Hrvatski poduzetnici koji mijenjaju svijet: Od voćnih bombona do sokova bez otpada

Upoznajte inovatore iz programa "Pokreni nešto svoje” - HipoHop Immuno, OnlyPlants i GUUC prirodne sokove. Tri priče dokazuju da poduzetništvo može biti motor pozitivnih promjena, uz podršku programa koji ulaže u održivu budućnost

197
Pokreni nešto svoje
Dobitnici natječaja Pokreni nešto svoje 2025.

U svijetu sve izraženijih društvenih i ekoloških izazova, raste i potreba za novim vrstama poduzetničkih rješenja – onima koja ne gledaju isključivo na dobit, već i na dobrobit. Upravo takav pristup nudi impact poduzetništvo, čiji je cilj stvaranje pozitivnih promjena u društvu i okolišu, uz financijsku održivost.

Za razliku od tradicionalnog poslovanja, impact poduzetnici žele ostaviti trag – smanjiti društvenu nejednakost, omogućiti pristup obrazovanju, zaštititi prirodne resurse ili unaprijediti živote marginaliziranih skupina. No, za pokretanje takvog poslovnog pothvata često su potrebni specifična podrška, znanja i početni kapital.

Upravo takav impact poduzetnički pristup podržava program “Pokreni nešto svoje”, koji već niz godina prepoznaje, financira i osnažuje upravo one poduzetničke ideje koje u središte svog djelovanja stavljaju društveni i okolišni utjecaj, inovacije i održivost. Riječ je o jednom od najvažnijih poticajnih programa za impact poduzetništvo u Hrvatskoj.

Stvaranje bolje budućnosti

“Pokreni nešto svoje” je akceleracijski program podrške mikro poduzetnicima Philip Morrisa Zagreb i ACT Grupe, s vizijom da se kroz financijsku i mentorsku podršku poduzetnicima s pozitivnim utjecajem na društvo i/ili okoliš stvori bolju budućnost.

Pokreni nešto svoje - Dijana Najjar Raskaj, Philip Morris Zagreb
Dijana Najjar Raškaj, Philip Morris Zagreb

“Impact poduzetnici pokreću održive promjene u društvu jer svojim rješenjima odgovaraju na važne društvene izazove i pritom stvaraju gospodarsku vrijednost. Ipak, na tom putu često se suočavaju s izazovima i neočekivanim preprekama. Ovim programom želimo im pružiti podršku kako bi lakše ostvarili svoje ideje i ostvarili pozitivan učinak u zajednici”, poručila je Dijana Najjar Raškaj, viša stručna suradnica za korporativne poslove tvrtke Philip Morris Zagreb i koordinatorica projekta “Pokreni nešto svoje”.

Program se provodi već devetu godinu, a ukupna vrijednost ovogodišnje financijske podrške Philip Morris Zagreba premašuje 90.000 eura. Deset impact poduzetnika ostvaruje 50.000 eura izravne financijske potpore te više od 40.000 eura vrijedan šestomjesečni mentorsko-edukativni program u organizaciji ACT Grupe. Samo u sklopu prošlogodišnjeg ciklusa sudionicima je kroz individualni rad te grupne radionice pruženo više od 420 sati mentorstva.

Poduzetnička rješenja koja mijenjaju svakodnevicu

Pokreni nešto svoje - Ana Brigović, ACT Grupa
Ana Brigović, ACT Grupa

“U 2024. godini svaki uloženi euro u program donio je 4,48 eura društvenog dobra, što potvrđuje njegov snažan učinak. Kvaliteta prijava iz godine u godinu raste, a raznolikost i izvrsnost projekata iz brojnih područja čine odabir izuzetno zahtjevnim. Ipak, i ove smo godine odabrali 10 izvanrednih poduzetnika čiji projekti imaju potencijal ostvariti stvarnu promjenu”, ističe Ana Brigović, voditeljica podrške poduzetnicima i poslovnog razvoja te koordinatorica projekta iz ACT Grupe.

Među finalistima ovogodišnjeg ciklusa programa troje poduzetnika istaknulo se jedinstvenim pristupima koji mijenjaju način na koji gledamo na zdravlje, prehranu i ekološku održivost. Ekaterina Šprajc i Sergej Lugović iz Zagreba te Josip Tutavac iz Opuzena kroz svoje projekte – od prirodnih dodataka prehrani, prirodnih sokova do inovativnog uzgoja mikrozelenja – donose svježe ideje koje povezuju tehnologiju i prirodu te pružaju rješenja prilagođena suvremenim potrebama poduzetništva i društva.

