Nakon dvije godine izgradnje i opremanja, te početka operativnog rada u rujnu ove godine, u srijedu je svečano otvoren Rijeka Gateway, moderni i tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe. Simboličnim pritiskom na gumb, uz zvuk brodske sirene, označen je početak novog poglavlja u razvoju riječke luke.

Projekt vrijedan 380 milijuna eura zajednički su razvili APM Terminals i ENNA Grupa kroz tvrtku Rijeka Gateway. Riječ je o najvećoj privatnoj investiciji u infrastrukturu u Hrvatskoj, realiziranoj uz 50-godišnju koncesiju. Uključujući državna ulaganja u prometnu i željezničku infrastrukturu, ukupna vrijednost projekta premašuje 600 milijuna eura.

Rijeka – nova vrata Srednje Europe

Na svečanosti su sudjelovali brojni visoki uzvanici predvođeni predsjednikom Vlade RH Andrejem Plenkovićem, ministrom mora, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem, te ministrom vanjskih poslova Kraljevine Danske Larsom Løkkeom Rasmussenom.

“Suradnja Maerska, APM Terminalsa i ENNA Grupe na Rijeka Gatewayu potvrđuje potrebu za suvremenom nizinskom prugom Rijeka – Zagreb – Budimpešta. Hrvatska je modernizirala autoceste i luke, a sada je red na željeznice koje će omogućiti puni gospodarski učinak ovog projekta”, izjavio je premijer Plenković. Dodao je da Rijeka time učvršćuje poziciju mediteranskih vrata Srednje Europe.

Rasmussen je istaknuo kako ulaganje u Rijeka Gateway ne jača samo Hrvatsku i Dansku, već doprinosi otpornosti i konkurentnosti cijele Europe u promijenjenim geopolitičkim okolnostima. “Ovaj terminal osigurat će brži i učinkovitiji protok robe u Europi. Potrebna nam je snažnija, otpornija Europa. Hrvatska u tome ima važnu ulogu”, poručio je Rasmussen.

Tehnološki najnapredniji terminal u regiji

U prvoj fazi, u koju je uloženo 200 milijuna eura, terminal raspolaže s 400 metara obale dubine 20 metara, prostire se na 20 hektara, te ima kapacitet od 650.000 TEU-a godišnje.

TEU (engl. Twenty-foot Equivalent Unit) je standardna mjerna jedinica u pomorskom i kontejnerskom transportu. Označava kapacitet jednog kontejnera dužine 20 stopa (oko 6,1 metar).

Po završetku druge faze, planirane do 2035. godine, kapacitet će premašiti milijun TEU-a godišnje, a operativna obala će se proširiti na 680 metara.

Oprema uključuje četiri daljinski upravljane STS super-post-Panamax dizalice visine 138 metara, 15 pokretnih RTG dizalica, dvije RMG dizalice te 28 terminalskih traktora. Svi sustavi povezani su putem privatne 5G mreže. Terminal je gotovo u potpunosti elektrificiran i dekarboniziran, te koristi energiju iz 100 % obnovljivih izvora koje osigurava ENNA Next.

Predsjednik Uprave APM Terminalsa Keith Svendsen naglasio je da Rijeka Gateway donosi dugoročne koristi lokalnom i nacionalnom gospodarstvu. “Procjenjujemo da će terminal do 2040. godine generirati oko 2.500 radnih mjesta i 2,5 milijardi eura ekonomskog učinka. Ovo je početak nečeg većeg – vizije budućih luka Europe”, istaknuo je.

Partnerstvo, ljudi i budućnost

Predsjednik Uprave ENNA Grupe Boštjan Napast izjavio je kako je potencijal terminala ogroman, te da Rijeka sada ima priliku vratiti mjesto koje joj povijesno pripada među lukama sjevernog Jadrana.

“Naš cilj je jačati konkurentnost luka sjevernog Jadrana u odnosu na ostale europske luke, osobito one na Sjevernom moru. Geografski smo odlično pozicionirani, bliže smo Dalekom istoku i srcu Europe. Imamo i znanje i pomorsku tradiciju. Ključan idući korak je izgradnja nizinske pruge koja će otvoriti puni potencijal Rijeka Gatewaya”, rekao je Napast.

Generalni direktor Rijeka Gatewaya Peter Corfitsen zahvalio je partnerima i zaposlenicima koji su omogućili da terminal započne s radom u planiranim rokovima. “Ovo je tehnološki najnapredniji terminal u APM mreži. Pojedine tehnologije ovdje su implementirane prvi put. Ponosni smo što većina od više od 300 zaposlenika dolazi iz Rijeke i okolice”, istaknuo je Corfitsen.

Terminal je uvršten u prestižnu Gemini Cooperation mrežu Maerska i Hapag-Lloyda na ruti EA12/SE1. Time je Rijeka postala važna točka na jednoj od najznačajnijih svjetskih brodarskih ruta između Azije i Europe.

Otvorenje Trga snažnih žena Grada Rijeke

U sklopu projekta obnovljeno je i povijesno Skladište 22 u kompleksu Metropolis. Ono je postalo nova upravna zgrada Rijeka Gatewaya, uz strogi konzervatorski nadzor i suvremene protupotresne standarde.

Svečanost je obilježilo i otvorenje Trga snažnih žena Grada Rijeke, prostora kojim dominiraju četiri najveće dizalice terminala. Nazvane su po istaknutim Riječankama – Antoniji Reljac, Zori Matijević, Adi Felice Rošić i Snježani Pejčić. Trg su simbolično otvorili učenici Osnovne škole Kantrida.

Rijeka Gateway trajno mijenja prometnu i gospodarsku kartu Hrvatske te pozicionira riječku luku kao središnje logističko čvorište za tržišta zapadnog Balkana, srednje Europe i juga Njemačke.

Prema procjenama Hrvatske gospodarske komore, dovršetak nizinske pruge do 2032. mogao bi generirati više od 3,3 milijarde eura prihoda i 1,2 milijarde eura dodane vrijednosti za hrvatsko gospodarstvo.