Transport i logistika nisu samo tehnički, već i razvojni i strateški sektori koji povezuju industriju, trgovinu i gospodarstvo. Moramo jačati regionalne i lokalne logističke kapacitete, te mudro koristiti europske fondove. Poruke su s konferencije Dan logistike i transporta, u organizaciji Hrvatske gospodarske komore koja je u Zagrebu okupila više od 300 sudionika.

“Hrvatska ima izvanredan geostrateški položaj i znanje. Vrijeme je da to pretvorimo u stvarnu prednost. Ulaganja u luke, željeznicu i pozadinske terminale su ujedno i ulaganje u jačanje izvozne konkurentnosti hrvatskog gospodarstva. Zelena i digitalna tranzicija nisu samo europske obveze, nego i prilike da budemo brži, učinkovitiji i konkurentniji”, kazala je u uvodnom izlaganju potpredsjednica HGK za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj. Dodala je da europski i nacionalni ciljevi smanjenja emisija jasno pokazuju gdje moramo ulagati: u intermodalne sustave, elektrifikaciju željeznice i u modernizaciju flote.

Nizinska pruga – ključ razvoja

Državni tajnik za željezničku infrastrukturu, promet, elektroničke komunikacije i poštu u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek rekao je da je Hrvatska u protekloj godini ostvarila iskorak kakav dugo nije vidjela u području prometne infrastrukture. Istaknuo je da novi terminal u Rijeci mijenja logističku kartu Europe jer roba koja dolazi u Rijeku danas putuje brže i učinkovitije prema središnjoj i istočnoj Europi. To za hrvatske poduzetnike znači više prilika, više investicija i više posla.

Najavio je da iduće godine počinje projektiranje, a potom i gradnja nizinske pruge od Karlovca prema Rijeci. Radovi bi trebali trajati sedam do osam godina. Time bi bazen Rijeke i Kvarnera trebao postati najveći logistički i prometni hub ovog dijela Mediterana. Naime to će biti najkraći sredozemni koridor prema srednjoj i istočnoj Europi. Procjenjuje se da će izgradnja pruge stajati oko tri milijarde eura. Ona je nužna za daljnji razvoj Luke Rijeka i tamošnjih logističkih kapaciteta

Rijeka Gateway promijenila logističke kapacitete

Tušek je podsjetio i na veliku privatnu investiciju u riječki terminal Rijeka Gateway. Onaj e pak u potpunosti promijenila logističke kapacitete Luke Rijeka. To je najveća privatna investicija u logistiku u Hrvatskoj, vrijedna 380 milijuna eura.

Žarko Tušek na konferenciji Dan logistike i transporta; foto HGK
Žarko Tušek na konferenciji Dan logistike i transporta; foto HGK

“Kada se završi cijeli investicijski ciklus, moći ćemo govoriti o tome da je Luka Rijeka konkurentnija od svojih najvećih rivala Kopra i Trsta”, rekao je Tušek.

Najveći investicijski ciklus u povijesti hrvatske željeznice

Naglasio je i da trenutačna ulaganja u željeznicu iznose 1,4 milijarde eura te kako imamo 23 milijarde eura aktivnih investicija.

U sljedećem desetljeću očekuje nas najveći investicijski ciklus u povijesti hrvatske željeznice s ulaganjima od gotovo 6 milijardi eura, najavio je Tušek.

Vezano uz projekte koji su u tijeku, Tušek je kazao da će se do kraja godine putnici moći voziti novom dionicom pruge od Dugog Sela do Koprivnice u oba smjera. Ugovara se projekt pruge Hrvatski Leskovac – Karlovac, vrijedan 250 milijuna eura. Također, i izbor izvođača za dionicu Dugo Selo – Novska, čija je cijena 750 milijuna eura. Za sve projekte sredstva su osigurana iz državnog proračuna i EU fondova.

Velika ulaganja u skladišnu logistiku

Petar Šimić, predsjednik Udruženja logistike i otpremništva HGK te predsjednik Uprave Primacošpeda istaknuo je velika ulaganja u skladišnu logistiku. Trenutačno je u Hrvatskoj oko 1,3 milijuna četvornih metara skladišta, a u gradnji ili najavi je još 600 do 700 tisuća četvornih metara.

Petar Šimić, predsjednik Udruženja logistike i otpremništva HGK; foto HGK
Petar Šimić, predsjednik Udruženja logistike i otpremništva HGK; foto HGK

Ipak, primjetan je lagani pad potražnje za skladištima, ponajprije zbog neizvjesnosti u međunarodnoj trgovini te pada konkurentnosti Hrvatske u odnosu na Mađarsku i Slovačku.

“Kao i intermodalna, tako i skladišna logistika ima potencijal biti naš izvozni proizvod. Potrebno je raditi na konkurentnosti kroz rasterećenje i povećanje poreznog odbitka te kroz smanjenje davanja lokalnoj vlasti kod izgradnje logističkih centara”, kazao je Šimić.

Smatra da je za daljnji razvoj logističkog sektora potrebno smanjiti naknade za ceste i povećati iznos domaće dnevnice ako želimo da hrvatski prijevoznici sudjeluju više u razvoju logistike.

Skladišni kapaciteti u regiji - Prezentacija petar Šimić
Skladišni kapaciteti u regiji – Prezentacija

“Potrebno je promijeniti zakone koji reguliraju prijevozništvo i otpremništvo te ograničiti profesionalnu odgovornost logističara i otpremnika na sličan način kao što je to pripisano međunarodnim konvencijama”, dodao je Šimić.

Geostrateška prednost još uvijek nedovoljno iskorištena

Direktor Sektora za promet HGK Dario Soldo naglasio je da Hrvatska ima izniman geostrateški položaj koji još nije dovoljno kapitaliziran.

Uvjeren je da će ulaganja u prometnu i željezničku infrastrukturu, luke i pozadinske terminale značajno povećati konkurentnost gospodarstva.

“Sektor transporta i logistike ima svijetlu budućnost. Završena je prva faza Rijeka Gateway terminala, u tijeku su ulaganja u infrastrukturu. Naša vizija u ENNA grupi je jasna: povezati sve elemente logističkog lanca, odnosno luku i željeznicu u jedinstven, učinkovit i održiv sustav”, poručio je Gregor Glušič, predsjednik uprave ENNA Logic i ENNA Transport.