HipoHop Immuno: Inovacija u dodacima prehrani

HipoHop Immuno je više od proizvoda – to je prilika za promjenu prehrambenih navika i unapređenje zdravlja djece, uz odgovoran i održiv pristup

Ekaterina Šprajc, osnivačica HipoHop Immuna, pretvorila je osobnu viziju kvalitetnijeg dodatka prehrani u inovativan proizvod koji mijenja prehrambene navike djece. Njezina priča o stvaranju voćnih bombona punih vitamina i probiotika, bez šećera i aditiva, svjedočanstvo je kako stručno znanje i predanost mogu olakšati život roditeljima i svima ostalima koji brinu o djeci – bakama, djedovima, tetama… –  dok djeci donose zdravlje na najslađi mogući način.

Pokreni nešto svojeRoditelji diljem svijeta suočavaju se s izazovom osiguravanja uravnotežene prehrane za svoju djecu, često bez uspjeha. Djeca izbjegavaju voće i povrće, dok su mnogi dostupni dodaci prehrani preplavljeni umjetnim bojilima i aditivima.

Ekaterina Šprajc, iskusna stručnjakinja za razvoj prehrambenih proizvoda, godinama je promatrala ovu dinamiku. Razočarana situacijom odlučila je stvoriti proizvod koji bi pomogao roditeljima u svakodnevnom izazovu.

“Proizvodi na tržištu često sadrže šećer, glukozni sirup i želatinu, a roditeljima je dozvoljeno dati samo jedan bombon dnevno. U većini situacija, djeca žele još bombona, ali zbog recepture ne smije im se dati više od propisane količine”, tumači Ekaterina.

“Pomisao da nešto što bi trebalo podržavati dječje zdravlje po recepturi podsjeća na slatkiš bila mi je znak da tu nešto ozbiljno nedostaje. Nakon niza postavljenih ključnih pitanja i potrage za odgovorom na ista, rodila se ideja: može li dodatak prehrani biti u obliku voćnog bombona, ali napravljen od stvarnog voća, bez aditiva, s vitaminima i probioticima koji imaju kliničku potvrdu učinkovitosti? Može li se stvoriti nešto što će djeca voljeti, a roditelji s lakoćom dati znajući da stvarno čine dobro. I nastao je HipoHop Immuno – voćni bomboni puni vitamina i probiotika, bez umjetnih dodataka”, pojašnjava.

HipoHop Immuno je proizvod koji djeci osigurava unos voća, vitamina i probiotika bez stresa i pregovaranja oko hrane. Svaka vrećica sadrži 100 grama pravog voća, klinički testirani probiotik Bacillus subtilis, te 10 esencijalnih vitamina i minerala. Namijenjen djeci starijoj od tri godine, HipoHop nije samo dodatak prehrani, već praktičan i ukusan međuobrok koji podržava imunitet i zdravlje.

Izrada proizvoda bila je samo početni korak. Pravi izazov bio je kako roditeljima objasniti da HipoHop nije običan “vitaminski bombon”, već proizvod s pravim nutritivnim vrijednostima. “Tržište je zasićeno proizvodima koji su marketinški dobro plasirani, ali nemaju pravi nutricionistički sastav. Roditelji često biraju proizvode koji izgledaju simpatično, ali sadrže previše šećera i aditiva”, objašnjava Ekaterina.

Za HipoHop Immuno, edukacija je ključ. Aktivno surađuju s pedijatrima, farmaceutima i nutricionistima, a kroz direktnu komunikaciju s roditeljima, nastoje ih educirati u vezi s važnostima pravilne prehrane i pravilnog odabira proizvoda. “Želimo da roditelji razumiju što daju svojoj djeci i zašto je to važno”, ističe Ekaterina.

Rast kroz program “Pokreni nešto svoje”

HipoHop Immuno odlikuje se visokim udjelom prirodnog voća, jer je proizveden od čak 95 % voća, bez dodanog šećera, želatine ili konzervansa. Osim što je funkcionalan, HipoHop također doprinosi održivosti. Korištenje voća koje bi inače bilo odbačeno zbog estetskih razloga smanjuje prehrambeni otpad.

Ekaterina Šprajc

“Naš pristup je clean label – prirodan i funkcionalan. HipoHop nije samo proizvod, već prilika za promjenu prehrambenih navika i edukaciju”, objašnjava Ekaterina.

