Građevinska industrija je tradicionalno vrlo konzervativna: sporo prihvaća inovacije i teško povećava produktivnosti. No, mnoge građevinske tvrtke počele su primjenjivati digitalne tehnologije. Do sada su se inovacije uglavnom događale u ranoj i kasnijoj fazi – u projektiranju i inženjeringu te prilikom održavanja – ali ne i u fazi izgradnje. No, sada se i u toj fazi počinju dešavati drastične promjene.
Velike promjene donio je Building Information Modelingu (BIM), inteligentni podatkovni model koji služi kao temelj za projektiranje, simulaciju i suradnju kroz sve faze građevinskog projekta. Gradilišta će se dramatično modernizirati digitalnim tehnologijama: od zidarskih i keramičarskih robota, automatizacije rezanja, glodanja i montaže, digitalizacije opskrbnog lanca… i 3D ispisom.
3D ispis postaje uobičajena ili čak standardna značajka u procesu gradnje. Već desetak godina istražuju se mogućnosti i tehnike primjene 3D ispisa u građevinskoj industriji. U tom razdoblju pojavilo se nekoliko specijaliziranih tvrtki, a neke velike građevinske tvrtke i proizvođači građevinskih materijala počele su ozbiljno ulagati u ovu tehnologiju.
Tijekom ove godine preko kanala Oudezijds Achterburgwal, jednog od najpoznatijih u Amsterdamu, bit će postavljen 12-metarski čelični most izrađen tehnologijom 3D ispisa. Izradila ga je nizozemska tvrtka MX3D koja se bavi razvojem i primjenom robotskih tehnologija.
Njihova jedinstvena metoda omogućava 3D ispis velikih i složenih metalnih struktura. Cilj projekta MX3D Bridge je prikazati potencijalne primjene njihove tehnologije višeosnog 3D ispisa.
Most je izrađen pomoću ABB-ove robotske ruke i WAAM tehnologije. Projektirao ga je Joris Laarman Lab, za gređevinski inženjering je zadužena tvrtka Arup, a ArcelorMittal je pružio tehnološku podršku u metalurškom segmentu.
Za isprint mosta potebna su četiri robota i 4,5 tone nehrđajučeg čelika. 3D pisač za isprint mosta kombinacija je industrijskog robota, stroja za varenje i MX3D-ova softvera.
Nova generacija mostova
Most će biti opremljen mrežom senzora za praćenje strukturalnih mjerenja kao što su naprezanje, pomicanja i vibracije. Senzori će prikupljati i podatke o prometu, a mjerit će također kakvoću i temperaturu zraka.
Podaci prikupljeni senzorima bit će upotrijebljeni pri izgradnji digitalne replike mosta, a tehnologija Digital Twins omogućit će inženjerima analizu i praćenje ‘zdravstvenog stanja’ mosta u realnim uvjetima te promatranje i bilježenje promjena tijekom njegova životnog vijeka.
Pri instalaciji senzora MX3D surađuje s britanskim institucijama: Centrom za pametnu infrastrukturu i izgradnju (Center for Smart Infrastructure and Construction / CSIC), Imperial Collegeom London i Institutom Alan Turing.
Institut Alan Turing odgovoran je za projektiranje i ugradnju senzorske mreže, a podaci će se prikupljati i obrađivati uz pomoć Autodeskova softvera u cloudu. Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions razvija pak sustav za povezivanja prikupljenih podataka s drugim streamovima u gradu.
Profesor Mark Girolami s Imperial Collega London rekao je kako projekt 3D printanog mosta pokazuju koliko moćan alat može biti inženjering utemeljen na podacima.
“Multidisciplinarni pristup prikupljanju podataka o mostu novi je korak u promjeni načina projektiranja, izgradnje i upravljanja mostovima koji postavlja temelje za sljedeću generaciju mostova i drugih važnih javnih objekata ”, rekao je profesor Girolami.
Stručnu i tehnološku podršku projektu u raznim segmentima pružile su i itvrtke Heijmans (gradnja), Lenovo (hardver), Air Liquide & Oerlikon (zavarivanje), Plymovent (zaštita okoliša) te AMS i TU Delft (istraživanja). Naravno, partner u projektu je i Grad Amsterdam.
U tvrtki MX3D se nadaju da će posljednje otiske, postavljanje pješačko-biciklističke plohe i premaz mosta završiti do listopada ove godine.
Kada bude završen, most će služiti pješacima i biciklistima koji prolaze centrom Amsterdama.