
U Rafineriji nafte Rijeka INA je uspješno provela pilot-projekt prerade biosirovine u kojem je proizvedeno održivo zrakoplovno gorivo (SAF – Sustainable Aviation Fuel). INA je ovaj pilot-projekt pokrenula s ciljem smanjenja ugljičnog otiska i usklađivanja s europskim propisima o obnovljivim izvorima energije.
Preradom biosirovine u rafinerijskom postrojenju Hidrokreking osim SAF-a uspješno je proizvedena i značajna količina obnovljivog dizelskog goriva HVO-a (Hydrotreated Vegetable Oil, hidroobrađeno biljno ulje).
Europski ciljevi i INA-ine ambicije
Europska unija je kroz Direktivu o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora obvezala države članice da do 2030. u sektoru prometa osiguraju uporabu odgovarajućeg udjela obnovljivih izvora energije, uz naglasak na uporabi naprednih biogoriva i održivog zrakoplovnog goriva (SAF). Uporaba SAF-a trebala bi biti ključna za dekarbonizaciju avioindustrije.
Kako bi odgovorila na te zahtjeve, INA planira završiti sve pripremne aktivnosti kako bi do 2029. bila spremna za kontinuiranu opskrbu tržišta održivim zrakoplovnim gorivom.
Pilot-projekt je proveden od 5. do 13. svibnja ove godine, u suradnji s licencorom postrojenja, kompanijom Chevron Lummus Global (CLG). Cilj je bio testirati preradu 5 posto biosirovine POME (Palm Oil Mill Effluent – nusprodukt u proizvodnji palminog ulja) u kombinaciji s fosilnim sirovinama. Tijekom projekta prerađeno je 1.000 tona biosirovine. Cijeli proces je certificirao neovisni certifikator Bureau Veritas d.o.o., u skladu s ISCC standardom za održiva biogoriva.
Za pripremu pilot-projekta osam mjeseci
„Prerada biosirovina u postojećoj infrastrukturi jedan je od najučinkovitijih načina za dekarbonizaciju rafinerijskog poslovanja i povećanje udjela obnovljivih izvora u sektoru prometa. Zahvaljujući angažmanu našeg internog tima, ali i suradnji s partnerima iz MOL Grupe i CLG-a, ostvarili smo sve preduvjete kako bismo spremno odgovorili na nadolazeće potrebe tržišta i naših kupaca“, istaknuo je Ivica Jerbić, direktor Razvoja u Ini.
Priprema pilot-projekta trajala je osam mjeseci zbog složenosti obrade nove vrste sirovine i njezinih specifičnih fizikalno-kemijskih karakteristika. Projekt je uključivao niz aktivnosti: od nabave posebnih filtera i prilagodbe laboratorijskih metoda do podizanja kapaciteta postrojenja Hidrokreking i Vakuumske destilacije te osiguravanja kontroliranog rukovanja biosirovinom u postojećim uvjetima.
Tijekom testiranja prikupljeno je više od 400 uzoraka za potrebe detaljnih analiza koje su provedene u Ininom Centralnom ispitnom laboratoriju (CIL), dok je analiza udjela biogoriva (C14) provedena u vanjskim akreditiranim laboratorijima – Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu i Isotoptech Zrt. u Debrecenu.