Proizvod je uspješno lansiran na tržište krajem 2024. i dostupan u više od 300 ljekarni diljem Hrvatske. “Interes roditelja i zdravstvenih djelatnika je stvaran, a ljekarne redovito naručuju nove količine”, ponosno ističe Ekaterina.

Sljedeći ciljevi uključuju proširenje na 500 ljekarni i jačanje prisutnosti na prodajnim mjestima. Također, HipoHop radi na edukaciji farmaceuta, koji imaju ključnu ulogu u preporuci proizvoda roditeljima i trudnicama.

Planiraju i daljnji razvoj asortimana, s novim varijantama koje će odgovarati specifičnim potrebama djece, ali će se i dalje voditi temeljnim vrijednostima vizije – čisti sastojci te nutritivno zdrav i bogat proizvod.

Šprajc godinama prati program “Pokreni nešto svoje”, divi se njihovoj podršci projektima s društvenim utjecajem. Kad je HipoHop Immuno došao do faze kada je trebala poticaj za rast, Ekaterina je znala da je to pravi trenutak za prijavu.

“Program nas potiče da donesemo bolje strateške odluke i omogućuje nam vanjsku perspektivu. Mentorska podrška je neprocjenjiva jer nas usmjerava da jasnije komuniciramo vrijednost našeg proizvoda”, ističe Ekaterina.

Mentorska podrška i povezivanje s drugim timovima kroz program omogućuju HipoHop timu da raste i razvija se u zajedničkom ekosustavu. Dodaje kako razmjena iskustava i networking koji se razvijaju kroz program daju motivaciju i otvaraju nove prilike.

Na kraju, Ekaterina poručuje budućim prijaviteljima: “Ako želite graditi nešto s dugoročnim utjecajem, prijavite se na program “Pokreni nešto svoje”. To je put prema izgradnji nečega što ima stvarnu, dugoročnu vrijednost. Jer znanja i poznanstva koja steknete tamo su neprocjenjiva”.

OnlyPlants: Inovacija u svakoj kapsuli – nutritivna moć mikrozelenja

OnlyPlants donosi inovativno rješenje za modernu prehranu, spajajući vertikalni uzgoj mikrozelenja s praktičnim kapsulama

OnlyPlants donosi revoluciju u prehrani spajanjem vrhunske tehnologije vertikalnog uzgoja i posvećenosti ekologiji. “Naše mikrozelenje u kapsuli pruža esencijalne nutrijente na jednostavan i praktičan način, idealan za užurbani urbani život i svjesniji pristup prehrani i okolišu”, ističe Sergej Lugović, direktor tvrtke Vesela motika koja stoji iza OnlyPlantsa.

“U današnjem svijetu mnogi od nas bore se s nedostatkom nutrijenata u prehrani, upitnim porijeklom hrane i nedostatkom vremena za pripremu zdravih obroka. Tradicionalni lanci opskrbe često rezultiraju velikim bacanjem hrane, nerijetko već na poljima. OnlyPlants nudi inovativno rješenje za ove probleme, osiguravajući optimalan unos nutrijenata, transparentno porijeklo i praktičnost”, pojašnjava.

“OnlyPlants mikrozelenje uzgaja se primjenom vertikalne poljoprivrede, bez upotrebe pesticida. Proizvod se temelji na doktorskom istraživanju mikronutrijenata, s posebnim fokusom na uzgoj vitamina i minerala. Znanstveno je dokazano da odgovarajuća rasvjeta i kontrolirani uvjeti uzgoja mogu značajno povećati razinu nutrijenata, čineći mikrozelenje iznimno nutritivno učinkovitim”, razlaže Sergej.

Pokreni nešto svoje“Nakon uzgoja, mikrozelenje se suši i kapsulira. Dvije kapsule ekvivalentne su otprilike 100 grama svježeg povrća, nudeći klijentima opipljiv unos nutrijenata na izuzetno praktičan način. S novim tehnologijama sušenja, nutritivne vrijednosti ostaju netaknute, dok se rok trajanja znatno produžuje. Ovo rješenje eliminira problem bacanja hrane – kako u proizvodnji, tako i u slučaju ako se proizvod ne proda. Osim toga, kapsule zauzimaju manje prostora pri transportu i skladištenju. Jedna tona svježeg mikrozelenja pretvara se u oko 50 kilograma visoko koncentriranog praha”, razlaže Sergej. Dodaje kako prema njihovim procjenama kapsule štede 17 sati mjesečno koje biste inače proveli na kupovinu, pranje i pripremu hrane.

