Rimac Automobili u europskom projektu razvoja inovativnih baterijskih sustava

Očekuje se da će ulaganje od 2,9 milijardi eura generirati trostruko veći iznos privatnih ulaganja te otvoriti 18 tisuća novih radnih mjesta, rekao je potpredsjednik Europske komisije Maros Šefčovič

49
Rimac automobili
Mate Rimac (izvor: Rimac Automobili)

Rimac Automobili su među tvrtkama iz 12 zemalja Europske unije kojima je odobreno ukupno 2,9 milijarde eura za razvoj akumulatorskih sustava za električna vozila i sustava za pohranu energije. Riječ je o takozvanom “jesenskom” setu prijava za projekt čiji je cilj učiniti Europsku uniju globalnimg liderom u razvoju inovativnih sustava za napajanje.

Očekuje se da će ulaganje od 2,9 milijardi eura generirati trostruko veći iznos privatnih ulaganja te otvoriti 18 tisuća novih radnih mjesta, rekao je potpredsjednik Europske komisije Maros Šefčovič.

Projekt “European Battery Innovation” odobren je u skladu s regulativom EU koja propisuje da se prilikom financiranja izuzetno važnih projekata od zajedničkog interesa (Important Project of Common European Interest – IPCEI) iznimno mogu zaobići stroga pravila o državnim potporama kako bi se podržali izuzetno inovativni projekti koji podrazumijevaju veliki rizik.

Potpore za četiri vertikale

Projekt se temelji na “Europskom baterijskim (akumulatorskom) savezu” pokrenutom 2017. godine kako bi se potaknuo prijelaz europske automobilske industrije s fosilnih goriva na obnovljive izvore energije. Cilj je razvoj inovacija vezanih uz sustave napajanja, poput uklanjanja kobalta i grafita iz proizvodnje baterija i razvoja tehnologija koje će naslijediti litij-ionske baterije. Projekt potiče rješenja kojima će se recikliranje i odlaganje baterija učiniti zelenijim.

Kroz projekt se financira i vađenje sirovina u zemljama Europske unije i susjednim zemljama potrebnih za razvoj baterijskih tehnologija.

U okviru spomenute četiri vertikale – vađenje sirovina, razvoj akumulatorskih ćelija, razvoj akumultorskih sustava te recikliranje i odlaganje – odobrena su 42 pojedinačna projekta, a uz Rimac automobile među odabranim tvrtkama su BMW, FCA, Tesla, Varta… Naime, u projektu mogu sudjelovati sve tvrtke prisutne u zemljama Europske unije, pa tako i Tesla čije je sjedište u Sjedinjenim Državama, ali pogone ima i u Njemačkoj.

Pojedinačni iznosi potpora nisu navedeni, a Europska komisija najavila je da će pojedinačne obavijesti o financiranju i iznose objaviti naknadno.

Rimac očekuje suradnju s domaćim obrazovnim institucijama i dobavljačima

Mate Rimac, osnivač i direktor tvrtke Rimac automobili, istaknuo je kako su električni automobili i baterijski sustavi industrija budućnosti koja već danas ima veliki značaj i efekt na ekonomije zemalja koje prednjače u industriji te da se u konzorciju uglavnom nalaze tvrtke iz zapadne Europe, odnosno “starih“ zemalja članica, poput BMW-a, Tesla Motorsa i FCA-a.

“Ponosni smo što sudjelujemo u ovako važnom i opsežnom projektu uz velika imenima industrije te što Hrvatsku stavljamo na mapu automobilske i baterijske industrije. U samo 10 godina stvorili smo gotovo tisuću radnih mjesta u Hrvatskoj – za razvoj i proizvodnju električnih automobila i baterijskih sustava. Dakle, upravo ono što Europska komisija danas prepoznaje kao stratešku granu”, rekao je Rimac.

Naglasio je kako je želja da u projekt budu uključene i hrvatske obrazovne institucije te drugi dionici poput domaćih dobavljača. “Nadamo se da će to, uz naše izravnu suradnju s kupcima i investitorima kao što su Porsche i Hyundai, uspjeti privući dodatne investicije u ovom sektoru u Hrvatsku.”

Do 2029. godine 1499 radnuh mjesta u Hrvatskoj

Ministrica regionalnoga razvoja i fondova EU Nataša Tramišak rekla je da bi projekt, uz izravni utjecaj na automobilsku industriju i mobilnost, mogao do 2029. otvoriti do 1400 novih radnih mjesta, povećati baze znanja putem suradnje s fakultetima, uključujući financiranje doktorskih studenata i izradu novih obrazovnih programa, te olakšati mladim tehnološkim tvrtkama pristup ekosustavu baterija putem osnivanja inkubatora za startupove.

Pojačavanje proizvodnje baterija za električna vozila ima ključnu ulogu u postizanju cilja Europskog zelenog sporazuma o smanjenju emisija u prometu za 90 posto do 2050. godine.

Postizanje veće autonomije osigurat će da Europa može postaviti razinu kvalitete i održati napore za održivošću, smatra Šefčovič.

EU bi trebala do 2025. proizvoditi dovoljno baterija za pogon najmanje šest milijuna električnih automobila godišnje, čime bi pokrila sve svoje potrebe, rekao je Šefčovič.