno potencijala, odličan poligon u kojem se konkretnim rezultatima može dokazati da je kreativnost, iako često marginalizirana ili apstrahirana, jedna od ključnih pokretača napretka društva, te da je zahvaljujući njoj uvijek moguće razviti sredinu do te mjere da postane poželjno odredište u svakom pogledu”, razlaže Jelena.
“Kada smo bili još jako mali i željeli kupiti kućicu u Vižinadi kako bismo tamo smjestili studio, mnoge banke nisu imale sluha za taj pothvat, dijelom zbog konzervativnijih principa, ali i zbog našeg neiskustva u poslovnom svijetu. Tada nam je u susret izašla Addiko banka, a mi smo to povjerenje u međuvremenu opravdali”, prisjećaju se Sean i Jelena.
“Jedan samoinicirani projekt izrastao je danas u studio koji zapošljava kreativce iz čitave Istre, a sutra u kreativni centar od kojega će prosperirati čitava regija. Canneski lav upoznao je na policama našeg ureda istarsku Zlatnu kozu. Iz mjesta od svega 300-tinjak stanovnika stvara se dizajn koji se prodaje diljem svijeta i razvija kompanije, a lokalni proizvodi i lokalna turistička ponuda promoviraju u svijetu uz bok globalno priznatih svjetskih brendova iza kojih stoje ogromna produkcija, logistika i financijska podrška… Moć kreativnosti tako je prestala biti nešto imaginarno i postala realno opipljiva i dokaziva. Pa i kao takva, uvijek nepredvidiva u onome što će nam još svega dobroga donijeti na našem putu”, isiču naši sugovornici.
Ulaganje u novi objekt
“Uživamo stvarati daleko od svega, inspirirani ljepotom Istre i iskrenim načinom života naših sumještana. To je dobra pozicija za introspekciju i dekontaminaciju. S druge strane, često smo – nekoliko puta mjesečno – uokolo po sastancima unutar regije, često putujemo na festivale diljem svijeta, što je itekako potrebno kako bismo ostali ukorak s globalnim trendovima i bili prisutni. Vjerojatno su zato osama Vižinade i općenito život u Istri prednost”, kaže Jelena, a Sean dodaje kako je “Vižinada predivno utočište s iznimnom kvalitetom života”.
“U nju se uvijek vraćamo stvarati, a dovoljno često mirnoću tog mjesta ispresijecamo s festivalima, posjetama metropolama i susretima s inspirativnim ljudima i klijentima, kako bismo zadržali taj prijeko potreban dodir sa svijetom.”
Uspješna suradnja s Addiko bankom je nastavljena, a to je posebno važno ove godine kada Sonda planira gradnju novog objekta koji bi trebao upotpuniti njihovu ponudu u produkcijskom smislu.
“Projekt je sufinanciran sredstvima EU, a Addiko Bank nas prati u izgradnji. Od naših prvih susreta s bankama moramo priznati da smo prilično napredovali. Danas u Sondi imamo financijskog direktora koji sve drži pod kontrolom. Nekada smo planirali zapošljavati samo kreativce, a danas, kada nas ima 16, jasno nam je da su nam itekako potrebni znalci za organizacijske i financijske poslove te odnose s klijentima, kao i kvalitetni partneri”, pojašnjava Sean.
Studio Sonda kroz višegodišnji rad stekao je oko 300 klijenata. Godišnje uvijek pridobiju nekoliko novih, a od većih brendova rade s Elanom, Studenom, Radenskom (Kofola), Ledom, Aluflexpackom (Montana Group), Arena Hospitalityjem, Plavom Lagunom, Valamarom, s turističkim zajednicama…
Dizajn ženske skije za Elan
S Elanovim odjelom za istraživanje i razvoj Sonda je razvila koncept najlakše ženske skije na svijetu kojim je Elan značajno unaprijedio poslovanje i tržišni udio u ženskom segmentu skijanja. Suradnja s Elanom značajna je i zbog toga što su se kroz nju udaljili od pukog crtanja grafika i počeli su raditi na diferencijaciji najlakše skije na svijetu.
“Dizajn je tada konačno prestao biti dekorativan i baziran na klišejima ‘ženske’ sportske estetike. Okrenuli smo se više aspektu tehnologije i razvoja”, kaže Sean te dodaje da su radili i globalnu prateću kampanju koja je na natjecanju BalCannes bila odabrana za najbolji projekt u regiji.
.
Skandinavska platforma Framme pitala ih je pak može li rad Piquentum uvrstiti kao primjer dobre prakse spajanja dizajna/komunikacija s poduzetnicima I malim proizvođačima.
“Ali uvijek brižljivo njegujemo suradnju s malim, lokalnim proizvođačima i festivalima”, naglašava Jelena.
Nedavno su obilježili 15 godina rada izložbom u Muzeju suvremene umjetnosti Istre u Puli. Tom prigodom predstavljena je i knjiga “Studio Sonda: O moći kreativnosti” za koju je tekst napisao Marko Golub.
Fokus na lokalne projekte
Na pitanje o daljnjim planovima Jelena i Sean kažu kako im je prije svega važno dobro se zabavljati i uživati u projektima koje rade. “U predstojećem razdoblju bit ćemo fokusirani na lokalne projekte. Cilj nam je pokazati koliko jedna sredina, konkretno naša Vižinada, može prosperirati zahvaljujući kreativnosti te programima i sadržajima koji iz nje proizlaze. Želimo doći do mjerljivih rezultata i učiniti ju poželjnim odredištem za rad, za boravak, za ostanak, za turističku posjetu. Dug je put još pred nama, ali dio toga je već pokrenut”, tumači Sean. “Vižinada ove godine bilježi rast turističkog prometa za nekih 25 posto, a sve se dogodilo zahvaljujući razvoju sadržaja uz poštovanje tradicije, a ne zato što je, primjerice, izgrađen kakav golemi hotelski kompleks.”
“Osim toga, s obzirom na to da organski rastemo, kako po broju klijenata i poslova, tako i u broju zaposlenika, širimo svoj poslovni prostor i otvaramo ga ljudima koji s nama žele surađivati na raznim projektima. Zaključno, naravno da želimo ostati prisutni i na nacionalnoj, regionalnoj, globalnoj sceni. Želimo i dalje iz male sredine stvarati projekte koji su globalno relevantni i prisutni. Već sada radimo za nekoliko velikih brendova koji se prodaju diljem svijeta i to je također put koji želimo slijediti i razvijati”, poručuju Jelena i Sean.
Sadržaj omogućila Addiko banka