OnlyPlants je već ostvario značajan uspjeh na tržištu. Trenutačno su prisutni diljem Hrvatske putem lanca ljekarni Farmacija, koji čini 25-30% prodaje, dok ostatak otpada na direktnu internetsku prodaju.

Nedavno su uspostavili i suradnju sa Špecarajem, dodatno proširujući dostupnost proizvoda. S manjim količinama ušli su na tržišta Austrije, Belgije i Nizozemske, a postoji interes i jednog uglednog britanskog lanca.

Proizvodnja se trenutačno odvija isključivo na vlastitoj farmi. “Sadašnji kapacitet je tona svježeg povrća mjesečno, što je ekološki i ekonomski optimiziran miks. Uz minimalnu dokapitalizaciju, taj kapacitet možemo podići na dvije tone, odnosno paletu mjesečno, što je dovoljno za ozbiljan poslovni rast”, konstatirao je.

“Od samog početka, naš je cilj bio postavljati poslovanje na komercijalnim količinama, s vizijom stvaranja ozbiljnog biznisa”, razlaže Sergej. “Želimo kroz inovacije u procesu proizvodnje, spustiti cijenu za krajnjeg potrošača kako bismo im osigurali hranjivu, kvalitetnu i pristupačnu hranu. Fokusirani smo na mikrozelenje. Za kapsule uzgajamo i rotkvice, suncokret i mungo grah, a do sada smo uspješno uzgojili više od 30 vrsta mikrozelenja”, naglašava.

Krajnji cilj – izlazak na burzu

OnlyPlants se suočava s nizom izazova:od regulatornih nejasnoća za uzgoj pod lampama zbog čega, iako koriste ekološko sjeme, nisu formalno priznati kao “eko” proizvod, dostupnosti svježeg kapitala kako bi se komercijalizirale inovacije, prehrambene nepismenosti zbog koje je mikrozelenje u Hrvatskoj još uvijek apstrakcija, te brzog razvoja tehnologije, odnosno odabira odgovarajućih tehnologija za proizvodne procese.

Sergej Lugović

“Program “Pokreni nešto svoje” zanimljiv je model suradnje između inovativnih malih i velikih tvrtki. Riječ je u suradnji unutar realnog sektora i nadam se da će biti što više takvih programa. Očekujemo da će moji suradnici, stručnjaci iz agronomskih i biotehnoloških disciplina, kroz program steći potrebne poslovne vještine. Zamijetio sam također da postoji prostor za suradnju između tvrtki unutar programa, kao i s Philip Morrisom”, objašnjava Sergej.

Ističe kako je od novca puno važnije imati partnere koji razumiju što znači biti poduzetnik, a ne samo one koji žele biti dio “cool priče”. “Ključno je da netko prepozna i podrži vaš rad. Zato sam zahvalan na podršci tvrtkama Philip Morris Zagreb i Farmacija, stručnjacima dr. Lasiću i prof. Kisiću, te obitelji čija je podrška ključna motivacija”, napominje.

“Sada nam treba dokapitalizacija kako bismo mogli afirmirati OnlyPlants kao brend sa svijetlom i profitabilnom budućnošću. Krajnji nam je cilj izlazak na burzu. Do tada, nastavit ćemo s razvojem i povećanjem proizvodnje. Želimo biti prvi hrvatski biotehnološki jednorog”, zaključio je Sergej Lugović.

GUUC prirodni sokovi: Od otpada do vrijednosti iz srca Neretve

Josip Tutavac pretvara odbačeno voće u 100 % prirodne sokove, stvarajući brend GUUC koji osvaja HoReCa sektor i promiče društveno poduzetništvo u Opuzenu

Kao inženjer kemijske tehnologije Josip Tutavac godinama je uočavao paradoks: goleme količine zdravog voća i povrća iz Doline Neretve propadale su jer nisu zadovoljavale estetske standarde tržišta. To je rezultiralo ne samo financijskim gubicima za poljoprivrednike, već i značajnim ekološkim opterećenjem. U tom je problemu Josip prepoznao priliku da od “ružnog” voća i povrća, jednostavnom preradom, stvori dodanu vrijednost.

Tako je nastala tvrtka Novallis d.o.o. iz Opuzena, izvorište GUUC prirodnih sokova. U fokusu je proizvodnja 100 % prirodnih sokova od lokalnih sirovina, a primarni kanal distribucije je HoReCa sektor.

GUUC sokovi nastaju jednostavnim postupkom cijeđenja/prešanja. Ključno je da ne sadrže dodane šećere, vodu, niti se rade iz koncentrata. Kratkotrajna pasterizacija osigurava im trajnost i zdravstvenu ispravnost. Danas su prisutni u oko 200 ugostiteljskih objekata diljem Hrvatske, a taj broj kontinuirano raste.

Ono što GUUC izdvaja od konkurencije je pakiranje u staklene boce od 0,2 litre i usmjerenost na HoReCa kanal. Dok se slični proizvodi često pakiraju u veća pakiranja za maloprodaju, Novallis je prepoznao nedostatak prirodnih sokova u kafićima, restoranima i hotelima, te želju potrošača da ih konzumiraju i izvan kuće.

GUUC se ponosi i jedinstvenim okusima, ističe Josip. Prvi su započeli proizvodnju soka od mandarine, simbola Doline Neretve, te soka od nara. Uz njih, u ponudi su i 100-postotni sok od jabuke te popularni miksevi jabuka-cikla i jabuka-mrkva.

Put od ideje do proizvodnje bio je metodičan. Počelo se s eksperimentiranjem na kućnim sokovnicima, isprobavajući sorte voća i povrća iz Doline Neretve te idealne kombinacije za mikseve. Rezultati su se nudili na probu u užoj okolini, pažljivo bilježeći dojmove.

Nakon utvrđivanja optimalnih procesa, voće i povrće slalo se u postojeće pogone na uslužnu proizvodnju. S vremenom, Novallis je nabavio vlastitu opremu, preuzimajući potpunu kontrolu nad svim procesima. Danas, osim za vlastite potrebe, nude usluge prerade i drugim zainteresiranim stranama, od lokalnih poljoprivrednika do tvrtki, promičući tako kružnu ekonomiju.

Inovacija, rast i kružna ekonomija

Izazovi su neizbježni, priznaje Josip. Od početničkih pogrešaka, preko probijanja na tržište kojim dominiraju veliki igrači, pa sve do pronalaska kvalitetne radne snage u sezoni berbe (listopad-siječanj). Unatoč svemu, uspješno ih rješavaju, što ih, kaže Josip, veseli jer im donosi rast i napredak.

Josip Tutavac

Trenutačni cilj je nastaviti širiti prisutnost u ugostiteljskim objektima. Planiraju aplicirati za EU fondove kako bi nabavili suvremeniju opremu i povećali proizvodne kapacitete. Ulažu i u marketing kako bi povećali prepoznatljivost GUUC sokova.

Dugoročna vizija uključuje cjelogodišnju proizvodnju ne samo sokova, već i drugih prehrambenih proizvoda od voća i povrća iz Neretve. Teže zero-waste pristupu, maksimalno iskorištavajući sirovine za razne industrije. Iako je oprema skupa, smjer je jasan, a Josip ima strpljenja i ustrajnosti.

Novallis redovito prati natječaje ACT Grupe, s kojom već imaju pozitivna iskustva iz programa za društvene poduzetnike. To im je donijelo neprocjenjivo znanje i suradnju s mentorima koji su “akcelerirali” njihovo poslovanje. Zato je motiv za prijavu na “Pokreni nešto svoje” bio snažan.

Iako je program tek počeo, Josip već vidi njegovu korist. Mentorska predavanja su iznimno korisna i “personalizirana” prema potrebama svakog finalista. “Radujemo se aktivnostima koje slijede i uvjeren sam da će značajno doprinijeti razvoju tvrtke Novallis”, kaže Josip.

Mentorski rad s iskusnim profesionalcima smatra najvećom vrijednošću programa. Umrežavanje s drugim sudionicima također je višestruko korisno, dovodeći do razmjene iskustava i potencijalnih poslovnih suradnji. Mentori rado dijele svoje kontakte, a stečena znanja otvaraju nove spoznaje o pristupu tržištima, marketingu i učinkovitijem raspolaganju s vremenom.

Josip i tim Novallisa iznimno su zadovoljni sudjelovanjem u programu te zahvalni ACT Grupi i Philipu Morrisu Hrvatska što su ih prepoznali. “Radujemo se već stečenim znanjima i onim koja ćemo tek steći,” poručuje Josip. Budućim prijaviteljima savjetuje da razmišljaju u smjeru društvenog poduzetništva, jer takav pristup donosi višestruke benefite i za poslovanje i za okolinu.

Društveno poduzetništvo bi trebalo biti kamen temeljac postojanja svake tvrtke”, zaključuje Josip, ističući viziju poslovanja koje je profitabilno i odgovorno prema zajednici i okolišu.


Sadržaj je kreiran u suradnji s Philipom Morrisom Zagreb